Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Opplever lagg selv ved lav ping


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med et lite problem her.

 

Har kjøpt ny pc og har god nettlinje (22ned / 5opp eller noe slikt), men jeg opplever likevell lagg i spill, selv om jeg har lav ping. Vannvittig irriterende når jeg prøver å fly jetfly i BF3, eller når jeg prøver å skyte noen i CSS.

 

Noen her som kan hjelpe meg? Kan det være routeren min?

Bruker for tiden Nvidia beta-driver, ettersom Battlefield 3 ikke ville starte med den offisielle driveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du kjøpt amd? prøv og klokk rammen. funka for meg

 

 

hoved årsaken til at intel tar amd er pga ramm. clock rammen(evnt overclock)

 

og JA det har vanvittige forskjellier fra 60fps til 120+fps ALT HAR MED RAM OG GJØRE, så lenge dataene går tregt imellom cpu og ram så er du fuckt

Lenke til kommentar

og før intel mobben tar meg.

 

amd har 2 busser mellom cpu og minne

 

intel har 4 busser mellom cpu og minne

 

DET ER DET ENESTE OVERTAKET intel har. CLOCK RAMMEN DIN OG DU ER ONTOP!

Endret av gue2
Lenke til kommentar

Først må vi være sikker på hva vi snakker om...

 

lag (latency) er det som representeres av ping - altså svartiden fra/til server. Slike problemer i BF vil gi "rubberbanding", altså at f.eks. når du flyr jets så virker det som flyet "rister" litt pga. det posisjonen blir rettet av serveren hele tiden. Andre spillere (og deg) kan også virke som de teleporterer og hopper litt frem eller tilbake i forhold til hvor de var.

 

Det gue2 snakker om har ingneting med dette å gjøre. Han snakker om framerate. Dette er egentlig ikke "lag". I beste fall er det det som man på folkelig språk kanskje betegner (egentlig feil) som framerate lag. Hvis det er dette du opplever så vil det manifisere seg som tregt og hakkete video, men selve bevegelsen i spillet vil ikke være påvirket utover at du får litt "sirupsfølelse" pga. bildene oppdateres tregt.

 

Jeg anntar du snakker om det første og ikke det siste.

 

Først av alt så kan dette oppstå på noen servere vet jeg av erfaring. Sjekk først at dette er noe som skjer på alle servere, for hvis ikke så er eneste løsing å bytte til en alternativ server til problemet er løst av administratorene. Hvis dette er tilfellet så vil som regel alle på serveren merke det - og klage. Det er bare å spørre i chat så får du sansynligvis bekreftet dette fort.

 

Om det skjer på alle servere, og andre ikke kan bekrefte det samme problemet som deg i chat så er det din maskin elelr bindelse problemet ligger i.

 

Jeg lar deg svare her før jeg går videre med å hjelpe, slik at jeg ikke bruker masse tid på å forklare ting som er helt bommert i forhold til hva du faktisk trenger hjelp til.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg har amd selv og erfarte helt feil framrate, faktisk helt jævlig. inntil jeg clocket rammen til deres orginale timing og mhz, det var faktisk til di grader at mine counter strike venner sa at det var uspillbart i tiden før jeg clocket.

Lenke til kommentar

og før intel mobben tar meg.

 

amd har 2 busser mellom cpu og minne

 

intel har 4 busser mellom cpu og minne

 

DET ER DET ENESTE OVERTAKET intel har. CLOCK RAMMEN DIN OG DU ER ONTOP!

 

Jeg tror som nevnt du har misforstått og er lang off-topic nå, men bare raskt til din info:

 

- Den mest populære Intel platformen nå socket 1155 bruker "bare" dualchannel minnebus. Den nå litt udatert socket 1136 bruker triple-channel. Med forbedringene i integrert minnekontroller (som nå både Intel og AMD bruker så langt jeg vet) er det nå helt overkill med tripplechannel for de aller fleste bruksområder. Det er nettop derfor det ikke ble brukt på 1155 da dualchannel allerede gir mer enn du trenger i de fleste tilfeller.

 

- Ingen av de nyere platformene fra værken AMD eller Intel har noe særlig problem med minnebåndbredde. Faktisk har de det i bøtter og spann til den grad at å overklokke minnet gir veldig lite ekstra praktisk ytelse (så jeg vet ikke helt hvor du fik kdet fra at AMD sliter med dette). Forskjellen mellom standard 1333Mhz/1600Mhz RAM og å gå langt høyere ligger typisk på under en prosent - litt avhengig av typen applikasjon naturligvis - men ihvertfall innenfor spill som vi snakker om her, så det er ikke noe som er veldig verdt å fokusere på.

