Gå til innhold

Ekstern harddisk man kan stole på?

Anbefalte innlegg

God dag forumfolk!

Min WD My Passport tok akkurat kvelden. Etter litt googling, fant jeg ut at det ikke burde komme som en overraskelse.

Siden jeg kun har bærbaremaskiner, så har jeg bare eksterne disker til lagring av film, musikk osv.

Har enda en WD (3.5") som i skrivende stund virker, men tror jeg vil kvitte meg med den også, hvis det viser seg at WD ikke er spesielt pålitelige.

Spørsmålet er da hva jeg burde se etter? Er det best å kjøpe disk og kabinett hver for seg, for så å sette det sammen?

Eller er det andre merker der ute som virker?

Fant disse to på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631325

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631429

Er det noe å satse på, eller er det andre og bedre alternativer? Vil gjerne ha en 2.5" og en 3.5".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å tolke deg bokstavelig.

Om du har den formeninga at en type harddisk skal være helt trygg så vil du komme til å miste data. Det er bare et tidsspørsmål.

Tank bare på hvor vanvittig stor fart lesehodet på en disk har i forhold til avstanden mellom lesehoden og platen. Det kan sammenliknes med å fly et romskip i lysets hastighet - Og holde det stabilt én meter over bakken.

Generelt så er det nok slik at lavere rotasjonshastighet fører til litt mer stabile disker mhp sannsynlighet for å feile - alle type forhold tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Disker er i utgangspunktet ganske sårbare. I et stabilt miljø så fungerer de fint.

Men flytt de over i en liten boks som er utsatt for støt, brå bevegelser og temperaturforandringer, bruk en upålitelig teknologi som USB for tilkobling, og en billig strømforsyning, så er vilkårene for sikker operasjon drastisk forverret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er da SSD disker bedre å bruke, hvis man skal flytte mye rundt på den?

Den 3.5" jeg ser etter skal jo for det meste stå stille, mens 2.5" jeg er ute etter skal gjerne kunne "brukes" litt.

Det er ikke slik at jeg ser etter en disk som skal holde i evigheter, bare en som tåler litt mer enn 1års bruk :p

Lenke til kommentar

Det finnes ingen harddisk i verden som er så pålitelig at det er trygt å stole på den.

Sørg for å alltid ha backup av alle filene dine på flere harddisker.

WD-disken din er trygg nok til at du kan bruke den til den er utslitt.

Men du må ha filene dine på flere disker for sikkerhets skyld.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Den eneste trgge harddisken er en backupet harddisk - altså at du har data på mer enn ètt sted. Evt. et RAID med redudans som RAID-5 går også, men det er vel litt mer involvert enn det du kanskje tenker på.

Om du snakker om hvilket merke/modell du skal kjøpe så er alle modeller og merker mottakelig for feil - og jeg tror ikke det er noe skikkelig statitisk bakgrunn for å si at èn prdusent er bedre enn enn annen på dette. Hvis det finnes slik statistikk så er det nok sikkert ikke noe produsentene git ut til offentigheten uansett.

Så kort sagt - ha backup av alle data du ikke kan tåle å tape. Det finnes gode løsninger for online backup av store mengder data også - men om du snakker om mer enn en håndful GB så må du regne med å betale noe for det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Windows selv (senere versjoner ihvertfall) sier vel også i fra om S.M.A.R.T data indikerer kritiske feil - gjør det ikke? Tror det ihvertfall.

Ellers så kan du bruke diverse gratis og semigratis (trial) verktøy for å sjekke S.M.A.R.T data manuellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...