Gå til innhold

Slippe førstegangstjeneste ved å bo i utlandet?

P-

Anbefalte innlegg

Jeg blir etter all sannsynlighet kalt inn til førstegangstjeneste i juni 2012. Men jeg ønsker nå å søke på en jobb i utlandet. Vil jeg da slippe førstegangstjeneste, eller må jeg eventuelt tilbake til Norge for å gjennomføre dette?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir etter all sannsynlighet kalt inn til førstegangstjeneste i juni 2012. Men jeg ønsker nå å søke på en jobb i utlandet. Vil jeg da slippe førstegangstjeneste, eller må jeg eventuelt tilbake til Norge for å gjennomføre dette?

Takk for svar!

Tørr ikke å si dette helt sikkert, men på sesjon sa jeg at jeg skulle utenlands, og da fikk jeg beskje om at førstegangstjenesten ville bli utsatt til jeg fikk Norsk adresse igjen. Også lest på forum om en annen som flyttet til Sverige, han fikk ikke innkalling før han kom tilbake, og fikk Norsk adresse, veldig mange år senere.

Så har du adressen din i et annet land enn Norge, tror jeg ikke dem sender innkalling til førstegangstjeneste, men jeg kan ta feil. For sikrere svar hadde jeg ringt VPV på (03003). 

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått, spiller det ingen rolle hvor i verden du befinner deg så lenge du er norsk og vernepliktig. Er ikke helt sikker, men hvis du vil være helt sikker står vel dette forklart i et eller annet lovverk.

EDIT: Hvis du tenker på å utsette førstegangstjenesten blir det en helt annen sak.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...