Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger å oppdateres på switcher

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Finnes det noen forskjeller på switcher med tanke på "kvalitet" og stabilitet utover hastigheten 1000Mbps? Kan de firmware oppdateres, er noen mer egnet til f.eks multimedia enn andre, er det stabilitetsforskjeller osv og hva anbefales på markedet idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Skal brukes til en laptop, en blurayspiller, en nettradio samt ha ledig kapasitet til å kunne plugge til en konsoll, og gi nett til gjester. Minimum 5, men prismessig kan vi like godt gå for 8 porter. Ser i ulike forum at det er uenighet om den må støtte IPv6 men leverandørene merker de som støtter IPv6 med det.

Har trådløst nettverk, men opplever det som ustabilt og så er vel kablet fortsatt raskere enn trådløst.

Opplever spesielt at når flere pcer er på nett samtidig, mister en pc kontakten med nettet. Opplevd på alle nettverk, ulike routere og adaptere, pcer osv. Slik vi bor nå tentke jeg å sette oppå en switch på veggen bak TVen. Så cisco hadde en bridge for å koble kablede produkter til nett, men det fungerte dårlig. http://www.dinside.no/886556/linksys-bridge-wes610n

Synes derfor ikke at det er en løsning heller. Vil ha noe stabilt nå, fremfor fleksibiliteten til noe trådløst. Merker også at med masse trådløste produkter rundt om så påvirker alt alt.

Lenke til kommentar

Det er lite om og men med switcher hvis man bare skal ha en helt vanlig unmanaged switch som over, men det er et par punkter:

Switcher holder oversikt over hvilke MAC-adresser som ligger på hvilke porter, og størrelsen på denne tabellen kan ha en teoretisk betydning i større nettverk, men til et lite nettverk som ditt, så har det ingen betydning.

Ellers er det noen switcher som støtter jumboframes (pakker som er større enn 1500 bytes), mens andre gjør ikke.

Noen switcher har en egenskap som gjør at den oppdager om du lager loop på switchen, d.v.s. at du tar en nettverkskabel og kobler den mellom 2 porter på samme switch slik at pakkene går rundt i ring. Switcher som ikke oppdager dette, kan krasje hvis man lager loop, da den får uendelig mye data å jobbe med.

Noen switcher har auto-sense (såvidt jeg vet så skal alle Gbit-switcher støtte det) og polaritetskorrigering slik at det ikke betyr noe om man bruker krysset eller ukrysset kabel, eller hvis er ledningspar er snudd feil vei i kontakten.

IPv4/IPv6 trenger du ikke å tenke på når du skal kjøpe en unmanaged switch. En helt vanlig switch arbeider ikke med IP-adresser, men med MAC-adresser (ethernet), og bryr seg ikke om hvilken type trafikk som kjører på toppen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

IPv6 er det mye info om, blk.a her: http://www.infosecisland.com/blogview/10970-Are-We-IPv6-Ready-No-We-Are-Not.html

Most of the routers, switches and security appliances are not ready to make the jump or manage the transition. Some are too old, and others have never been updated to the new OS release.

Andre skriver at switchen er IPv6 ready:

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps5718/ps708/product__bulletin_c25_542215_ps6553_Products_Bulletin.html

Videre: http://itexpertvoice.com/home/troubleshooting-ipv6-on-windows-7-and-why-its-worth-the-bother/

However, you may find that your gateway, routers, and switches aren’t IPv6 ready. The only long-term solution to this problem is to get network hardware that works with IPv6.

Hvis IPv6 ikke er viktig, hvorfor det store fokuset på de som har det? Litt usikekr på om jeg skal kjøpe en som ikke er godkjent nå og risikere å måtte bytte senere. Ser også at IPv6 switcher er dyre.

Av de svar jeg ser her, så kan man surfe på en IPv6 side gjennom en IPv4 switch?

Lenke til kommentar

Forskjellen er hvilket OSI-lag switchen opererer på. Lag to, som er det vanligste på switcher som ikke kan administreres(dvs det eg kalte forbrukerswitcher). På dette laget så jobber ikke switchen med IP adresser men kun med MAC adresser. Så om det er IPv4 eller IPv6 i adressen så utgjør det ingen forskjell for switchen sin del, da den kun bruker MAC adressen i pakken.

Lag tre, som litt mer avanserte og dyrere bedriftsswitcher jobber på, så er det funksjoner i switchen som kan brukes med IP adresser. Type broadcast, multicast, unicast, filtrering, VLAN osv. Disse må kunne lese av IP adresser, og dersom den ikke støtter IPv6, og bruker dette, så vil du få problemer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Så hvis jeg skal plugge til en laptop, spillkonsoll, blurayspiller, og nettradio så klarer jeg meg med lag 2? Hvis en nettradio streamer fra en IPv6 nettside, eller en laptop surfer på en IPv6 side, så spiller ikke det noen rolle om switchen ikke støtter IPv6 altså?

Lenke til kommentar
Eventuell ny router støtter IPv6 på WAN og IPv4 på innsiden.

Correct me if I'm wrong, men det finnes vel ikke noe slikt? Ihvertfall ikke i den forstand jeg tenker på. Hvordan skal IPv4-adresser isåfall konverteres til IPv6? Når man har et program som bruker IPv4, så forteller jo dette programmet at det ønsker å koble til en IPv4-adresse, og det er ingen måter å trylle dette om til IPv6.

Man har løsninger for å få IPv6-baserte programmer til å kjøre over IPv4, men det er ikke det samme som en ruter som kan konvertere fra den ene til den andre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vi leier nå og får koble oss på utleiers altibox router. Funker stort sett greit, men har en blurayspiller som skal ha kablet nett bl.a til oppdateringer. Kablet er også mer stabilt og raskere enn trådløst, og slik planen er så blir dingsene rimelig samlet og da funker en switch bedre (håper jeg) enn trådløst.

Ett av de problemene jeg sliter med på trådløst er at pcer mister kontakt med nettet. Det får de uten problem når man restarter router eller pc, men nå som jeg ikke har tilgang til router må jeg altså restarte pc. Har opplevd dette på ulike routere, os og pcer så mener det er knyttet til routeren, spesielt når det løser seg om man kutter strømmen til den noen sekunder.

Har også varierende signal i leiligheten. Ligger man i senga med en mobil målte vi 2% på ene siden av senga og 40% på andre siden, og den er ikke unormalt stor. Nettradioen kan hakke og slite og så flytter vi den 10 cm så er den helt fin. Kjører standard altibox så regner med routeren ikke er mimo og tilsvarende superdekkende.

Kabel ser altså ut til å være løsningen.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner har ikke like god rekkevidde på trådløst som PCer. Du vil nok trenge et eget aksesspunkt i leiligheten din.

Kabel vil selvfølgelig alltid være det raskeste og mest stabile alternativet hvis det lar seg praktisk gjøre å bruke kabel.

Hvis du får koblet deg direkte til huseierens nett med kabel, så kan du jo gå til innkjøp av en egen trådløs ruter istedenfor en switch. Da kobler du ruteren til kabelen og setter den et sted midt i leiligheten slik at du får god dekning over alt. Trådløse rutere har jo også en 4 port switch som du kan bruke til enheter som må kobles til med kabel.

Hvis du ikke får koblet til huseierens nett med kabel, så kan du sette opp ruteren i repeater mode, slik at den mottar og videresender de trådløse signalerene.. Da setter du den et sted hvor den mottar gode signaler både fra huseierens nett og alle enhetene dine.

Grunnen til at små avstander kan ha så stor betydning er at radiosignalene kan ta litt forskjellige retninger fra sender til mottaker. Hvis signalet har 2 veier å gå, og den ene veien er litt kortere enn den andre, kan du risikere at radiosignalet opphever seg selv. Enkelt fortalt så fører dette til at det ene signalet har positiv polaritet mens det andre har negativ polaritet, og når disse mottas samtidig, opphever de hverandre slik at det mottatte signalet blir svakt. Flytter du da enheten bittelitt, endrer det seg, og det kan være at begge signalene er positive samtidig, slik at signalstyrken blir bra.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har en trådløs router, men har forsøkt å bruke switchen på den til både bluray spilleren og nettradioen uten at det har fungert. Routeren støtter heller ikke IPv6. Kan bruke switch som dekekr mitt behov da alt vil være samlet i samme område som switchen.

Lenke til kommentar

IPv6 trenger du ikke å tenke på i det hele tatt. Du trenger å få nettet fra utleiers altibox-router mer stabilt. Den beste løsningen er selvfølgelig å trekke kabel fra altibox-routeren til en trådløs router du har selv. To routere kan i utgangspunktet kobles sammen trådløst, men da er du ganske begrenset til hvilke som fungerer sammen, om noen i det hele tatt gjør det sammen med Altibox-routeren.

Lenke til kommentar
Lag tre, som litt mer avanserte og dyrere bedriftsswitcher jobber på, så er det funksjoner i switchen som kan brukes med IP adresser. Type broadcast, multicast, unicast, filtrering, VLAN osv. Disse må kunne lese av IP adresser, og dersom den ikke støtter IPv6, og bruker dette, så vil du få problemer.

VLAN er lag 2 konstruksjoner, det har ingenting med IP å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...