Gå til innhold

Hjelp ang. D-disk

Anbefalte innlegg

Jeg formaterte akkurat PCen min, så klarte jeg å glemme å installere/opprette den ene harddisken, den D-disken som jeg pleier å ha for å lagre all musikk og bilder osv på. Er det noe mulighet for å få gjort dette i etterkant på noen måte, eller må jeg igang å formatere PCen nok en gang, for å få den installert/opprettet?

Har prøvd å gå på diskbehandling for å se om jeg fant noen måte, men der er jo bare C disken, og CD ROM, som nå heter D, siden jeg ikke har fått installert den andre disken.. Har ikke veldig lyst til å installere og sette opp hele maskinen på nytt igjen nå:p Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg formaterte akkurat PCen min, så klarte jeg å glemme å installere/opprette den ene harddisken, den D-disken som jeg pleier å ha for å lagre all musikk og bilder osv på. Er det noe mulighet for å få gjort dette i etterkant på noen måte, eller må jeg igang å formatere PCen nok en gang, for å få den installert/opprettet?

Har prøvd å gå på diskbehandling for å se om jeg fant noen måte, men der er jo bare C disken, og CD ROM, som nå heter D, siden jeg ikke har fått installert den andre disken.. Har ikke veldig lyst til å installere og sette opp hele maskinen på nytt igjen nå:p Anyone?

Jeg vil annta utifra forklaringen din at du bare har èn fysisk disk, men at denne var oppdelt (partisjonert som det heter på teknisk korrekt språk) i 2 deler - C: og D:

Etter du formaterte disken og reinstallerte så sletter du sikkert disse parisjonene og opprettet bare èn parisjon (som da ble kallt C:). Denne har da den samlede plassen av både C og D.

Hvis dette stemmer så er det egentlig ingen stor grunn til at du bør lage en ny D: Du skal ha all plassen tilgjengelig nå¨. Forskjellen er bare at du har alt på 1 disk. Hvis du bare lager en mappe for musikken din så kan du legge den der - og det vil i praksis fungere på samme måte.

Grunnen til at den var en D: parisjon der er nok enten fordi det har vært brukt til å lage gjenopprettingsinformasjon så du kan bruke en gjenopprettings-CD du fikk med maskinen om du ville ha den tilbake til slik den var da du fikk den fra butikken - eller noen ganger er det bare fordi de som lager maskinen mener det er praktisk å kunne ha en D: disk å lagre ting på så du kan reinstallere operativsystemet og formatere C uten å nødvendigivs røre dataene på D. (Dette fungerer jo heller dårlig naturigvis om du ikke er bevisst på dette og formaterer D også likevel under installasjonen hehe).

Hvis du likevel vil lage en D disk, så kan du bruke noe av den ledige plassen fra C til å opprette D. Dette kan du gjøre fra diskbehandling om du har Vista eller windows7. FOr eldre windows OS må du bruke tredjepartsverktøy mener jeg å huske. Jeg tror ikke disse eldre OSene hadde innebygget støtte for det.

Her er et bilde som viser hvor du gjør det fra:

post-4879-0-22031700-1325791497_thumb.png

- Først må du shrinke C parisjonen litt slik at det oppstår ledige uallokert plass på disken

- Så kan du høyrekikke på denne ny uallokerte plassen (viser som svart) for å tildele denne til en ny parisjon, og så gi parisjonen et bokstavnavn

- Som standard, om D: allerede er tildelt DVD-rom'en din så vil denne nye parisjonen hete E: . Du kan dog bytte om på disse om du ønsker ved å ta vekk bokstaven fra DVDen, gi den til den nye parisjonen, og så til slutt gi en ny bokstav til DVDen (for eksempel E)

Spør om du trenger mer hjelp :)

OBS OBS: Det er mulig at jeg har misforstått situasjonen og at du faktisk har 2 fysiske disker. I så fall så er mesteparten av informasjonen over ikke gjeldende for deg. I så fall vil du se den ekstra disken i diskbehandlingen selv om du ikke nødvendigivs ser den i "min datamaskin". Hvis dette er tilfellet så må den disken sansynligvis bare aktiveres eller tildeles bokstav. Bare sjekk om dette er tilfellet før du begynner å lage nye volumer :)

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har to harddisker på 250GB hver, så når jeg formaterer pcen, pleier jeg å installere en C disk på 250GB og en D disk på det samme. C disken installerer jeg OSet osv på,så dette blir jo pimærdisken, og når jeg da legger all musikk og alt som tar plass på D disken, så vil ikke det påvirke hastigheten på maskinen osv, selv om denne blir full. Jeg kan ikke veldig mye om det, men akkurat det har jeg lært meg,hehe:P Men denne gangen slettet jeg alle partisjoner og installerte bare OSet på den ene, uten å opprette en til.

De gangene jeg gjør det, ligger det en D disk som er udelt eller hva det står, og da bare installerer jeg den også blir det liggende på min datamaskin ved siden av C:)

Hvordan legger man inn bilde her?

