Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurt å gjøre seg ferdig med studiene før man får barn. Samtidig bør man da også jobbe i minst x antall mnd og vips så er man 30.

Studenter har ofte gode løsninger med barnehageplasser og rimelige familieleiligheter for barnefamilier.

Jeg kjenner ei som gikk jussen som fikk barn under studiene. Hun strøk riktig nok i et fag i semesteret hun fikk barnet, men tok dette opp igjen neste semester.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lurt å ha jobbet litt før man får barn, for barselstøtten til studenter er råtten. Likevel, det kan gå helt greit å bli foreldre under studiene hvis man bare er klar over hva man begir seg ut på. Kjenner flere som har gjort det, og det har gått (eller er i ferd med å gå) veldig bra for alle sammen.

Lenke til kommentar

Ok, det forstår jeg :) Problemet er bare at siden jeg vil bli advokat, så må jeg jobbe etter studiene en stund før jeg blir gravid. Og jeg vil helst ha barn før 27-28. Derfor tenkte jeg at dersom jeg får barn mens jeg er student, har jeg bedre tid til å etablere meg etter studiene :)

Lenke til kommentar

Om du er for ung? Vel, det er det i grunnen bare du selv som vet svaret på. Men jeg vet med meg selv at jeg på ingen måte var moden til å få barn som 19åring, noe jeg visste både der og da, men også helt klart ser i retroperspektiv. Man endrer seg faktisk ganske mye ila. 20årsalderen, kanskje særlig den første halvdelen. Jeg husker i hvert fall flere ganger jeg har kunnet se tilbake på meg selv kun et par år tilbake og tenke at jeg var veldig uerfaren.

Det jeg også blir bekymret for når jeg snakker med personer som ønsker seg barn som veldig unge, er om de har tenkt gjennom at de binder seg totalt til noe i mange år fremover, og derfor gir avkall på en hel del opplevelser de ikke kan få igjen senere i livet. 20årene er ganske unike fordi det er den eneste perioden i livet hvor man kan være både selvstendig (man bestemmer over seg selv) og uavhengig (man har ikke noe større forpliktelser ift. andre). Jeg synes man burde bruke den tiden til å pleie seg selv og venneforhold, og få realisert noen egosentriske drømmer. Barn, ansvar og forpliktelser kommer tidsnok allikevel, og drømmen om å stifte familie har du mange år på å få i orden. Alle de andre drømmene har du de stort sett de neste 5-10 årene på. Det er i hvert fall mine to cents.

For å svare på det mest konkrete spørsmålet ditt: Som student blir det økonomisk trangt med barn, men tidsmessig stiller man med en fordel kontra arbeidslivet pga. man er mer fleksibel. De jeg kjenner som har fått barn mens de studerte, inkl. folk på medisinstudiet, har sånn sett ikke angret.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville fullført studien før du får en unge.

Siden jeg vil tippe at etter du får en unge, så vil det gå lang tid før du vil komme til å forsette med jus-studien din.

Synes også at du er for ung for å få deg en unge, det er jo ikke noe hastverk når du er kun 19 år.

Lenke til kommentar

Ok, det forstår jeg :) Problemet er bare at siden jeg vil bli advokat, så må jeg jobbe etter studiene en stund før jeg blir gravid. Og jeg vil helst ha barn før 27-28. Derfor tenkte jeg at dersom jeg får barn mens jeg er student, har jeg bedre tid til å etablere meg etter studiene :)

Jeg ville i alle fall ventet litt lenger enn første året mitt på jus, lev livet litt før du får unger.

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ventet litt lenger enn første året mitt på jus, lev livet litt før du får unger.

Slutter det når man får barn? Jeg skjønner egentlig hva du mener selvsagt, men det virker for meg som at mange mener at livet slutter når du får barn, og det gjør forsåvidt det imens ett nytt ''liv'' starter, men man kan fremdeles oppleve verden og alt den har å tilby når du får barn. Det er ikke noe galt i å skaffe barnepass, eller for den saks skyld ta med seg ungen dit det går ann.

Lenke til kommentar

Beklager å måtte si det, men for meg virker dette som en dårlig idè. Det sinnsykt store ansvaret og arbeidet med å fostre og oppdra et barn kan bli veldig vanskelig å mestre samtidig med et jusstudie.

Kanskje du burde snakke med noen som har barn? Spørr de om de kunne mestret et jusstudie i tillegg.

Either way, lykke til :)

Endret av bondegutt1
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på :) Hvis man ser bort ifra den unge alderen min, hva er forskjellen på å studere jus og f.eks være partner i et aldvoktfirma?

Begge er like stressende og krevene, vil jeg si:) Og når man er student har man en mer fleksibel arbeidstid.

Og såklart jeg kommer til å begynne på studiene rett etter permisjonen. Gjør jeg ikke det, får jeg jo ikke stipend! :whistle:

Lenke til kommentar

barn og studere? er veldig vanskelig.

Våken netter, lite søvn, det er ikke kun deg selv lenger, barn blir syke og trenger stell. barn trenger stell hele tida, barn koster faktisk mer enn du tror, barnevogn, stellebord, seng, mat, bleier, leker osv osv når du skal studere så griner ungen osv osv...

Gjør ferdig studiene først du, vis ikke så regner jeg med du må legge studiene til side noen år for å så begynne på dem igjen...

Har 2 unger, vet hvor fort tiden går....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på :) Hvis man ser bort ifra den unge alderen min, hva er forskjellen på å studere jus og f.eks være partner i et aldvoktfirma?

Begge er like stressende og krevene, vil jeg si:) Og når man er student har man en mer fleksibel arbeidstid.

Og såklart jeg kommer til å begynne på studiene rett etter permisjonen. Gjør jeg ikke det, får jeg jo ikke stipend! :whistle:

Du har mye bedre rettigheter som arbeidstager enn som student, du har romsligere økonomi etc. Det vil uansett ta mange år før du blir partner i et advokatfirma, skaff deg unger etter studie når du er advokatfullmektig. Tid er noe du mest sannsynlig har nok av.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i tankegangen din, men siden du er usikker på hvor stressende det evt er på studiet ditt, hva med å studere 1 år først og se hvordan ting er, og SÅ ta valget om å få barn eller ei?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har mye bedre rettigheter som arbeidstager enn som student, du har romsligere økonomi etc. Det vil uansett ta mange år før du blir partner i et advokatfirma, skaff deg unger etter studie når du er advokatfullmektig. Tid er noe du mest sannsynlig har nok av.

Mange faller faktisk i denne fellen, og venter altfor lenge. Man skal liksom ikke ha barn før man eier egen leilighet, har en høyere stilling i en godt betalt jobb, er i ett stabilt ekteskap og skal være ellers godt etablert og ha ''slått litt fra seg'' som 'ung og fri'. Så der sitter du som 40 åring, har masse penger i banken og alt annet du kunne ønsket deg, men eggene dine har tørket helt ut og du vil aldri kunne få barn. Er du så heldig at du faktisk kan det alikevel så vil ditt 20 år gamle barn få ha en 60 år gammel mor som har en fot i graven allerede, og mest sannsynlig vil du ikke få se dine egne barnebarn hvis barnet ditt gjør akkurat det samme som deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...