Gå til innhold

Nordahl Grieg støttet Stalin og Moskvaprosessene.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som alltid er det (særlig med kunst) vanskelig å skille mellom person og virke, og det blir jo gjerne ekstra problematisk når personen har sine svin på skogen. Personlig synes jeg Nordahl Grieg har skrevet mye flott poesi, men selve fyren har jeg et ambivalent forhold til...noe som nok spinner ut av at han var ganske inkonsekvent i sine uttalelser og holdninger. Glødende engasjement ift. menneskerettighetene på den ene siden, og forsvar av totalitære regimer på den andre. Hadde WW2 utspunnet seg mellom Vesten og Sovjet i stedet hadde nok Nordahl Grieg og Hamsun sine ettermæler byttet roller...

Lenke til kommentar

Nordahl Grieg lot seg lure, han støttet Moskva-prosessene fordi han trodde på propagandaen. Han støttet ikke den utrenskingen som faktisk foregikk, han støttet de rettferdige rettssaken han trodde at foregikk. Det var kanskje naivt av ham, men å bare si "Nordahl Grieg støttet Moskva-prosessene" er i beste fall upresist.

Forøvrig har jeg helt gått glipp av at Nordahl Grieg brukes som "posterboy for 'mer åpenhet og mer demokrati'". Greit nok at ett bestemt dikt han har skrevet har blitt populært i det siste, men at han selv er en posterboy? Hvor har du det fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...