Gå til innhold

Lage eget treningsopplegg.


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage, med hjelp av dere, et eget treningsopplegg siden man hører så mye forskjellig om hva som er bra og ikke bra.

 

Jeg har tenkt ut noe som dette:

Mandag:Biceps og bein/legger.

Tirsdag: Mage og rygg.

Onsdag: Bryst og triceps.

Torsdag: Skuldre.

 

Noen som veit om dette kunne ha funka, eller om dere veit om noen bra treningsopplegg som er lagt ut på nett som er for ungdommer? Er 16 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke muskelgrupper du tar på hvilke dager spiller liten rolle, så lenge du får trent optimalt. Det kan hende det er litt tyngre å trene tri/biceps fordi du er stiv i skuldrene fra dagen før, så bare pass på at du får en grei pause mellom muskelgrupper.

 

Det du skal passe på når du er 16 år er å ikke løfte alt du klarer. Fokuser heller på flere repetisjoner, selv om det betyr at du må gå ned på tyngden.

 

Som 16-åring er det veldig lett å bli påvirket av sosiale normer/standarer, så pass på at du ikke overdriver en spesiell muskelgruppe(f.eks armer). Det er viktig å få med seg hele kroppen, ellers vil du kunne oppleve fysiske problemer. Personlig ville jeg fokusert mest på ryggen, og etter kanskje 1 år med aktiv trening kjørt hardt på det meste. Ryggen bruker nemlig som regel å henge litt etter.

 

 

Mandag: Biceps, triceps og bryst.

Tirsdag: Bein og rygg.

Onsdag: Skuldre og diverse øvelser generelt(uten å presse for hardt på de)

Torsdag: Mage(kanskje finne noen øvelser som kombinerer mage og rygg greit) og generelle øvelser du liker (igjen uten å presse for hardt)

 

Med det programmet tror jeg du kan presse hver muskelgruppe hardt uten at det går utover prestasjonen neste dag.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

FORM > VEKT! Når du trener styrke pass alltid på (spesielt knebøy, og markløft) at formen er bra. Mark Rippeltoe sitt SS program er som lagd for alle unge som ikke har trent, og ønsker mye muskelframgang på kort tid. Programmet hans er basert på baseøvelsene samt roing. SS = Starting Strength.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det du skal passe på når du er 16 år er å ikke løfte alt du klarer. Fokuser heller på flere repetisjoner, selv om det betyr at du må gå ned på tyngden.

Kan du utdype hvorfor?

 

Fordi du fortsatt er under vekst. Hvis du makser før du er ferdig utvokst, og spesielt uten å ha trent en stund i forveien, risikerer du blant annet å ødelegge senene dine. Men husk på at god teknikk er viktig hele livet.

 

Har du trent styrke før? Jeg går foreløpig ut fra at du ikke har gjort det, siden du spør om grunnleggende ting.

 

Begynn med lett vekt, langsomme løft og mange repetisjoner. Etter noen uker, når du har fått teknikken skikkelig på plass og blitt vant til å bruke musklene dine, kan du legge på mer vekt, løfte fortere og ta færre repetisjoner.

 

Hvis du er helt fersk, vil du kanskje trene tre ganger i uka, så du ikke sliter deg helt ut i begynnelsen. Det kan være lurt å trene biceps og rygg sammen, mage og lår, og triceps og bryst for seg selv. Du vil merke at baseøvelsene jobber omtrent slik på musklene. Men personlig foretrekker jeg fullkroppssprogram, for eksempel RYP.

Lenke til kommentar

Trådstarter er 16 år, det er bare å kjøre på. Å starte rett på maksløft er jo selvfølgelig ingen god idé for en nybegynner. Men ved å få inn en god teknikk på samtlige øvelser, i tillegg til å ha en god progresjon opp mot maks, så ser jeg ingen problemer med det. Har du noen kilder på at 16-åringer drar på seg seneskader av hard styrketrening?

 

Regner med resten av innlegget ditt er ment for TS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...