CastleLord Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Hei sann, meg igjen. Denne gangen sliter jeg med en WD Velociraptor på 300Gb som oppfører seg litt merkelig. Jeg sitter foran pc'n og leser for eks vg.no og da mens jeg gjør dette skyter load på harddisken opp i 100% i løpet av få sekunder og hele systemet mitt henger seg opp. Et annet problem er overførings hastighet. Jeg hadde gode 110Mbs mellom de to Harddiskene mine da den var ny, men nå ligger jeg på 40-60Mbs så eg har hatt et ganske kraftig fall der. Er dette en disk feil eller er det et eller annet program som forårsaker dette? Finnes det en evnentuell løsning? Endret 28. januar 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hei. Last ned HDtune (gratisversjon), kjør benchmark med programmet i sikkerhetsmodus og post bilde av resultatet her på forumet. HDtune har en egen knapp for å lagre skjermkopi til bilde, så du får lastet opp. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Her er scan resultatene. Siden sist har jeg kjørt Feilsøking og Defragmentering, men ingen av disse fikset problemet. Jeg blir fortsatt låst ut av systemet i tide og utide. Alle programm jeg har oppe kræsjer når dette skjer og jeg må av og til vente opp i 2 minutt før systemet svarer igjen. Når jeg kjørte Auslogics BoostSpeed fikk jeg 3416 Feil. Og en av disse var en kritisk feil ved Hard Disken. Så hvidt jeg vet ble problemene fikset av programmet. Håper på svar. Endret 15. januar 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Når jeg kjørte Auslogics BoostSpeed fikk jeg 3864 Feil. Og en av disse var en kritisk feil ved Hard Disken. Så hvidt jeg vet ble problemene fikset av programmet.Hadde vært en fordel om du kunne utdype dette litt mer. F.ex med logg eller skjermkopi av meldinga. Har du en harddisk med fysisk feil, så finnes det ikke programmer som kan fikse dette automagisk. Husket du å kjøre HDtune i sikkerhetsmodus? Hvis ikke, så vil Windows som nevnt før drive å lese og skrive til disken i mellomtiden, noe som forstyrrer resultater med slike spikes som du har vist her. Endret 12. januar 2012 av geir__hk Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 Kan vel beskrive dette litt bedre. Jeg startet Windows opp I sikkerhets modus og kjørte HDTUne. Programmet ga meg det resultatet du ser ovenfor. Jeg kjørte så Boostspeed for og se etter feil og her er loggen for søket: Log som dette viser hadde jeg noen feil på disken og mange av disse ble fikset. Men jeg opplever fortsatt problemene, Windows låser seg helt opp i 2-4 minutter. alle åpne program fryser, winamp stopper og spille av musikk. Dette skjer veldig ofte ved bruk av Firefox og Skype. jeg alt tabber fra Skype til Firefox og da henger alt seg. Synes problemet begynnner og bli veldig irriterende da dette stopper opp det jeg gjør. Har prøvd både Feilsøking og defragmentering I Boostspeed of med Windows egen defragmentering, men ingenting fikset problemet. Det er alt for nå. Håper på svar. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 Hei. Bildet ditt av HDtune (kjørt i sikkerhetsmodus) antyder svakt feil på harddisk. Prøv følgende: Kjør flere tester med HDtune og se om du får samme "dipp" alle ganger. HDtune kan teste disken for feil. Kjør denne testen. Last gjerne opp resultat/skjermbilde her. Last ned Memtest86+ og test RAM på maskina. Sistnevnte tar jeg med fordi feilsymptom på dårlig ram kan slå ut på alle mulige vis. Det kan i mange tilfeller lure en til å tro at det er feil med noe annet - f.ex man opplever til stadig at filene på disken blir korrupte. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2012 Hei sann! HAr da kikket på noe av det du snakket om der, kjørte flere tester av HDTUne og disse viste mye godt det samme, dippene var ikke like sterke men synelige. Har ikke fått kjørt Memtest86 enda, men fikk en bekreftelse at noe spiser resusser på datan til tider. Opplevde en av disse "lag" spiksene akkurat nå og fikk tatt et skjermbilde av oppgavebehandlingen før alt fikset seg selv igjen og det ser ut til at enten så fusker RAMen min ellers så er det noe som tar til seg syke mengder RAM. Som dette bildet viser så ligger RAM bruken på 98% mens CPU load ligger på lave 15%. Betyr dette at RAMen kanskje er den delen som fusker? Jeg har disse RAM brikkene: RAM BRIKKER Det var alt for nå. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 2. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2012 (endret) Hei sann! Har da en liten update her, jeg fikk kjørt Memtest86 i dag. Jeg kjørte testen I litt over 12 timer og den oppdaget ingen feil, så nå er jeg ganske tom for ideer her. Takker for alle svar. Endret 2. februar 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Enda en update her. Kjørte HDTune for 6 timer siden og fikk dette resultatet: Har dette noe og si om lagginga jeg opplever? Kan dette ha noe med et program og gjøre eller er det Hardware relatert? Takker for svar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Kommentar til memtest . BCLK/PCI-E freq. på 133 ? Den skal være 100 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 De droppene i HDtune tyder på at noe ikke er som det skal. Kjørte du testen i sikkerhetsmodus? Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Kommentar til memtest . BCLK/PCI-E freq. på 133 ? Den skal være 100 Ok, hva kan dette skyldes? Har det noe og si at RAMen min holder 1600MHz? De droppene i HDtune tyder på at noe ikke er som det skal. Kjørte du testen i sikkerhetsmodus? Jeg boota in i windows Sikkerhetsmodus og kjørte testen, så svaret der blir ja. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Kommentar til memtest . BCLK/PCI-E freq. på 133 ? Den skal være 100 Ok, hva kan dette skyldes? Har det noe og si at RAMen min holder 1600MHz? [/Quote] Ausus AI/Tweaker til auto Dvs auto overklokking av alt inkl PCI frekvens er aktivisert. Det kan bidra til feil, sett til maunall , og BCLK/PCI-E frequence til 100mhz i BIOS/Advanced Endret 4. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Kommentar til memtest . BCLK/PCI-E freq. på 133 ? Den skal være 100 Ok, hva kan dette skyldes? Har det noe og si at RAMen min holder 1600MHz? [/Quote] Ausus AI/Tweaker til auto Dvs auto overklokking av alt inkl PCI frekvens er aktivisert. Det kan bidra til feil, sett til maunall , og BCLK/PCI-E frequence til 100mhz i BIOS/Advanced Prøve det du foreslo her og testa det flere ganger men ingenting fungerte. Pc'n fryser som før og jeg blir mer og mer sikker på at det er harddisken som fusker her. Kjører jeg spill fra en av de to andre harddiskene så fungerer de ganske plettfritt så lenge de ikke lagrer save filene sine på C harddisken som for eks: Fallout 3 eller Fallout NV. Ok, en siste ide før jeg sender disken inn til komplett.no; Kan dette fikses ved en clean re-install av Windows? Takker for svar. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Advarsel - det kommer til å ta lang tid. Men checkdsk med locate bad sectors kan jo være et forsøk /r : Locates bad sectors and recovers readable information. The disk must be locked. Start cmd som admin , kjør på alle partisjoner på disken (en om gangen) : chkdsk C: /f /r . . chkdsk X: /f /r Du vil få beskjed om at det ikke kan utføres da partisjon C ikke kan lock'es og må svare ja - deretter reboote. Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Ok, takker for alle svar her. Jeg fikk fikset problemet til slutt: Jeg sendte disken inn til Komplett på garantien og får da nå en ny disk tilbake etter at de fant fysiske feil ved disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå