Defo Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Hei! Merket i dag at den ene "pinnen" i USB porten på laptopen min har "poppet" ut av sporet sitt. Se vedlagt bilde. De rare er at USB 3.0 porten ved siden av har sluttet å fungere i samme slengen. Er de tilknyttet hverandre på noen måte? Så til spørsmålet... Er det mulig å fikse dette selv? Regner med at portene er festet direkte på hovedkortet. Help please... Endret 5. januar 2012 av Defo Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Ja, de er nok festet i samme metallstykke. Om du skal ha sjens til å få reparert maskinen sjøl, så spør deg selv om du har følgende forutsetninger: Er i stand til å demontere maskinen helt, for å så sette den i sammen igjen (like hel)? Har du erfaring med lodding? Har du utstyr for lodding av kretskort med små komponenter? Hvis ett eller flere svar er nei, så bør du la et autorisert verksted gjøre jobben, dvs i praksis sende den til leverandør hvis du ennå har garanti. Hvilken maskin er dette? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Støtter geir her generellt sett. Ja, det kan gjøres sansynligvis, men det krever at du er litt komfortabel med utstyret og at det helst ikke er aller første gang du har åpnet en laptop... Hvis dette ikke har skjedd som følge av et stygt fall eller noe annet som har lagt igjen åpenbare skademerker så bør du i første omgang vurdere garanti (variabel tid) eller reklamasjon (standard 5 år om kjøpt i Norge) om du har slikt fremdeles. Om det ikke er åpenbart at dett er selvforskyldte skader eller har oppstått pga. misbruk så bør dette dekkes av dem, ihvertfall reklamasjonsretten (hva som dekkes av garanti kan variere litt avhengig av produsent så der kan jeg ikke si noe sikkert). Som alltid så vær etisk bevisst og ikke misbruk reklamasjon hvis du faktisk var skyld i dette selv (utover å ha brukt porten normalt altså). -Stigma Lenke til kommentar
Defo Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Er i stand til å demontere maskinen helt, for å så sette den i sammen igjen (like hel)? Har du erfaring med lodding? Har du utstyr for lodding av kretskort med små komponenter? 1. Har ikke demontert en laptop før, men er relativt elektro og hardware kyndig. 2. Har erfaring med lodding ja. 3. Har ikke utstyr for lodding av kretskort med små komponenter. Kun vanlig loddeutstyr. Hvis jeg velger å sende den inn, tror du verkstedet (Infocare) bytter hele hovedkortet, eller kun portene? Mtp. tidsperspektiv... -snip- PC'en har ikke hatt noen stygge fall eller lignende, og ingen merker. Den er kun et halvt år gammel. Men er redd Euronics kommer til å skylde på brukerfeil/slitasje hvis jeg sender den inn, og da sitter jeg plutselig igjen med en stor regning... =/ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 PC'en har ikke hatt noen stygge fall eller lignende, og ingen merker. Den er kun et halvt år gammel. Men er redd Euronics kommer til å skylde på brukerfeil/slitasje hvis jeg sender den inn, og da sitter jeg plutselig igjen med en stor regning... =/ Da kan det gjerne være lurt å kontakt før du sender inn. Jeg mener at dette klart skal dekkes av reklamasjosretten i det aller minste - men slike ting tar ofte butikker skjønnsvurderinger på - og ofte er de naturligvis litt strengere på returer enn det loven strengt tatt sier at de skal være. Det hjelper dog ofte lite om du enter opp i tautrekkingskonkurranse med butikken og må vente månedsvis og involvere forbrukerombudet/forbrukertvist for å få løst det. Så i første omgang kan du gjerne skrive en rapport med bilder om feilen og sende den inn og høre om de ihvertfall er enig med at dette dekkes. Hvis de er enig så kan du kjøre på - så lenge du har vært grundig og ærlig med rapporten og tar vare på svart de sendte så er det da lite grunnlag for at de kan snu om senere og forlange betaling for reparasjonen. Og om de sier de IKKE godtar dette på retur så vil du da i det minste allere ha skriftlig dokumentasjon på saken som du kan bruke for en offisiell klage - gjerne først inn til selgerselskapet direkte, og evt. i neste omgang til forbrukerombud/forbrukertvist (sorry jeg blander de to hele tiden og husker ikke hvilke av de to som fungerer som mediator i slike tvistsaker). -Stigma 2 Lenke til kommentar
Defo Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 -snip- Takk for tipsene! Skal sende en mail og forklare situasjonen, og krysser fingrene for det beste. I mine øyne er dette også helt klart snakk om en garanti/reklamasjonsak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå