Gå til innhold

Nikon D4 lansert, og nå tilgjengelig


Anbefalte innlegg

Nikon D4 er lansert:

 

•16.2 effective megapixel, full-frame sensor (16.6MP total)

•10fps shooting with AF and AE, 11fps with focus and exposure locked, 24fps 2.5MP grabs

•91,000 pixel sensor for metering, white balance, flash exposure, face detection and active d-lighting

•ISO Range 100-12,800 (extendable from 50 – 204,800)

•MultiCAM 3500FX Autofocus sensor works in lower light and with smaller apertures

•Two sub-selector joystick/buttons for shooting orientation

•1080p30 HD video at up to 24Mbps with uncompressed video output

•New EN-EL18 battery (21.6Wh capacity, CIPA-rated at 2600 shots)

•Twin card slots - one Compact Flash and one XQD

 

Noelunde det ryktene sa i desember.

Kalibrert iso opp til 12800, kan økes til 204,800. Det er nok et markedstriks for å nå like høy iso som Canon 1Dx.

 

D4 har også autofokus punkt (1?) som går til f\8 slik at 2.0x konvertere kan brukes.

 

Avanserte videofunksjoner er også med, og det er jo ingen overraskelse etter suksessen til Canon 5DII på det området.

Det blir utrolig spennende å se tester av både D4 og 1Dx.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spesielt artig at timelapse-bilder kan konverteres til video i kameraet. Dette blir et topp proffhus for mange Nikon-brukere.

Men - nå som Canon har slått sammen de to proffseriene sine - kommer det så en D4sx senere?

 

Det kommer nok også snart en Akam-artikkel om emnet..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Og vi noterer at D4 ser ut til å bli billigere enn 1Dx, prisen i dollars er 5999 for D4 mot 6800 for 1Dx. Kan vi tippe på en pris rundt 45000 når de norske nettbutikkene begynner å ta forhåndsbestillinger (1Dx kan forhåndsbestilles for 49995)? Det blir i så fall ca samme pris som både D3 og D3s hadde ved lansering.

 

Ellers ingen sjokkerende nyheter på stillbildedelen, muligens er den 91k-piksels lysmålingssensoren den største utviklingen. Alt annet er bare forventet evolusjon :)

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig det kommer en "D700" utgave av dette huset - oppløsningen er helt klart mer enn nok for meg. Prisen er derimot MER enn nok for meg :(

 

Ja, la oss håpe det. Prisen (og størrelsen) er ikke helt overkommelig for mange av oss.

 

Det blir forøvrig spennende å se høyiso-bilder tatt med D4.

Endret av Gunderz
Lenke til kommentar
Auto-ISO-systemet er også kraftig forbedret, og kan nå ta hensyn til objektivets brennvidde når det beregnes når og hvor mye ISO-verdien trenger å økes. I tillegg kan brukeren finjustere dette selv, i begge retninger, alt etter personlig preferanse.

 

Nå må jo alle snart være fornøyd?

Lenke til kommentar

Men - nå som Canon har slått sammen de to proffseriene sine - kommer det så en D4s senere?

D4x, mener du kanskje?

 

Jeg har dog mine tvil. Mistenker at både Canon og Nikon har kommet frem til at de aller fleste som trenger høyere oppløsningsevne klarer seg med noe litt mindre pansret, dvs. D800 og formodentlig 5DMkIII (som sikkert også havner på oversiden av 30 Mp).

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig det kommer en "D700" utgave av dette huset - oppløsningen er helt klart mer enn nok for meg. Prisen er derimot MER enn nok for meg :(

 

Ja, la oss håpe det. Prisen (og størrelsen) er ikke helt overkommelig for mange av oss.

 

Det blir forøvrig spennende å se høyiso-bilder tatt med D4.

 

Her finner du noen:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=40244254

Lenke til kommentar

Jeg håper inderlig det kommer en "D700" utgave av dette huset - oppløsningen er helt klart mer enn nok for meg. Prisen er derimot MER enn nok for meg :(

 

Jepp, håper det kommer, da jeg har planer om å gå for ff i løpet av året og da vil det bli denne(om den kommer) eller en 5D mk lll

Lenke til kommentar

 

Ser helt klart bra ut dette!

 

Det som er fint med denne støyen er at det ikke er fargestøy, men luminansstøy, noe som verken er veldig synlig eller irriterende. Vet ikke hvordan støy alle andre produsenter har. Men alle BURDE ha luminansstøy og ikke fargestøy. :)

 

Blir spennende å se fulle tester, spesielt hvor høyt man kan gå på ISO uten å miste for mye kvalitet.

 

Drøyt kamera. :dribble:

Lenke til kommentar

Kameraet ser veldig interesant ut, selv om 1DX virker kanskje ett hakk hvassere på papiret (hvis jeg husker rett). Nå er ikke jeg interesert i en 1DX v D4 sammenligning, uaktuelt å skifte merke. Derimot ser jeg frem til en D4 v D3S v D3 test hvor alle tre har like kår.

Bildekvalitet og fokuspresisjon er de 2 viktigste grunnene for en oppgradering fra D3 for min del, de andre tingene med D4 er bare en liten bonus. Tester vil vise om det er verd det eller ikke, i mellomtiden venter jeg :) før jeg trykker bestill :)

Lenke til kommentar

Må si meg veldig fornøyd med kvaliteten på høy ISO med D3s samt D3, hovedgrunnen til at jeg kommer til å gå for D4 i februar er WT5-senderen, fokus (f/8) og høy-ISO kvaliteten. En ting jeg virkelig misliker med D4 er blanding av minnekorttyper; den nye CF standarden skal forøvrig etterhvert komme i 2 TB utgaver ;) Så kommer sannsynligvis til å selge D3 og kjøre D3s + D4 rimelig snart. Uansett, de burde droppet den gamle CF-slotten og hatt støtte for 2 av den nye typen.

 

100 Raw-bilder i buffer høres jo heller ikke helt feil ut :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Ser helt klart bra ut dette!

 

Det som er fint med denne støyen er at det ikke er fargestøy, men luminansstøy, noe som verken er veldig synlig eller irriterende. Vet ikke hvordan støy alle andre produsenter har. Men alle BURDE ha luminansstøy og ikke fargestøy. :)

 

Blir spennende å se fulle tester, spesielt hvor høyt man kan gå på ISO uten å miste for mye kvalitet.

 

Drøyt kamera. :dribble:

Eksempelbildet er også undereksponert; så derfor er ISO6400 støynivået ekstra imponerende. Minner om D3s på ISO2500 med tilsvarende eksponering. D3s har forøvrig bedre støynivå på ISO1600 enn D3 har på ISO800 (så det er ikke bare på høye iso-verdier man får nytteverdien).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...