Gå til innhold

Spissfindig spørsmål om formuleringer i kontrakt for bruksrett

Anbefalte innlegg

God aften, folkens!

Jeg prøver å skrive en kontrakt for bruk av noen bilder jeg har fått i oppdrag å ta. Situasjonen er at jeg skal fotografere et band som snart skal gi ut en CD, og i den anledning trenger noen bilder som skal brukes i bookleten til nevnte CD, og muligens også til øvrig profilering.

Det meste er avklart; vi har kommet fram til en pris, og for denne prisen skal jeg gi dem en tidsbegrenset, ikke-eksklusiv, kommersiell bruksrett for trykte medier og ubegrenset bruksrett for publikasjon på internett, uten mulighet til å gi eller selge denne bruksretten til tredjeparter.

Det i seg selv er OK, men det har seg også slik at en grafiker skal gjøre noe med noen av bildene -- tror det var snakk om å lage noe greier som skulle i bakgrunnen, eller noe slikt. Det som resulterer av dette blir jo på en måte både hennes og mitt verk, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal redegjøre for dette i kontrakten. Kan jeg kalle bildene som grafikeren har modifisert for derivativer av bildene jeg selger bruksrett til? Kan jeg dermed i kontrakten skrive "bildene (og derivativer derav)" og si meg fornøyd med det, eller har jeg ikke lov til å uten videre gjøre dette -- dvs, må grafikeren også skrive under på dette sånn at jeg ikke uten hennes eksplisitte tillatelse begrenser bruken av noe som delvis også er hennes åndsverk?

Burde jeg også inkludere at bare den ene speifikke grafikeren får lov til å endre bildene, sånn at bandet ikke kan få andre til å gjøre uønskede endringer på dem også?

-G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en tidsbegrenset, ikke-eksklusiv, kommersiell bruksrett for trykte medier og ubegrenset bruksrett for publikasjon på internett, uten mulighet til å gi eller selge denne bruksretten til tredjeparter.

en tidsbegrenset, ikke-eksklusiv, kommersiell bruksrett for trykte medier og ubegrenset bruksrett for publikasjon på internett, uten mulighet til å gi eller selge denne bruksretten til tredjeparter samt modifisering av bildene, enhver form for bruk av bildene skal godkjennes på forhånd i alle former for bruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...