Gå til innhold

TEST: AMD Opteron 242 @ nForce3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor reg ram,betyr ikke det adskillig høyere pris og mye dårligere utvalg?

Opteron er en server CPU. De bruker uansett reg. ecc. minne. A64 skal være desktop CPU-en og den skal ikke ha reg. ecc.

Men, jo.. Reg. ECC betyr dårligere utvalg, lavere hastigheter og dyrere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

En ting jeg har lurt litt på, hvordan er varmeutviklingen på en slik prosessor?

Det lurer jeg også på. Noen som har litt info å komme med? :shrug:

Lenke til kommentar
Under testingen så vi aldri tempraturer over 46C, og det inkluderer overklokking.

Og dette var med BOXED vifte?

Altså, jeg må si, dette syntes jeg var ganske dårlig egentlig, da jeg kanskje hadde ventet meg litt mer. Men så er det jo bra når den holder trinn med en prosessor på nesten DOBBEL hasighet! Men siden prisen er like mye spiller det da liten rolle.

Men hvor mye raskere regner dere med at en 2Ghz verisjon er, og finnes det en test som sammenligner de prosessorene dere nå har sammenligned PLUSS en på 2Ghz eller iallefall raskere?

Og hvor mye regner en med at prisen på A64-systemene kommer til å bli? En del mer enn AthlonXP?

Og hvor blir det av flere Inteltester? Har dere fått ansatt en ekstra nå, som skal teste Intelbaserte systemer?

Lenke til kommentar
Under testingen så vi aldri tempraturer over 46C, og det inkluderer overklokking.

Og dette var med BOXED vifte?

Altså, jeg må si, dette syntes jeg var ganske dårlig egentlig, da jeg kanskje hadde ventet meg litt mer. Men så er det jo bra når den holder trinn med en prosessor på nesten DOBBEL hasighet! Men siden prisen er like mye spiller det da liten rolle.

Men hvor mye raskere regner dere med at en 2Ghz verisjon er, og finnes det en test som sammenligner de prosessorene dere nå har sammenligned PLUSS en på 2Ghz eller iallefall raskere?

Og hvor mye regner en med at prisen på A64-systemene kommer til å bli? En del mer enn AthlonXP?

Og hvor blir det av flere Inteltester? Har dere fått ansatt en ekstra nå, som skal teste Intelbaserte systemer?

Mange spørsmål på en gang...

Ja, det er boxed vifte.

Hvor mye 2 GHz er raskere enn 1,6 GHz? Tenker du her primært på A64? I så fall er nok 20% mulig (forutsatt samme cache-størrelse). Snakker du om en ren oppgradering av hastighet på CPU kan man tro på 15-20% avhengig av hva slags applikasjon. (ren spekulasjon).

Personlig tror jeg at Athlon 64 kommer til å bli dyr ved lansering, men at den fort kommer til å stabilisere seg rundt nivået som Athlon XP ligger på. Dog, A64 kommer til å leveres i tre (egentlig to) versjoner, og de kommer til å være prisdiffransiert. Hvis ryktene stemmer at man ikke vil se A64 i større kvanta før på nyåret er det umulig å spå prisen, men uansett lavere enn Opteron.

Ellers er det vel stadig Intel-tester, seneste Intel-hovedkort som ble testet var for to dager siden.

Lenke til kommentar
Virker veldig lovende. Jeg har tidligere tippet at dette er ikke vurderbart før neste sommer når det er innkjørt, og CPU er blitt større/billigere. Det holder jeg ved, men jeg er sikker på at om ca. et år står det en Athlon64 under Pulten :)

Enig der,man må nok vente til utpå neste sommer det blir da også mer inntr med sammenligninger for da vil vel intel ha sin "svar" ute på markede. Håper på en jevn og hard kamp mellom de to,det er vel det vi forbrukere er mest tjent med. :)

Lenke til kommentar
Jeg kan informere om at AMD kommer til kontoret i morgen for å si mer om Opteron/A64. Dersom det er noe dere lurer på kan vi selvsagt videreformidle spørsmål til de. Skriv inn ting dere lurer på eller send det på mail til meg.

Når får vi vite effektforbruket? A64 launch?

Hvor langt forventer de at A64 går på .13µ?

Lenke til kommentar
Jeg kan informere om at AMD kommer til kontoret i morgen for å si mer om Opteron/A64. Dersom det er noe dere lurer på kan vi selvsagt videreformidle spørsmål til de. Skriv inn ting dere lurer på eller send det på mail til meg.

Vel, du kan jo spørre de om når Hammer får en overkommelig pris... :D

swanky

Lenke til kommentar

Du kan spørre om dette fra meg(noen av de vet kasnje folk her på forumet svaret på også);

Vet dere om VIA har noen konkrete planer om brikkesett til A64?

Dere skipper altså 3 versjoner av A64, vil disse komme sammtidig eller etter hverandre, og hvor stor levetid forventer dere for hver av de?

Planlegges det å åpne multiplyeren i A64?

Forventer du flere "utgivelser" i til socket a?

Er det slik at man kan kjøre 64 bit og 32 bits programmer sammtidig eller må man reboote PC'en for å kjøre software i en annen "bit"?

Forventer dere at bedriftsmarkedet vil gå fra Intel til AMD i en større grad en i dag?

-------

Ellers vil jeg si at det var en fin test. Gleder meg til å se tester med Linux og XP i 64 bits versjon, og ikke minst å se de høyere klokkete A64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...