 

I veldig gamle platformer (tilbake til AMD64 f.eks. i "gamle dager") var det langt mer å tjene på å overklokke minnet eller investere i bedre minnemoduler. Dette er dog ikke tilfellet lenger for noen populær platform jeg kjenner (fra begge produsentene).

 

Men om du er uenig, la oss i uansett tilfelle (ved mindre jeg har totalt misforstått OP her) ikke la dette dra tråden enda mer off-topic. Jeg kan gjerne forklare videre i PM eller ta opp temaet i en ny bedre egnet tråd om du ønsker.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 5
Lenke til kommentar

jeg savner kilder stigma. i mine "erfaringer" så har minne frekvens"timing" alt og si, du vet jo forhåpentligselv at cpu ikke jobber uten at ting i "Cpu>-< minnet" \ DVS er cpu helt uburkelig uten minne

Endret av gue2
Lenke til kommentar

 

lag (latency) er det som representeres av ping - altså svartiden fra/til server. Slike problemer i BF vil gi "rubberbanding", altså at f.eks. når du flyr jets så virker det som flyet "rister" litt pga. det posisjonen blir rettet av serveren hele tiden. Andre spillere (og deg) kan også virke som de teleporterer og hopper litt frem eller tilbake i forhold til hvor de var.

 

-Stigma

 

Dette er eksakt hva jeg opplever og jeg kan ikke fatte hvorfor. Spillte nettop på en Tv2 server og spurte folk i chatten om de opplevde det samme som meg. Noen svarte ja og en del svarte nei.

 

Når det gjelder CSS så er det litt annerledes. Her stopper bare alt opp i ca. 1 sekund før det fortsetter igjen. Dette selv om pingen min ligger stabilt på 5-10(ms?)

Det som er litt merkelig er at jeg hadde samme problem i CSS før jeg byttet maskin :hmm:

 

 

Frameraten er helt fin forøvrig, bruker et GTX 570 og spiller på ca. 60fps i snitt.

 

Takk for raskt svar Stigma og gue2 :thumbup:

Lenke til kommentar

Når det gjelder CSS så er det litt annerledes. Her stopper bare alt opp i ca. 1 sekund før det fortsetter igjen. Dette selv om pingen min ligger stabilt på 5-10(ms?)

Det som er litt merkelig er at jeg hadde samme problem i CSS før jeg byttet maskin :hmm:

 

Det lukter packetloss lang vei.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CSS så er det litt annerledes. Her stopper bare alt opp i ca. 1 sekund før det fortsetter igjen. Dette selv om pingen min ligger stabilt på 5-10(ms?)

Det som er litt merkelig er at jeg hadde samme problem i CSS før jeg byttet maskin :hmm:

 

Det lukter packetloss lang vei.

 

Please do enlighten me.

 

 

hvilken prosessor evnt hovedkort kjører du?

 

HK: Asus Maximus Gene-Z

 

CPU: i5 2500K

Lenke til kommentar

jeg savner kilder stigma. i mine "erfaringer" så har minne frekvens"timing" alt og si, du vet jo forhåpentligselv at cpu ikke jobber uten at ting i "Cpu>-< minnet" \ DVS er cpu helt uburkelig uten minne

 

Du har lov å spørre etter kilder. Jeg hadde ikke helt giddings til å skrive mer utfyllende, men siden du spør pent så skal jeg google det opp.

 

Her har du kilder fra Anandtech og Toms hardware som generellt sett regnes som seriøse og pålitelige kilder:

 

Intel Socket 1155 (Sandy Bridge, den mest populære i dag på Intel sin side):

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scaling-choosing-the-best-ddr3/6

AMD Socket AM3+ (Bulldozer, mest brukt på AMD siden nå fra det jeg kjenner til):

http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-ddr3,2319-6.html

 

Som du ser så er forskjellene små for begge platformene (kanskje enda litt mer for Intel, men de er mye det samme). I gaming (som er det OP spurte etter) så er de nesten forsvinnende små. De eneste stedene der du ser konsistende betydelige ytelsesforbedringer som følge av raskere minne er (ikke overraskende) i de syntetiske benchmarkene som spesifikt stresser denne maksimalt med vilje. Utenfor de rent syntetiske testene så er det noen applikasjoner her og der som får noe marginal bedring, men det er hovedsakelig "arbeids" applikasjoner som encoding, kryptering, komprimering og annen tallknusing som ikke regnes som "typisk" bruk.

 

Jeg håper dette var god info å fordøye og lære av :)

La oss nå høre fra OP og ikke trekke tråden enda lengre av kurs please ;)

 

EDIT: Anngåene timings så har det nå enda mindre å si. Det er nesten en ikke-faktor, ihvertfall på Intels side (har dog ikke undersøkt dette i detalj for AMD platformene). Det var en gang tidligere en faktor som var verdt å tenke på (igjen tilbake til AMD64 dagene), men ikke nå i dag. Denne biten orker jeg ikke å dokumentere i denne omgang. Du får ta det på god tro eller søke litt videre på det selv :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

lag (latency) er det som representeres av ping - altså svartiden fra/til server. Slike problemer i BF vil gi "rubberbanding", altså at f.eks. når du flyr jets så virker det som flyet "rister" litt pga. det posisjonen blir rettet av serveren hele tiden. Andre spillere (og deg) kan også virke som de teleporterer og hopper litt frem eller tilbake i forhold til hvor de var.

 

-Stigma

 

Dette er eksakt hva jeg opplever og jeg kan ikke fatte hvorfor. Spillte nettop på en Tv2 server og spurte folk i chatten om de opplevde det samme som meg. Noen svarte ja og en del svarte nei.

 

Når det gjelder CSS så er det litt annerledes. Her stopper bare alt opp i ca. 1 sekund før det fortsetter igjen. Dette selv om pingen min ligger stabilt på 5-10(ms?)

Det som er litt merkelig er at jeg hadde samme problem i CSS før jeg byttet maskin :hmm:

 

 

Frameraten er helt fin forøvrig, bruker et GTX 570 og spiller på ca. 60fps i snitt.

 

Takk for raskt svar Stigma og gue2 :thumbup:

 

Jeg er enig med at det "lukter packetloss" av situasjonen som det ble nevnt.

 

Som sagt - noen av serverene har slike problemer. Dette må du først utelukke. Jeg spiller selv på TV2 og har dirkte opplevd det og vet at min forbindelse er 100% i orden (jobbet lenge hos min egen ISP og har godt peil på å feilsøke slikt).

 

MEN... om du er rimelig sikker på at dette skjer UANSETT hvilken TV2 server du spiller på så har du et problem vi må se nærmere på. I så fall så kan du ha packetloss. Det er et problme der du får små "hakk" i frobindelsen der data må sendes på nytt slik at selv om du vanligvis har god ping så vil du nå og da få høy ping i et sekund (eller halvt sekund f.eks.).

 

Dette avdekker du raskest ved å kjøre en pinglog der du kan logge pingtiden på forbindelsen din. Når vi ser gjennom loggen senere så vil vi da enkelt kunne se om pingtiden har vært stabil eller om den går i dramatisk opp i "rykk og napp".

 

I BF3 så vil dette typisk føles litt anderledes enn om det er serveren som tuller eller du bare har konstant høy pingtid. Konstant høy pingtid eller server bugging vil i en jet for eksempel føles som en nesten konstant risting og napping. Har du packetloss så vil det normalt føles mer som om det går fint mesteparten av tiden men at det nå og da kommer pluselige "hopp" der jet'en din trekkes tilbake f.eks. (altså rubberbanding som det omtales som).

 

For å kjøre en slik test:

- Slå av alt som heter filesharing og torrent (ellers tuler du til dataene, og anyway bør du aldri spille FPS spill mens du har sånt gående ellers er du neten garantert lag)

- Gå til startknappen og skriv "cmd" og trykk enter (jeg anntar vista/win7 brukes her)

- Skriv følgende kommando:

ping uio.no -t -l 1000 > minpinglog1.txt

 

kommandoskjermen vil fryse og se ut til å gjøre ingneting (om du har skrevet rett). Dette er normalt. Denne logger nå resultatene kontinuerlig til minpinglog1.txt filen som opprettes i den mappen du var i da du skrev kommandoen (typisk "mine filer" mappen).

 

La denne testen gå så lenge du kan. Du kan gjerne spille litt på CSS eller BF3 mens du tester - og notere deg om du merker feilen eller ikke slik at vi vet at problemt har oppstått under testen. Når du har opplevd minst et par slike rykk og napp så bør det holde. Da kan du avslutte ved å trykke CTRL+C for å avslutte testen og så lukke boksen.

 

Finn minpinglog1.txt (i værste fall kan du søke maskinen etter filen om du ikke helt vet hvor den havnet) og last den opp her så vi kan se på den og analysere.

 

Avventer videre svar fra deg :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...