Gå til innhold

Heve kjøpet - butikken eller produsenten?


Anbefalte innlegg

Kjøpet en LG mobil i mai 2011... og har vært på reperasjon 3 ganger av forskjellige feil.. samtidig som det har skjedd skade på mens den har vært på verkstedet.

 

LG godkjenner reklamasjon... de ba meg om å pakke inn mobilen med tilbehør som var i esken og levere tilbake til butikken jeg kjøpte fra.

 

Er det da butikken eller produsenten som skal betale meg tilbake for heving av kjøpet?

 

Siden produsenten sier at de godkjenner kreditering (gå i butikken og bare velge en mobil jeg ønsker) men dessverre har ikke butikken noen mobiler som dekker mitt behov. Derfør ønsker jeg å heve kjøpet.

 

Ba LG-support om at jeg heller ønsker å heve kjøpet(få pengene tilbake) og ikke kreditering(ny vare). De svarte meg at LG krediterer... så er det opptil butikken om jeg skal få tilbake pengene eller ei.

 

 

 

Hva er det som er riktig her? er det butikken som skal betale meg tilbake eller LG(produsenten) som må gjøre ny vurdering/registrering og heller gi meg tilbake pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Butikken du kjøpte produktet hos krediterer / leverer erstatningsvare til deg, så tar butikken det videre mot importør eller produsent for å få refusjon av de når de sender produktet videre til dem.

 

Mao du henvender deg bare til butikken du kjøpte den i siden det er det som er kunde - selger relasjonen.

 

Angående ny vare eller pengene i retur så er det veldig opp til personen du møter i butikken.

Det har forsåvidt ikke noe å si for butikken om du får pengene igjen eller nytt produkt (med unntak av at de tjener penger på solgte produkter da såklart), men avhengig av forskjellige produsenter så får de enten nytt produkt tilsendt til butikken som de kan selge på nytt, eller enkelt og greit summen butikken har betalt for produktet.

 

Håper dette gav svar på spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar

Sant som det står i post #2. Forbrukerkjøpsloven åpner for heving av kjøp ved tredje gang samme feil. Kredit fra produsent ved fjerde gang ulik feil er kun konvensjonelt, noe de fleste produsenter opererer med. Dette innebærer bare at produsenten dekker kostprisen for nytt produkt overfor forhandler, forhandler på sin side plikter ikke annet enn å gi deg tilsvarende produkt i ombytte. Heving av kjøp er i så måte goodwill fra forhandlers side (men spør du meg er det egentlig bare rimelig, særlig hvis du grunngir ønsket om heving, f.eks. ved at du har kjøpt ny mobil i mellomtiden).

 

Snakk med forhandler.

Lenke til kommentar

Her må man heller ikke glemme at grunnen til at kreditering ved fjerdegangsfeil er bransjepraksis, er at forbrukerkjøpsloven inneholder en fin regel om at avhjelp må skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Grunnen til at de krediterer ve fjerdegangsfeil er at de vet at de da sannsynligvis er nærme, eller over, grensen for hva som er en urimelig ulempe ovenfor forbruker.

 

Jeg ville kontaktet forbrukerrådet med spørsmål om du på dette tidspunktet kan kreve heving av butikken, og sendt hevingskravet til butikken sammen med svarmailen fra forbrukerrådet. Informer dem samtidig om at du kommer til å ta kravet inn for FTU dersom de ikke lar deg heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...