Gå til innhold

Trenger input på valg mellom to gamle maskiner til HTPC.

Anbefalte innlegg

Skal lage en HTPC til far, og har to alternative maskiner. Målet er å spille Youtube-filmer med høyest mulig oppløsning og å spille 1080p glatt.

Begge maskinene får 2 GB DDR2-minne, samt en 7200 RPM SATA-disk.

Alternativ 1: Dell OptiPlex GX280

Chipset: Intel 915G Express

Prosessor: Intel Pentium 4 2.8 GHz

Skjermkort: GeForce GT 210 512MB eller Radeon 5450 512MB

### Begge skjermkortene har passiv kjølingsteknikk

Alternativ 2: Dell OptiPlex 745

Chipset: Intel Q965

Prosessor: Intel Pentium D 820 2.8 GHz

Skjermkort: Intel GMA 3000

Bruker selv en OptiPlex 745 med C2D E6600, og kjører 720p glatt. 1080p går ikke glatt nok til å se på. Har riktignok ikke installert drivere eller codecs enda, så det er mulig jeg får det til å spille etterhvert.

Jeg ser for meg at #1 er den beste til mediabruk, men tar ikke fatt på restaureringsprosjektet før andre bekrefter det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og nei, det kommer helt ann på codec'en som er brukt til komprimering og den generelle båndbredden brukt.

Det er alltid en fordel å ha et godt skjermkort som kan hjelpe til, men man må jo ha et avspillingsprogram som kan ta ibruk denne funksjonaliteten skjermkortet også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat bygget meg HTPC med følgende komponenter:

Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3, Socket-1155

Intel® Core i3-2105 Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

og har ikke hatt problemer med å kjøre YouTube-filmer i 1080p. Bruker kun den interne graffikkenheten (Intel HD3000) i CPU til det.

Og alt dette kun for et par tusen kroner!

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp satt opp GX280. 1 GB DDR2-6400 minne, 2.8 GHz 32-bit Intel P4-prosessor, 7200RPM harddisk, Nvidia GeForce GT210.

Bilde kommer over DVI til 1280x1024 skjerm.

Prøvde 1080p-filen min, men det ble ikke glatt avspilling. Prosessor gikk opp i 100%, og maskinen låste seg frem til filmen var ferdig spilt. Det dukket opp kanskje 3-4 forskjellige, forvridde bilder i løpet av avspillingen. Bruker VLC.

Noen forslag? Laptopen min, med T7400, 4 GB DDR2, Quadro 350M og 1920x1200 display kjører det glatt, med 40% CPU util.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...