Akselev Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Hei... Jeg er en gutt på seksten år som går VG1 Studiespesialisering. Jeg begynner å bli litt lei av den teoretiske delen, også fant jeg ut at jeg har muligheten til å ta kryssløp til Laboratoriefaget. Jeg har snakket med mine kjære foreldre om dette her, og de mener det er dårlig med muligheter for lærlingplass i Grenland og resten av landet for en "laborant lærling". Er det virkelig det? Føler selv jeg er omringet av industri hvor enn jeg ser. Jeg bor ganske sentralt i Grenlands-distriktet, og har ikke problemer med å pendle rundt i kommunene. Har for eksempel: - Yara - Ineos - Eramet - REC Wafer - SiC - Statoil - Norner i nærheten av mitt boligområdet. Alle er innen en distanse av 20 minutter. Norner og Ineos er gå avstand. ------------------------------ I tillegg, ville jeg gjerne hatt litt informasjon om denne linjen... Føler jeg leser det samme på hver eneste side jeg går. Med vennlig hilsen, Akselev Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Har selv gått linjen i Bergen og hadde ingen problemer med å finne tilbud om lærlingplass. Blant bedriftene som tok inn lærlinger fra min klasse var statoil, toro, Høyteknologi senteret i Bergen, Haukeland sykehus, veterinær instituttet som jeg husker. Var ikke mangel på det i Bergens området ihvertfall. Ellers syntes jeg studiet var kjempe bra, ga meg ett godt grunnlag innen kjemi som jeg får bruk for nå som jeg skal gå kjemiingeniør. Anbefaler studiet på det sterkeste. Endret 6. januar 2012 av Trifate Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Har selv gått linjen i Bergen og hadde ingen problemer med å finne tilbud om lærlingplass. Blant bedriftene som tok inn lærlinger fra min klasse var statoil, toro, Høyteknologi senteret i Bergen, Haukeland sykehus, veterinær instituttet som jeg husker. Var ikke mangel på det i Bergens området ihvertfall. Ellers syntes jeg studiet var kjempe bra, ga meg ett godt grunnlag innen kjemi som jeg får bruk for nå som jeg skal gå kjemiingeniør. Anbefaler studiet på det sterkeste. Var det behov for gode matematikk kunnskaper? Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg valgte å ikke ta læretid fordi under prøve perioden ble jeg en slags løpegutt som bare skulle fylle på pipette spisser, rydde og vaske ting. Fikk aldri gjøre mine egne forsøk. Men dette var på Høyteknologi senteret, er godt mulig du får en bedre opplevelse enn jeg fikk. Uansett så var det dette studiet som virkelig introduserte meg for Kjemi som jeg nå har valgt å ta bachelor innen så selve studiet var det beste karriere valget jeg har gjort. Nei, det er enkle mol beregninger du må utføre, litt prosent og balansering av reaksjons likninger , men det er ikke på noen måte vanskelig. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Du er flink til å overbevise! Syntes dette høres veldig bra ut. Hvilke snitt karakter tror du behøves for å komme inn på linjen? Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Jeg kom inn med 4,0. Men er veldig sikker på at det var flere i klassen som hadde dårligere snitt enn det. Tror du kommer inn om du har over 3 i snitt uten problem. Du kan ta turen til biblioteket å se igjennom "Kjemien Stemmer" Forkurs versjonen. Den dekker store deler av pensum så kan du se om dette er noe du kommer til å like. Vi hadde også mikrobiologi men det var kopierte hefter vi fikk utdelt. Ellers var det vanlige almenfag Om de ikke skulle ha den, studerer jeg selv ved HIT Porsgrunn så du kan sikkert få låne min gamle om du skulle ønske det. Endret 6. januar 2012 av Trifate Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Ja. Jeg skal sørge for å besøke biblioteket så fort jeg får tid! Hvilket studie er det du deltar på nå? Er det Gass & Energiteknologi Y-vei? Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Nå hørtes det veldig teoretisk ut dette her, men vi hadde klasserom på laboratoriet og store deler av undervisningen skjer ved hjelp av eksperimenter som skal illustrere prosessen eller reaksjonen. Mye praktisk læring med andre ord. Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Jeg tok allmen påbygg istedet for læretid. Nå går jeg på forkurs ingeniør så jeg får den nødvendige matten og fysikken. Jeg vurderer Gass & Energi ja, men tror jeg drar til Trondheim neste år å begynner på kjemiingeniør der. Har noen venner på NTNU jeg gjerne vil studere med. Endret 6. januar 2012 av Trifate Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Jaha... Høres bra ut. Ønsker deg lykke til! Hvis det jeg tenker vil fungere, så vil jeg nok prøve å komme inn på ingeniørstudiet ved Y-veien... Altså.. VG1 Studiespesialisering -> VG2 Laboratoriefag -> Læretid -> Høyskolen (?) Lenke til kommentar
Trifate Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Har ikke gått den veien selv så vet ikke helt hvordan det fungerer. Du får ringe til HIT eller en annen høyskole og høre hva de tilbyr. Tror det er litt forskjellig fra skole til skole. Sett at det ikke er en Y-vei til studiet kan du gå læretid - forkurs - Ingeniør også. Lykke til videre Bare å spørre om du lurer på noe annet rundt tema. Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Ja, det er også en mulighet. Takk for hjelpen! Setter pris på det. Lykke til med forkurset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå