Gå til innhold

Symbol over bokstaver via bruk av SHIFT funker ikke!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har sittet her og lest gjennom 10 talls av forum tråder og søkt og søkt uten hell.

Mitt problem er da at jeg ikke kan bruke "SHIFT" + Symbol (f.eks= ``) for og gjøre en bokstav med symbol over, som foreksel akksant skriving, som "`` over e" Da jeg skal forsøke så kommer symbol direkte når jeg trykker på SHIFT + \ (``) Og da får jeg ikke gjort "`` over e" Som begynner å irritere meg meget, har prøvd alt med language packs, tastatur instillinger i windows og tastatur drivere, men ingenting hjelper. Jeg har også prøvd med ulike tastaturer og samme sak skjer, så jeg lurer om dette må ha noe med windows å gjøre?

Noen som muligens vet hva dette kommer av?

- Mikal Sørensen

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm merkelig, jeg forsøkte å sette mitt tastatur layout til svensk, og da funker det, og når jeg tar det tilbake til norsk, så begynner det å tulle igjen.

Ingen forum poster eller youtube vid's eller google adds eller noenting info om det her heller, så det er vanskelig å finne en løsning :s

Lenke til kommentar

Hmm merkelig, jeg forsøkte å sette mitt tastatur layout til svensk, og da funker det, og når jeg tar det tilbake til norsk, så begynner det å tulle igjen.

Kan det hende at du rett og slett har et svensk tastatur? Og at tastene derfor oppfører seg som du forventer ut fra merkingen når du har svensk tastaturoppsett.

Jeg har et tastatur med både norsk, dansk og svensk merking. Det ser ut som på bildet. Det hvite er svensk merking, det grønne er norsk og det rød er dansk.

På norsk er:

` (gravis) - shift + tasten til venstre for backspace

´ (akutt aksent) - altgr + tasten til venstre for backspace

¨ (tøddel) - tasten til venstre for øvre del av enter

~ (tilde) - altgr + tasten til venstre for øvre del av enter.

^ (cirkumfleks) shift + tasten til venstre for øvre del av enter.

' (apostrof, ikke et diakritisk tegn) - tasten til venstre for nedre del av enter.

For å få et diakritisk tegn over en bokstav taster du først det diakritiske tegnet og deretter bokstaven. (For eksempel gravis og så e: "è".) Om du prøver å sette et tegn over en bokstav som ikke "tar" det tegnet, kommer tegnet og deretter bokstaven hver for seg. (For eksempel grivs og så p: "`p")

post-136333-0-34660700-1325944042_thumb.png

Lenke til kommentar

Nei, tastaturet er norsk. Har hatt det på andre pc'er og der har det funket fint.

Tastaturet jeg bruker

Problemet er jo at når jeg skal skrive " ` " så kommer " `` " (2 stk) direkte) Det vil si at om jeg skal skrive e med " ` " over så blir det umulig pga " `` " kommer med en gang. Om dere skjønner va jeg mener.

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar

è mener du? Trykk shift og tasten til venstre for backspace, trykk deretter på e

Det jeg mener, jeg kan ikke gjøre det, for når jeg skal skrive " ` " så kommer " `` " direkte. Så om jeg gjør som du gjorde nå, så blir det: " ``e "

Akkuratt som om den trykker knappen ved siden av backspace 2 ganger med en gang om dere skjønner :p

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar

Kan det hende at du rett og slett har et svensk tastatur? Og at tastene derfor oppfører seg som du forventer ut fra merkingen når du har svensk tastaturoppsett.

Jeg har et tastatur med både norsk, dansk og svensk merking. Det ser ut som på bildet. Det hvite er svensk merking, det grønne er norsk og det rød er dansk.

På norsk er:

` (gravis) - shift + tasten til venstre for backspace

´ (akutt aksent) - altgr + tasten til venstre for backspace

¨ (tøddel) - tasten til venstre for øvre del av enter

~ (tilde) - altgr + tasten til venstre for øvre del av enter.

^ (cirkumfleks) shift + tasten til venstre for øvre del av enter.

' (apostrof, ikke et diakritisk tegn) - tasten til venstre for nedre del av enter.

For å få et diakritisk tegn over en bokstav taster du først det diakritiske tegnet og deretter bokstaven. (For eksempel gravis og så e: "è".) Om du prøver å sette et tegn over en bokstav som ikke "tar" det tegnet, kommer tegnet og deretter bokstaven hver for seg. (For eksempel grivs og så p: "`p")

Det du skriver her er jeg fullt klar over fra før av, om jeg skal skrive " ` over e " så blir det: ``E (Fordi når jeg trykker shift + knappen vedsiden av backspace så kommer "``" med en gang, akkuratt som om jeg trykker den 2 ganger med en gang)

Kan ikke skjønne annet enn at du bruker andre tastekombinasjoner enn det tastaturoppsettet tillater. Har du forsøkt akkurat de samme kombinasjonene på en annen maskin?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener, ettersom jeg har prøvd mange forskjellig tastatur layouts, men det er jo den norske som er problemet. Jeg får ikke muligheten til å skrive symboler over foreksempel som med "` over e" fordi "`` kommer 2 stk me en gang jeg trykker shift + knappen".

Jeg tror dette må ha noe med windows instillinger å gjøre, siden da jeg forsøkte ett annet tastatur på denne pcen, så skjedde det samma som skjedde med dette tastaturet.

Endret av mikal-sh
Lenke til kommentar

For sikkerhets skyld kunne det vært greit at du beskriver nøyaktig hvilke taster du trykker inn og eventuelt hvor lenge du holder dem inne, i stedet for "når jeg skal skrive ..." (Edit: Glem det, jeg ser du har skrevet noen flere poster.)

Men hvis tastaturet virker på andre maskiner, og du taster på en måte som virker på andre maskiner, så er det mest sannsynlig instillingene i Windows som er galt. Hvordan ser generelt-fanen av dialogen "teksttjenester og inndataspråk" ut?

(kontrollpanel -> region og språk -> tastatur og språk -> endre tastaturer)

Endret av nahojp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er garantert ikke noe i veien med Windows. Prøv å lage en annen konto og logg på den kontoen og se det er det samme der. Bruk standard innstillinger. Fjern eventuelle programmer som kom med tastaturet.

Du har vel ikke hacket til en pro versjon av Windows fra et språk til et annet språk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...