Metasenter Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Heisann. Jeg har bare et kjapt spørsmål; skal man alltid runde av når man får et svar? Eller er det bare når du får beskjed om at du skal runde av? Et eksempel på et lite stykke: 131 629 : 18.700 = 7,038983957. Hva blir svaret egentlig her? Skal jeg runde av til 7,6 her? Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det fremgår ofte av oppgaven. Eksempelvis kan det være snakk om hvor mange sykler du kan kjøpe dersom hver sykkel koster 18.700,- og du har 131.629,- å bruke. Da er det naturlig å runde ned til nærmeste hele ener. Du kan også skrive begge deler, først med et antall desimaler, deretter ~ 7. (To slike bølger oppå hverandre, ganske like = betyr tilnærmet lik.) Hovedpoenget med matematikk i skolen er at utregningen viser at problemet er løst med en metode som er fornuftig. Lenke til kommentar
fiskercool Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Heisann. Jeg har bare et kjapt spørsmål; skal man alltid runde av når man får et svar? Eller er det bare når du får beskjed om at du skal runde av? Et eksempel på et lite stykke: 131 629 : 18.700 = 7,038983957. Hva blir svaret egentlig her? Skal jeg runde av til 7,6 her? Det kommer egentlig helt ann på hvor mange desimaltal du blir bedt om å ha med, eller hva som virker fornuftig. Skal du f.eks. ha et desimaltal på "7,038983957" blir det 7,0. Skal du ha to desimaltall blir det 7,04. Blir du derimot bedt om å skrive svaret eksakt, skriver du bare 131 629 : 18.700 som en brøk, og forkorter så mye du kan. Men i dette tilfelle kan du ikke forkorte mer. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Heisann. Jeg har bare et kjapt spørsmål; skal man alltid runde av når man får et svar? Eller er det bare når du får beskjed om at du skal runde av? Et eksempel på et lite stykke: 131 629 : 18.700 = 7,038983957. Hva blir svaret egentlig her? Skal jeg runde av til 7,6 her? Det kommer egentlig helt ann på hvor mange desimaltal du blir bedt om å ha med, eller hva som virker fornuftig. Skal du f.eks. ha et desimaltal på "7,038983957" blir det 7,0. Skal du ha to desimaltall blir det 7,04. Blir du derimot bedt om å skrive svaret eksakt, skriver du bare 131 629 : 18.700 som en brøk, og forkorter så mye du kan. Men i dette tilfelle kan du ikke forkorte mer. Vi bruker alltid to desimaler når vi svarer på regneoppgaver, men blir det 7,04 da? 8 bak 3 gjør at det blir 4. 9 bak 8 gjør at det blir 5. Er det ikke slik det fungerer da, eller har jeg misforstått? Uansett, takker for svar! Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Vi bruker alltid to desimaler når vi svarer på regneoppgaver, men blir det 7,04 da? 8 bak 3 gjør at det blir 4. 9 bak 8 gjør at det blir 5. Er det ikke slik det fungerer da, eller har jeg misforstått? Uansett, takker for svar! Skal du ha med to tall bak komma er det bare det tredje tallet du skal tenke på når det gjelder avrundingen. I dette tilfellet er tallet 8, og når tallet er 5-9 skal tallet foran rundes opp, følgelig da med 0-4 rundes tallet foran ned (i praksis forbli som det er). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå