Obello Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Forledrene mine fikk bygd et hus i 2005, og det er internettpunkter flere steder i huset. Jeg er av den enkle sorten som trodde at hvis modemet ble koblet til ett av disse punktene, kunne jeg koble PC rett i veggen i de andre tilgjengelige veggkontaktene og få tråbundet interenett. Skjønner nå at det selvfølgelig ikke funker. Har til info testet modemet i alle tilgjengelige punkter, bare for å sjekke at de funker - hvilket de gjør. Finnes det en alternativ kobling som gjør at jeg faktisk vil kunne kobel PC rett i disse veggkontaktene å få trådbundet internettilgang? Telelinjen kommer inn i teknisk rom i kjelleren og går inn i en splitter til "modem" og "telefon". Fra "modem" går det Cat5 kable i rør inn i veggen. Men det er bare en kabel - det betyr kanskje en form for seriekobling mellom de ulike punktene i huset? Kan jeg sette modemet (ink router) i teknisk rom og dermed "aktivere" de ulike punktene i huset? Noen annet som trengs eller jeg bør tenke på/vite? Dette er et murhus og det trådløse signalet er elendig i kjelleren. Øansket er å kunne koble devices rett i veggkontaktene for å få stabil internettlinje. TAKKER FOR ALLE SVAR. Mvh Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er den seriekoblingen som ødelegger. Hadde det vært separate cat5 kabler til hvert punkt så kunne du ha koblet de i en router/switch. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Det er den seriekoblingen som ødelegger. Hadde det vært separate cat5 kabler til hvert punkt så kunne du ha koblet de i en router/switch. Jepp, enig med Topguy. Du skriver at du har en cat5 kabel, men jeg er litt skeptisk til at alle lederene i kabelen er koblet til, eller at du har cat5 (8-leders kabel med fire sammenflettede par). Kanskje du har en kabel med fire ledere? benyttes det fasttelefon i bygget, eller kan kabelen i praksis dras ut av veggen og byttes ut, eller kobles om? Hos deg er kanskje ethernet via strømkabel det enkleste. En produsent kaller dette home plug. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292 Endret 6. januar 2012 av Kong Basse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå