Gå til innhold

Kommunesammenslåing, en nødvendighet mot fremtiden?

Anbefalte innlegg

Har vi virkelig behov for 429 kommuner i lille Norge?

Her i Norge har vi 429 kommuner, det er mer enn Sverige og Danmark har tilsammen, til tross for at de tilsammen har tre ganger så mange innbyggere.

Utallige utredninger over flere tiår har vist at kommunebyråkratiet er dyrt og ineffektivt fordi vi rett og slett har for mange og for små kommuner.

Kan vi trygt si at den politiske "småkongenes" tid ikke er forbi i Norge? Og hva koster disse "ekstra" byråkratene for oss skattebetalerer?

http://stavrum.nettavisen.no/?p=4213

Vi tar debatten her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner godt at folk skjelver i buksene. Jeg husker ikke eksakte tall, men da jeg fikk vite hvor mange av de 4000 innbyggerne i min opphavskommune som var kommunalt ansatte, fikk jeg en bakoversveis som holdt i noen uker. Det vil flyte blod hvis kommunene effektiviseres.

Lenke til kommentar

Hvor mange av de kommunalt ansatte jobber i skoler og helsetjenesten da? Er ikke alle kommunalt ansatte som er "byråkrater" vet du

Disse får jo beholde jobben sin, stort sett. Det er en del folk i admin. og politikere som må finne seg noe annet å gjøre.

;)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg ser har vi alt for få kommuner. Det er fordi makten vil bli mer og mer samlet og sentralisert(mindre desentralisert) og vanlige folk vil få mindre og si. Når avgjørelsene taes lenger borte over større områder vil det være mindre plass for å ta hensyn til spesielle behov eller ønsker samtidig som at verdien av stemmen reduseres. Det er de som er i kommunene som fører politikk i praksis og ser klart og tydelig hvordan det påvirker samfunnene. Kanskje fordi at de i stor grad også er vanlige folk. Å fjerne dem til fordel for noen få yrkespolitikere er galskap.

Likevel ønsker jeg selvsagt ikke mer byråkrati, heller mindre. Størrelsen på byråkratiet representerer jo mengden saker de har å behandle. Så med færre saker blir det også færre byråkrater. Når det gjelder en del regulering på planlegging av områder, utbygninger eller forandringer i hus så virker det som at de er litt overflødige og i mange sammenhenger hindrer utvikling og mer er gavepakker til forsikringsselskap enn de er nyttige for vanlige folk.

Men det er ikke bare fast ansatte som er byråkrater men også politikere. Ved å ha mindre kommuner vil også ordfører, varaordfører, antall. kommunestyre representanter osv. minske. Ordfører trenger ikke å være noen fulltidsstilling, og er det heller ikke i de minste kommunene.

Når det gjelder fordeling av ressurser, kommuneleger, rådmenn og andre offentlige stillinger så burde det være mulig med omfattende samarbeid på tvers av kommunene, og det eksisterer vel til en viss grad allerede. Om de ikke trenger enkelte spesielle ansatte i 100% stillinger kan to kommuner dele på de samme ansatte. De kan og bør også kunne eie like andeler hver i en ressurs som er viktig for en region, men som kun ligger i en kommune, f.eks.

Når det gjelder velferdstjenester så knuser de små kommunene de store, så det er ikke rart at de små kommunene vil gjøre alt for å unngå sammenslåing. Sitter man i en stor kommune så er det ikke rart at man blir misunnelig på disse små kommunene hvor folk blir tatt vare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...