sofTest Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Det at EPA ikke er en del av x86 og dermed ikke trengs for x86-kompatibilitet er bare å se på flagglista og spesifikasjonene til Duron, Athlon, Athlon XP, Pentium 4, Celeron, Pentium-M. De støtter heller ikke EPA. Det er det kun P4-baserte Xeon som gjør. Hmm, vet du noe som ikke Intel vet? De sier at EPA er støttet på alle nye prosessorer. 3.3.3. Extended Physical Addressing. Beginning with the P6 family processors, the IA-32 architecture supports addressing of up to 64 GBytes (2^36 bytes) of physical memory. A program or task cannot address locations in this address space directly. Instead it addresses individual linear address spaces of up to 4 GBytes that are mapped to the larger 64-GByte physical address space through the processor’s virtual memory management mechanism. A program can switch between linear address spaces within this 64-GByte physical address space by changing segment selectors in the segment registers. The use of extended physical addressing requires the processor to operate in protected mode and the operating system to provide a virtual memory management system. (See “36-Bit Physical Addressing Using the PAE Paging Mechanism” in Chapter 3 of the IA-32 Intel Architecture Software Developer’s Manual, Volume 3 for more information about this addressing mechanism.) (Introduced in the Pentium Pro processor.) The IA-32 architecture also supports an extension of the physical address space to 2^36 bytes (64 GBytes), with a maximum physical address of FFFFFFFFFH. This extension is invoked in either of two ways: • Using the physical address extension (PAE) flag, located in bit 5 of control register CR4. • Using the 36-bit page size extension (PSE-36) feature (introduced in the Pentium III processors). (See Section 3.8., “36-Bit Physical Addressing Using the PAE Paging Mechanism” and Section 3.9., “36-Bit Physical Addressing Using the PSE-36 Paging Mechanism” for more information about 36-bit physical addressing.) Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Mitt spørsmål til AMD:A. Hvorfor gir de ikke ut noen typical og max varmeutvikling? Det er jo trolig ikke annet enn meget positivt det vi har sett av varmeutvikling. Står på et ark du får se hvis du er så heldig at du får skrive under på en NDA. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Personlig tror jeg at Athlon 64 kommer til å bli dyr ved lansering, men at den fort kommer til å stabilisere seg rundt nivået som Athlon XP ligger på. akkurat det blir litt interessant. A64 skal da introduseres med en TPI rating på 3200+ - det er samme som Barton har nå mao vil ikke A64 yte bedre enn Barton (ifølge AMD selv om TPI ratingen skal være verd noe). Tror egentlig AMD er ganske interesserte i å gjøre ratingene konservative, imotsetning til hva de er nå. Hvis de lancher 2.0 2.2 og, som det var snakk om iogmed at de visstnok hadde fått virkelig dreisen på SOI 2.4 GHz, ville jeg tro noe sånt som 3200+ 3400+ 3500(3600) elns. Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Det stemmer Opteron/Athlon64 skal ha støtte for EPA. Jeg har sett det på lista over flagg i WCPUID på Ananadtech. Det var egentlig litt overraskenede siden EPA egentlig ikke er en del av x86, og PCU'ene likevel kan støtte mer ram på annet vis. Det at EPA ikke er en del av x86 og dermed ikke trengs for x86-kompatibilitet er bare å se på flagglista og spesifikasjonene til Duron, Athlon, Athlon XP, Pentium 4, Celeron, Pentium-M. Dette er bare spekulasjoner fra min side, men jeg så at Athlon har en minnehåndtering kompatibel med Pentium II. Dette kan bety at nyere minneteknikker introdusert med Pentium III ikke har vært tilgjengelig for AMD før nå, på lik linje med SSE2. Det at de implementerer EPA i Opteron/AMD64 kan være på grunn av bakoverkompatibilitet med 32-bits applikasjoner som kjøres på denne platformen. Uten EPA vil 32-bits applikasjonene fortsatt være begrenset til 4 GB minne på denne platformen. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 akkurat det blir litt interessant. A64 skal da introduseres med en TPI rating på 3200+ - det er samme som Barton har nå mao vil ikke A64 yte bedre enn Barton (ifølge AMD selv om TPI ratingen skal være verd noe). AMD's TPI rating er basert på AMD's egne prosessorer og ikke hvordan de yter mot Pentium 4. Hvis AMD bestemmer seg for å bruke TPI ratingen mot Intel sine prosessorer, vil en Athlon64 3200+ yte bedre enn XP3200+. Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei! Har jeg gått glipp av noe her egentlig? Er ikke A64/Opteron en 32 OG 64 bits CPU? Altså en 64bits som er kompatibel(eller rettere sakt har en i386 kjerne også) Vel husker når jeg fikk min nye A1200 som var 32bits og for å virkelig få full utbytte av dette måtte du jo programmere 32bits kode. Altså flytte 32bit store tall på en gang i dataregistrene og/eller adresseregistrene. Er ikke Opteron/A64 på samme måten, bare at den er 64bits? Det vil isåfall si at de benchmarkene basert på spill som bruker 32bits kode ikke kan få maks ut av cpu'en?? Som jeg har forstått så er 32bits -og 64bits kjernen også separert. dvs. at man bare kan bruke en av dem til enhver tid. Stemmer dette? -fluKe Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Hei!Har jeg gått glipp av noe her egentlig? Er ikke A64/Opteron en 32 OG 64 bits CPU? Altså en 64bits som er kompatibel(eller rettere sakt har en i386 kjerne også) Vel husker når jeg fikk min nye A1200 som var 32bits og for å virkelig få full utbytte av dette måtte du jo programmere 32bits kode. Altså flytte 32bit store tall på en gang i dataregistrene og/eller adresseregistrene. Er ikke Opteron/A64 på samme måten, bare at den er 64bits? Det vil isåfall si at de benchmarkene basert på spill som bruker 32bits kode ikke kan få maks ut av cpu'en?? Som jeg har forstått så er 32bits -og 64bits kjernen også separert. dvs. at man bare kan bruke en av dem til enhver tid. Stemmer dette? -fluKe 32 og 64 bits ja. (x86-64 aka AMD64) Mykvaren må rekomplieres for at den skal bli '64-bits' ja. Unreal 2003 bla. vil slippe en egen versjon for AMD64. (hvis det ikke var unreal2, husker ikke helt.) Var vel to programere som brukte to dager på å rekompilere det. Det er kun èn kjerne. 32 bit & 64 bits mykvare kan brukes om hverandre, ikke noe reboot. Lenke til kommentar
fluke2k Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Skjønner at du ikke trenger reboot;) hehe Det jeg mente var at de to kjernene ikke kunne kjøre samtidig. Altså at man må feks. kjøre en instruksjon først for å skifte over til 64bits modus. Når man er i 32bits modus så er feks. dataregistrene bare 32bits og man er nødt til å skifte til 64bits modus før man flytter et 64bits stort tall. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ingen flere spørsmål takk. Nå banker det snart på døren Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ingen flere spørsmål takk. Nå banker det snart på døren Gjør det til en 'AMD svarer på spørsmål' artikkel? Hvis du får noe ut av de da Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 AMD's TPI rating er basert på AMD's egne prosessorer og ikke hvordan de yter mot Pentium 4. Hvis AMD bestemmer seg for å bruke TPI ratingen mot Intel sine prosessorer, vil en Athlon64 3200+ yte bedre enn XP3200+. Hele poenget med en true performance rating er jo at du skal få en rating som sier hva ytelsen er. Hva ratinga bygger på skal derfor egentlig være uinteressant. En CPU med rating 3200+ skal yte som en annen CPU med rating 3200+ selv om artiktekturen og klokkefrekvensen er forskjellig. Spør du meg så setter AMD ratinga opp mot Intels P4 sin klokkefrekvens. Kanskje ikke offisielt, men i praksis. Og her kommer det interessante. AMD kan velge å korrigere den forskjellen som er mot Intels P4c (og dermed la en 3200+ være raskere enn en 3200+) eller de kan sette den ratinga som er korrekt dersom den skal gjenspeile faktisk ytelse. En ting, det er sjeldent Intel og AMD har lansert CPU serier som er *like treige* som de gamle. (dvs den raskeste i en gammel serie pleier alltid å være treigere enn den treigeste i den nye serien). Lenke til kommentar
pskard Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ok, her er svar på de spørsmålene som ble stilt. Effektforbruk: Ingen kommentar ettersom det er snakk om ikke lanserte produkter. Kommentar fra meg: Athlon 64 er i grunn en litt mindre versjon av Opteron og vil vel derfor ha et noe lavere effekttap også. Frekvenser: Ingen kommentar ettersom det er snakk om ikke lanserte produkter. Kommentar fra meg: 2.4 - 2.6 GHz vil jeg tro at de kan få til, men det er kun spekulasjoner fra min side. Multiplyer: Låst. Ta markedsandeler i bedriftsmarkedet: Absolutt. AMD mener helt klart at Athlon 64 og Opteron er et produkt som flere og flere bedrifter vil gå for. 940 vs 939 vs 754 pinners A64: Ingen kommentar ettersom... Dualsystem for hjemmebruk? Opteron/A64 skal ta over for alle prissegmentene som AMD er på i dag på sikt. Derfor skal en få dualmaskiner til en fornuftig pris. 64-bit / ytelse og størrelse på programvaren i cache ved 64-bit: Programmene blir ca 10% større. Overgangen til 64-bit direkte fra 32-bit gir ikke noen ytelsesforbedringer, men Opteron/Athlon64 har fått 8 nye registre. De nye registrene kan kun benyttes på 64-bit. Videre er lengden øket fra 32- til 64-bit. Dersom en tar hensyn til det når en porter over til 64-bit fra 32-bit skal det gi ca 10-15% ytelsesøkning. I praksis har en fått 4 ganger så stort registert ved 64-bit som ved 32-bit. De som porter over til 64-bit tar selvsagt hensyn til de nye registrene og derfor bør en kunne forvente 10-15% mer ytelse når en legger over til 64-bit. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 En ting, det er sjeldent Intel og AMD har lansert CPU serier som er *like treige* som de gamle. (dvs den raskeste i en gammel serie pleier alltid å være treigere enn den treigeste i den nye serien). Det stemmer vel ikke helt... Vi husker vel alle at PIII slo P4 Willamette i lang tid på ytelse/varme/pris. For ikke å snakke om P4 Celeron contra PIII Tualatin eller PIII Celeron. Lenke til kommentar
freakout Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Lurer på om en AMD Opteron 240 fungerer som en spillemaskin eller om jeg skal vente til AMD 64 kommer? Har penger, det er ikke nå problem, selv om AMD Opteron 240 koster flesk! Kan noen hjelpe meg her. Mvh Andreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå