Gå til innhold

Nikon D4 lansert, og nå tilgjengelig


Anbefalte innlegg

En ting jeg virkelig misliker med D4 er blanding av minnekorttyper; den nye CF standarden skal forøvrig etterhvert komme i 2 TB utgaver ;) Så kommer sannsynligvis til å selge D3 og kjøre D3s + D4 rimelig snart. Uansett, de burde droppet den gamle CF-slotten og hatt støtte for 2 av den nye typen.
Jeg ville også foretrukket å hatt 2 minnekort av den nye standarden. Men, kanskje det vil komme ett ombyggingsett på ett litt senere nivå slik at det blir 2 minnekort av den nye standarden?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon sier D4 har autofokus på f\8, ogi denne artikkelen blir autofokus forklart.

 

If the maximum aperture of the lens or combo is f/8, the total number of properly-operating points is 11, with the centre-most AF point retaining its cross-type sensitivity. Other points may function, but might not function well.

 

Note that the D4 doesn't prevent the user from selecting a non-optimal AF point. If you plan to hook up a long lens and teleconverter that puts you into the beyond-f/5.6 territory, you'll want to pay special attention to which of the 51 AF points work best.

 

Det virker som om det er litt bingo hvilke AF-punkter som virker på f\8, og da kan jo nytten diskuteres. D4 er den første Nikon-modellen som har autofokus på f\8, og den varierende kvaliteten kan tyde på at det bare er en firmware greie og ikke en egenska til selve bildebrikken.

 

Dersom det er relatert til firmware, vil da Canon prøve seg på det samme? Eller ønsker ikke Canon å muliggjøre f\8 autofokus på grunn av for dårlig kvalitet i sammenligning med resten av AF-systemet?

Lenke til kommentar

Det virker som om det er litt bingo hvilke AF-punkter som virker på f\8, og da kan jo nytten diskuteres. D4 er den første Nikon-modellen som har autofokus på f\8, og den varierende kvaliteten kan tyde på at det bare er en firmware greie og ikke en egenska til selve bildebrikken.

Det er ikke bingo, det er det at sensorene har forskjellig følsomhet, og det dokumenteres i manualen. Nikon slår ikke av AF sensorene når et lyssvakt objektiv settes på, men de garanterer ikke at sensorene fungerer riktig da. I godt lys vil de nok fungere, fordi da er det nok lys/kontraster. Men ikke når lyses er dårlig.

Lenke til kommentar

Canon har autofokus på F/8 på 1D serien.

Ikke lenger - det er droppet på den kommende 1DX.

Ad 4D og autofokus over f/5.6 er det godt forklart her: http://www.dpreview.com/articles/7799914638/nikon-d4-overview/3

 

Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke satt meg inn i spesifikasjonene 1Dx. Rart de fjerner

muligheten til autofokus på f/8.

 

Da er det bare en ting å gjøre for de. Kjøp Nikon.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Canon har autofokus på F/8 på 1D serien.

Ikke lenger - det er droppet på den kommende 1DX.

Ad 4D og autofokus over f/5.6 er det godt forklart her: http://www.dpreview.com/articles/7799914638/nikon-d4-overview/3

 

Skal jeg være helt ærlig så har jeg ikke satt meg inn i spesifikasjonene 1Dx. Rart de fjerner

muligheten til autofokus på f/8.

 

Da er det bare en ting å gjøre for de. Kjøp Nikon.

 

Nesten som det diskuteres to ting samtidig i denne tråden. Jeg ser den teoretiske problemstillingen, men ikke det faktiske. Finnes det noen her som har f8 objektiver.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke verre enn å prøve - du ser jo om kameraet fokuserer eller ikke. Alternativet hadde vært at sensoren vare slått av.

Det kan man gjøre, men det vil nok ikke være alltid at motivet venter på at fotografen skal teste ut autofokusen. Fuglen kan bokstavlig talt være fløyet før bildet er komponert og autofokus sitter.

Lenke til kommentar

Det kan man gjøre, men det vil nok ikke være alltid at motivet venter på at fotografen skal teste ut autofokusen. Fuglen kan bokstavlig talt være fløyet før bildet er komponert og autofokus sitter.

Da er alternativet å sette opp kamera til å kun bruke de sensorene som faktisk er garantert til å virke på f/5,6 eller f/8 og bruke kamera deretter.

 

Poenget er at Nikon gir deg flere valgmuligheter enn konkurrenten. Men det er fortsatt opp til deg å finne ut hvilke valg som virker for deg.

Lenke til kommentar

Poenget er at Nikon gir deg flere valgmuligheter enn konkurrenten. Men det er fortsatt opp til deg å finne ut hvilke valg som virker for deg.

Joda, det midtre punktet kan brukes på f\8. Mange fuglebilder tas med andre fokuspunkter enn midten, og da blir det usikkert å ikke vite hvor kameraet faktisk fokuserer.

 

Selvfølgelig er det bedre å ha muligheten til f\8 enn bare f\5.6, men jeg ser det har visse begrensninger med hensyn på valg av motiv. Dersom dette bare er en firmware greie blir det interessant å se hvor nøyaktig og raskt dette fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...