Pozzolan Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Hei, Har en liten sak her angående en julegave jeg kjøpte 03.12.2011. Saken er at jeg ønsket å bestille et sølvkjede til min bedre halvdel og fant et tilbud som så bra ut etter å ha lest en tråd her på forumet. Saken gjelder en såkalt "Wish Pearl", altså en gavepakke med et kjede, anheng og en musling man fysisk må knuse for å få ut perlen, en kombinasjon jeg fant spennende. Etter å ha lest følgende: ... et nydelig sølvanheng med tilhørende sølvkjede. tolket jeg det som om dette var en kjede av sølv. I og med at prisen opprinnelig var ~500,- trodde jeg alt var fint og jeg hadde bestilt et sølvkjede. Nå som julen er over og madammen har åpnet gaven, knust muslingen og tatt ut perlen merket hun at kjedet ikke er av sølv, noe jeg nå har fått bekreftet av en gullsmed og selger selv. Selger mener nemlig at det i beskrivelsen klart og tydelig står at ordet sølv gjelder farge og ikke materiale. Så nå sitter jeg her med et ubrukelig kjede som koster ~60,- på eBay som jeg betalte betydelig mer for. Grunnen til at det er ubrukelig er at madammen tydeligvis er allergisk mot denne blandingen, noe som ville vært unngått om varen var av sølv. Har jeg rett til å heve kjøpet og motta full refusjon selv om varen ikke er av samme stand som da jeg kjøpte den? Tenker da spesielt på denne muslingen som er knust. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Det avhenger av om du kan påberope deg at varen har en mangel ihht. Forbrukerkjøpsloven §§15-16. Etter min mening kan du det såfremt beskrivelsen var sølvkjede, mens det ikke på annen måte fremgikk at det kun var fargen det var snakk om. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen (...) b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper... § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet Hvis du kan påberope en mangel har du krav på omlevering eller retting i første omgang, hvilket jeg i dette tilfellet antar vil medføre at selger må tilby deg et kjede som faktisk er i sølv. Hvis dette ikke er mulig har du rett til prisavslag eller heving av kjøpet. Dog kan man ikke kreve kjøpet hevet hvis mangelen er ubetydelig, men hva dette vil si er jo et definisjonsspørsmål. Edit: Ser at det er snakk om allergi, og da vil jeg også hevde at det er en betydelig mangel siden varen da faktisk er ubrukelig. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html Jeg ville kontaktet selger og bedt om å få heve kjøpet med henvisning til mangelen og forbrukerkjøpsloven. Så kan det være du får et tilbud om omleverering tilbake. Endret 6. januar 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Dersom det sto "sølvkjede" og "sølvanheng" så er dette et åpenbart brudd på forbrukerkjøpslovens §16 ©. Jeg regner med omlevering ikke er aktuelt (de har ikke tilsvarende smykker i sølv), og da står du igjen med prisavslag eller heving. I og med at brukeren er allergisk mot metallet, og at verdien er såpass mye mindre og smykket såpass mye mindre "fint", så kan jeg vanskelig se at mangelen er "uvesentlig", så kjøpet skal kunne heves. 1 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 ... Og husk å skrive hva utfallet blir! Alt for mange stiller spørsmål og får gode svar uten å dele tilfredstillelsen av å vinne med oss! Herr Brun har forøvrig helt rett. Husk å være høflig, men presis med selger, så ordner det seg nok. Jeg kjøpte selv en "AirPhone No.1", i håp om at det kom til å være et bra iPhone-alternativ. I annonsen sto det "Kapasitiv skjerm med glassoverflate". Skjermen var av plast, med resistiv skjerm. Da jeg konfronterte selger med dette(mann med utenlandsk opprinnelse, i enkeltmannsforetak), fikk jeg et krasst svar tilbake, fullt av bortforklaringer. Én henvisning til forbrukerkjøpsloven, og jeg fikk full pris tilbake. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) Takk for raske svar! Har nå sendt avgårde en mail til selger, skal holde tråden oppdatert! @Herr Brun: Det er slik jeg også tolket det, men her er hva selger sier: Vi har brukt ordet sølv for å beskrive fargen. I andre produkter på siden skriver vi tydelig 925 sølv, når det dreier seg om metallet sølv. Har kun finnet ét enkelt produkt hor det står 925 sølv, misvisende greier. Garantert flere som har gått i den fellen, men som ikke vet at de har kjøpt "juggel". Edit: @konduktans: Det var godt å høre at det gikk såpass bra. Har i tillegg til å sende mail til selger åpnet en tvist hos PayPal da jeg benyttet meg av de under bestillingen. Oddsene er på min side ser det ut som. Endret 6. januar 2012 av Kenneth E Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Villedende markedsføring, kalles det. Når man skriver "sølvsmykker" er den eneste fornuftige tolkningen av det at smykket er laget av sølv, slik er det overalt i bransjen. Hvis de mente "sølvfargede smykker", fikk de skrive det. Send mail til forbrukerombudet. 1 Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Update: Fant ut at dette firmaet har to eiere hvorav jeg kun har vært i kontakt med den ene. Etter er kjapt søk fant jeg mailadressen til den andre karen og videresendte første mailutveksling til han. Fikk svar innen noen timer om at han skal ta det opp med sin makker. Akkurat nå virker det som om dette løser seg uten bruk av PayPal, men skal oppdatere tråden når jeg vet mer. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Kanskje informere om hvilken butikk dette gjelder? Regner med at det er "denperfektegave.no"? Så får folk gjøre seg opp en mening om de ønsker å bruke denne butikken i ettertid. Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 10. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Stemmer at det er denperfektegave.no det gjelder. Grunnen til at jeg ikke har opplyst om dette er at jeg har sett på det som uvesentlig i forhold til mitt spørsmål. Status: Ikke hørt noe siden sist, ergo spørs det om det blir en tvist i PayPal. Edit: Sende en purremail til begge to med blant annet en link til denne tråden. Edit2: Fikk klarsignal til å sende inn smykket nå. Går ut ifra at det er selgers plikt å dekke frakt i dette tilfellet da det er en misvisende beskrivelse som er årsak til returen. Endret 10. januar 2012 av Kenneth E Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) Update:Har da fått refundert pengene for kjedet, men venter fortsatt på penger for porto. Selger har også skrevet om varebeskrivelsen slik at denne ser veldig mye bedre ut! ...et nydelig anheng med tilhørende kjede(Nikkelfri. Så må nok en gang takke alle for gode svar! Update 30.01.2012: Da var alle pengene omsider tilbakeført! Endret 30. januar 2012 av Kenneth E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå