Gå til innhold

Win7 OEM - og bytte hovedkort for andre gang

Anbefalte innlegg

Hvordan praktiserer MS hk-bytte med Windows 7 for tiden?

Har OEM og har byttet en gang tidligere (fra MSI til MSI hovedkort (dog ulikt chipset) og det var med annen hardware inntakt, inkl. harddisk med "gammel" Windows innstalasjon på. Eneste jeg måtte gjøre var å aktivere på nytt (over internett)

Må bytte igjen pga. defekter, så da er spørsmålet om det lar seg gjøre uten å punge ut for nytt OS? (blir til et annet hk-merke/produsent også forøvrig)

Har det feks. noe å si for hvorvidt det lykkes enda en gang, om jeg lar harddisken ha nåværende windows (knyttet til forrige kh), eller bør jeg få den formatert før jeg setter i gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I henhold til lisensvilkårene vil du kun få aktivert en OEM-lisens på nytt (ved endring av maskinvare-ID) dersom produsenten av maskinen har byttet komponenten(e) under garantitiden. Dersom du er din egen OEM (bygget maskinen selv), og har byttet hovedkort uansett grunn, så må du i teorien kjøpe ny lisens.

Det er teorien, men i praksis er de ikke alltid så strenge. Det er bare til å ringe inn på 23 500 500 (valg 2, valg 2), og gi det et forsøk. I verste fall må du kjøpe ny lisens.

Dersom du har planer om å oppgradere maskinen, eller er en entusiast som liker å ha det nyeste av det nyeste av maskinvare, så er det anbefalt at du kjøper en såkalt Retail-versjon av Windows (eller Full Package Product). Da låses ikke lisensen til maskinen (rettere sagt maskinvare-IDen) du først installerer den på. Du kan fritt oppgradere, eller flytte den til en ny maskin.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg tror det værste som skjer er at du må ringe inn på tlf. om du ikke får lov til å automatisk reaktivere lengre. Det skal ikke være særlig stress. Tviler på at det er voldsomt strenge eller langvindte sjekkrutiner rundt dette.

EDIT: Nuffern er nok gjerne mer korrekt i detaljene her enn meg ;)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Dersom du har planer om å oppgradere maskinen, eller er en entusiast som liker å ha det nyeste av det nyeste av maskinvare, så er det anbefalt at du kjøper en såkalt Retail-versjon av Windows

Kjenner til Retail og dens fortrinn ja, men det var ikke noe plan i utgangspunktet med disse byttene.

Første hovedkortet våknet aldri opp etter en feilslått Bios-oppdatering, og fikk nytt etter reklamasjon. Dette hk'et nr. 2 sviktet etterhvert nå ved at jeg ikke fikk nok strøm eller noe på +5v eller noe på ps2 mus/usb (prøvd annen ny/ubrukt strømforsyning og nye både usb/ps2 mus uten hell) så nytt hovedkort (nr.3) er kjøp inn.

Jeg tror det værste som skjer er at du må ringe inn på tlf. om du ikke får lov til å automatisk reaktivere lengre. Det skal ikke være særlig stress. Tviler på at det er voldsomt strenge eller langvindte sjekkrutiner rundt dette.

Ja vi får se. Er forberedt på i worst case å måtte kjøpe en ny W7

btw, noen formening om det vil være "smart" å evt. formatere disken for gammelt OS først? (har en annen pc jeg gjør det på). Hvis ikke, blir det jo det detektert med det samme at jeg har forandret hardware (men det blir det selvsagt etterhvert uansett)

Lenke til kommentar

EDIT: Nuffern er nok gjerne mer korrekt i detaljene her enn meg ;)

-Stigma

Aktivering over internett vil tilnærmet garantert ikke virke. Ring inn, si at du kun har lisensen installert på én maskin. Spør de noe mer sier du at du har fått byttet hovedkort fordi det var defekt. Good luck! :)

Lenke til kommentar

Sånn, i mål

"Windows er aktivert"

Måtte ringe en sånn kode "fylle ut tall", der mista jeg brått oversikten tiltross for endel repeat, men hørte ferdig.

Bare lukket vindu og prøvde i stedet en gang til å "aktivere over internett", etter at den stod å jobba litt, kom meldinga at windows var aktivert.

Hva er forresten meninga med å plage folk med den automat-stemmen? Er det i heletatt noen som greier å taste inn i den turbofarta som det leses opp?? Det er jo helt håpløst konsept

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, beklager at jeg bumber denne, men jeg er nå i nesten samme problemstilling.

Jeg må bytte HD, (ja, systemdisken)

Den funker nå, men jeg stoler ikke på den SÅ my lengre.

Er det noe jeg kan gjøre FØR jeg bytter disk, som gjør at jeg kan aktivere min OEM lisens over nettet etterpå? (disassosiate elns?)

/candy

Lenke til kommentar

Du kan jo bare clone diskene, så vil alt være aktivert etterpå. Bytte av harddisk utløser ikke ny aktivering, om du ikke legger Windows 7 inn på nytt på den nye disken.

Det er hovedkort som trigger mest, og det skal du jo ikke bytte nå?

Lenke til kommentar

Du kan jo bare clone diskene, så vil alt være aktivert etterpå. Bytte av harddisk utløser ikke ny aktivering, om du ikke legger Windows 7 inn på nytt på den nye disken.

Det er hovedkort som trigger mest, og det skal du jo ikke bytte nå?

Selv om du ikke trenger bekymre deg for aktiveringen vil du nok få et problem ved neste validering. Spørs hvor stort utslag bytte av disk gjør på maskinvare-IDen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...