Gå til innhold

9600 pro eller FX5600?


Tjohei

Anbefalte innlegg

Ser at det er forskjell mellom FX 5600 Ultra, OLD og FC utgaven ?

 

Er det kortet som komplett har på tilbud en FC utgave ?

 

Nope. Den bruker ikke Ultra, bare vanlig fx 5600. Titt på denne linken. Det vil si at den er den langsomste av de tre... :grumpy:

 

Takk skal du ha, der er det mangen som kommer til gå på limpinnen :o

 

Da blir det FIREBLADE E på meg !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen erfaring med noen av de kortene, men jeg vet hvertfall at de nyeste driverene til ATI er problemfrie med CS, og muligens problemer med RTCW:ET (er ikke sikker på om det er skjermkortet sin skyld)

 

Min mening:

Jeg er akkurat nå litt fan av ATI, men har nVidia kort i PC'en min alikevel!

Har hatt disse skjermkort: ATI RagePro 8MB, ATI Radeon All-In-Wonder 32MB, GF2Pro 64MB..

 

Er mest fornøyd med GF kortet, men skulle jeg kjøpt GFX kort nå,

ville jeg valgt 9600 Pro (eventuelt Fireblade)..

 

Ønsker meg ett 9800 gjerne PRO til ca 2000 kr og da helst Ultimate Edition med heatpipe !! :) jippii.. om 6mnd kanskje :p hva tror dere?

 

Du kan jo lese noen reviews av disse kortene de finner du på:

8dimensional.com sjekk under Videocards for liste over reviews av ett spesielt kort

 

Eller noen av disse reviewene:

 

En test på tweaknews.net der de slakter dette FX5600 kortet

Overall, the performance of FX5600EQ from Albatron has been a disappointment. With lackluster gaming and benchmarking performance across the board, I wouldn't recommend this card as a feasible purchase for the hefty pricetag of around US$150. Doing a little research around the net will show you that ATI's 9600pro is cheaper, overclocks much better and pretty well out performs any FX5600 on the market today.

Pro's:

- Good Quality- Loaded with 256Megs of RAM- Great Looks- Decent Bundle

Con's:

- Lackluster Performance- Slow RAM- Poor Overclocking- Inability to run DX9 games at playable speeds.

Mens tomshardware.com gir MSI FX5600-VTDR128 Editor's Choice, så folk er uenige!

Even though there are no surprises when it comes to 3D performance, the MSI FX5600-VTDR128 wins an Editor's Choice award in the mainstream segment, thanks to the good multimedia capabilities and its very quiet fan. The MultiMedia Center Deluxe II software and the included remote control also make it possible to use a multimedia PC in the living room.

Hard|OCP forguder dette ATI 9600 Pro kortet fra Tyan

The G9600 Pro has "HardOCP Must Have Hardware" award written all over it, except for one thing, and that is the overclocked Ram on our card. If you are an enthusiast who takes advantage of Ram headroom, this is simply a deal breaker in our eyes. I am sure the Tyan Tachyon G9600 Pro having the best feature set in the industry will even have a few of the enthusiasts giving it a second look though.

 

Les og velg selv...

Det beste hadde vært å prøve begge i egen PC, hvis du har mulighet!

Hvis du har råd, kjøp begge og bruk angreretten din på det du syntes er dårligst =)

Lenke til kommentar

Det som slår meg som problemet her er at reviewere er dårlige til å spesifisere hva slags versjon av FX5600'en de bruker. Det er ikke nok å si at den er ultra, for det fins flere versjoner av ultra, hvorav den dårligste er dårligere enn 9600 pro og den beste er bedre enn 9600 pro. Da er det ikke rart at vi er uenige... :wink:

Lenke til kommentar
Det som slår meg som problemet her er at reviewere er dårlige til å spesifisere hva slags versjon av FX5600'en de bruker. Det er ikke nok å si at den er ultra, for det fins flere versjoner av ultra, hvorav den dårligste er dårligere enn 9600 pro og den beste er bedre enn 9600 pro. Da er det ikke rart at vi er uenige... :wink:

 

godt poeng, det er ALTFOR lett å gå seg vill med navngivingen, de burde ha gitt den nye versjonen av fx5600 ultra et annet navn enn forgjengeren med samme navn ettersom ytelsen er forskjellig... Hadde sikkert gått for radeon 9600pro fordi jeg da slapp å klø meg så sinnsykt i hodet... selv om radeon 9700np hadde vært et vesentlig bedre valg hadde kortet vært tilgjengelig...

Lenke til kommentar

Ehm.

De testene virker litt missvisende i forhold til andre tester, men ytelsen er generelt sett ikke så forskjellig i nåværende spill.

Nåværende spill takler begge kortene enkelt, men framtidige spill kommer hovedsaklig til å baseres på DirectX 9, og der er Radeon 9600 Pro bedre enn 5600 Ultra.

 

Bildekvaliteten er litt bedre på ATi-kort enn på Nvidia sine.

 

9600 Pro er generelt sett veldig kaldt og kan derfor overklokkes høyt uten ekstra kjøling, uten å bli varmt. Siden det ikke trenger stor vifte er det også stillegående.

 

ATi sine kort skal være bedre enn Nvidia sine på Half-Life 2, og det er selvsagt viktigst!

Lenke til kommentar
... men framtidige spill kommer hovedsaklig til å baseres på DirectX 9, og der er Radeon 9600 Pro bedre enn 5600 Ultra.

 

Hvorfor det? De støtter da DX9 begge to? Dessuten, når DX9 spillene kommer, har vi alle oppgradert skjermkorta våre.

 

9600 Pro er generelt sett veldig kaldt og kan derfor overklokkes høyt uten ekstra kjøling, uten å bli varmt. Siden det ikke trenger stor vifte er det også stillegående.

 

Det sier jeg ikke noe på. Og det kan være det som teller for meg, siden jeg skal bruke zalmans passive heatpipe kjøler...

 

ATi sine kort skal være bedre enn Nvidia sine på Half-Life 2, og det er selvsagt viktigst!

 

Øhh... Javel. Hva er forskjellen? Og tror du ikke nVidia og Valve klarer å fikse det før spillet kommer?

Lenke til kommentar
Tjohei: Hva er du egentlig ute etter? Det ser ut som du har bestemt deg for et Geforce FX5600 Ultra og forsvarer det med nebb og klør. Kan du ikke bare kjøpe det? for det er ikke noe dårligere enn Radeon 9600 Pro :wink:

 

:lol: Joda, du har et poeng. :yes:

 

Men grunnen til at jeg forsvarer det, er at jeg ikke kan se hvorfor det skal slaktes nord og ned, når det får bedre score enn 9600 pro. Og at ikke alle argumentene som brukes mot det holder mål. Ville bare komme litt i dybden på det her. Og det kan godt tenkes at jeg kjøper et 9600 pro, ha'kke bestemt meg enda...

Lenke til kommentar

Hvorfor det? De støtter da DX9 begge to? Dessuten, når DX9 spillene kommer, har vi alle oppgradert skjermkorta våre.

 

De første kommer om litt over en måned, og både 5600 Ultra og 9600 Pro kan kjøre dem uten problemer. Tviler på at de fleste oppgraderer da, selv om 9900 Pro og motstykket fra Nvidia kommer omtrent samtidig.

 

Begge støtter mange funksjoner fra DX9, ja, men det vil ikke si at ytelsen er den samme. Hvis du skal oppgradere før DX9-baserte spill kommer, er det ingen vits i å ha noen av disse kortene; Geforce 4 Ti4x00 holder, og er like gode på DX8-baserte spill.

 

 

HL2;

Øhh... Javel. Hva er forskjellen? Og tror du ikke nVidia og Valve klarer å fikse det før spillet kommer?

 

Forskjellen er at Gabe Newell, som leder VALVe har sagt at ATi sine kort er raskere enn Nvidia sine kort på HL2, og at de har bedre bildekvalitet.

Vet ikke hva du mener trengs å fikses. Hvis du mener AA-buggen, så har massevis av spill denne buggen (F.eks. Quake3). Og både Nvidia og ATi har fikset den for HL2 nå. Både ATi og Nvidia har selvsagt optimert driverne sine for HL2, og da er altså ATi raskest. Det betyr ikke at ATi er raskest i andre DX9-baserte spill, da Nvidia bruker å være veldig gode til å optimere driverne til forksjellige spill (Derfor 5600 Ultra er raskere enn 9600 Pro i Quake 3 og UT2003; begge disse er veldig populære og prioriteres høyt hos Nvidia.) Men utgangspunktet til ATi er bedre, som 3DMark 2003 viser. Det er det eneste som kan si omtrent hvor rask kortene blir i fremtidige spill. Dessuten kommer det nok mange spill basert på Source-motoren fra VALVe. Uansett skal de gi ut en benchmark-test før HL2 kommer, slik at alle kan teste hvordan forskjellige systemer yter i HL2, du kan jo vente til da...?

Lenke til kommentar
De første kommer om litt over en måned...

 

I didn't know. Hvilke spill er det?

 

Og når det gjelder HL2 så tror jeg det sitter endel mennesker hos nVidia og jobber med det der akkurat nå. Hvordan det vil gå tør jeg ikke spå, men jeg tror ikke nVidia nøyer seg med å være second best på et sånt høyprofilert spill som det. Men det ser jo ut til at de blir raskest i Doom3, da... (link)

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av ekte 5600 Ultra er den beste??Lurer på om  jeg skal kjøpe meg fx 5600 Ultra mot geforce2 mx400 korte jeg har nå,er litt nvidia fan :wink:

 

Vanskelig å si, egentlig. Etter litt leiting er det bare Creative som skriver i klartekst at fx5600 ultra'n deres bruker 400MHz core, hvilket er den "nye" ultra. Det er mange som sier de bruker ultra gpu'en, men det er ingen garanti. Skulle jeg kjøpt idag, ville jeg nok ha valgt Creative sin, for å være sikker på at jeg fikk den riktige...

Lenke til kommentar
I didn't know. Hvilke spill er det?

Vel, stalker skulle jo komme før HL2, men det er muligens utsatt?

HL2 er da kanskje første spill med DX9, og det er enda 31. september som arbeides mot. 31. september er litt over en måned. Og rett etter det kommer mange flere DX9-baserte spill. Nå har mange spill blitt utsatt, men... de kommer uansett.

 

Både ATi og Nvidia har jobbet med HL2 veldig lenge, og spillet er nesten ferdig. ATi er raskest og har best bildekvalitet.

 

Det med Doom 3 visste jeg ikke, men det er muligens Doom 3 Nvidia satser på å være raskest på. Uansett blir nok bildekvaliteten best på ATi, muligens mye bedre hvis den høye ytelsen skyldes at Nvidia har slått av masse funksjoner. Doom 3 er det forøvrig over et halvt år til, så det kan gjøres mye av både ATi og Nvidia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...