Endret av petrine91
Lenke til kommentar

MEN, grunnen til at jeg formaterte PCen i første omgang var fordi hver gang jeg startet den,begynte den å kontrollere C-disken, og når jeg skulle kjøre diskdefragmentering så fant den ikke C-disken i det hele tatt.. Så jeg skrudde ut begge diskene og satte de inn igjen, og da jeg startet den etterpå fikk jeg bare svart skjerm med en feilmelding som jeg tolket som at den ikke fant noe partisjon eller noe driver som manglet eller noe. Så da formarterte jeg den og den fungerer fint nå, men da jeg skulle slette de gamle partisjonene var det kun en som lå der fra før, tenkte ikke noe over det der og da, men burde det ikke da vært to stk? i og med at jeg hadde installert begge diskene?

Slettet hvertfall denne ene og bare kjørte på med installasjonen uten å tenke på å opprette en ny partisjon med de 250GB som jeg har på den andre disken-.-"

Lenke til kommentar

Ah, ok så duy har faktisk 2 disker?

C: disken din er ikke ca 500GB stor nå altså? (bare for å dobbeltsjekke)

Og nå kan du altså ikke se disk#2 i min datamaskin?

Hvis jeg har forstått riktig nå så er det i så fall bare et tilfelle av at den andre disken din ikke er aktivert. Dette fikser du som sagt velg enkelt fra diskbehandling.

Anngående bilder:

- bruk "full editor" ( om du bruker hurtigsvarsfeltet og ikke klikker på "svar")

- bruk "legg til vedlegg" og browse knappen der for å finne og legg opp filen.

- Når den er lastet opp får du en "legg til i vedlegg" knapp ved filen som du kan sette inn i innlegget (da viser den direkte som et bilde).

Alternativt så kan du bruke www.bildr.no - laste opp der og gi oss linken

Screenshots hjelper veldig godt på å forstå problemstillingen når du spør om noe - så ja takk til screenshots :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja, jeg har to fysiske disker på 250GB hver, så C-disken er nå på sånn ca 250GB og det er eneste disken jeg kan se både på min datamaskin og på diskbehandlingen. Har drivi å trykka og leita rundt der,men finner ingen alternativer til noen andre disker osv, så derfor jeg lurer på om det faktisk er mulig om jeg ikke oppretter den som ny partisjon osv. når jeg formaterer.

post-201101-0-35410500-1325797331_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja, jeg har to fysiske disker på 250GB hver, så C-disken er nå på sånn ca 250GB og det er eneste disken jeg kan se både på min datamaskin og på diskbehandlingen. Har drivi å trykka og leita rundt der,men finner ingen alternativer til noen andre disker osv, så derfor jeg lurer på om det faktisk er mulig om jeg ikke oppretter den som ny partisjon osv. når jeg formaterer.

Du er HELT sikker på at det er 2 FYSISKE disker i maskinen? Om du åpnet maskinen så er det altså 2 harddisker inni?

I så fall så er det noe helt annet galt her (ikke relatert til partisjoner eller formatering i det hele tatt altså) - for windows kan ikke se disk#2 i det hele tatt, ellers ville den være i listen i disk manager. (se bortifra "reservert av system" partisjonen da dette er bare en liten dings windows lager som ligger på samme disk som C:)

Hvis det over er korrekt så må det i så fall være snakk om et driverproblem (men det er lite sansynlig for nyere OS, og det ser ut som du bruker Vista eller Win7?) - eller en feil instilling i BIOS (men dette er også relativt lite sansynlig ved mindre du har vært inni BIOS og endret instillinger siden sist disken fungerte).

Beklager å mase, men gjør deg helt sikker på at det er 2 fysiske disker vi snakker om - og hvis det er det så begynn med å restarte maskinen og gå inn i BIOS og se om BIOS kan se begge diskene ihvertfall. Rapporter tilbake etterpå :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja,helt sikker:) har fagbrev i IKT, så kan litt data. Skrudde ut begge diskene ista når jeg fikk problemer med c-disken. Har gjort det mange ganger før,altså laga en C og en D disk på 250gb hver,men hver gang har jeg laget to partisjoner når jeg har formatert den. men ja,syntes det er merkelig den ikke vises på noen måte likevel! Har dobbeltsjekket at diskene sitter ordentlig i osv. Har win 7 ja,og har aldri hatt problemer før,heller ikke vært inni bios,for jeg kan for lite om det:P

Skal sjekke bios når jeg sitter på pcen i mårra,så sier jeg ifra. Du har ikke en enkel forklaring hvordan jeg ser det? Har som sagt ikke lært no særlig om det,kun enkelte ting.

Lenke til kommentar

Skal for ordens skyld sjekke ordentlig i morgen på diskene,så jeg ikke har surra:P men er jo rart om C-disken som du ser på skjermdumpen kun er på 250GB når jeg slettet alle partisjonene som var før jeg installerte OSet, og PCen har 500GB harddiskplass? Har jo alltis kunnet dele den i 250/250, så hvorfor ble ikke C: nå på 500gb da isåfall?

Lenke til kommentar

Skal for ordens skyld sjekke ordentlig i morgen på diskene,så jeg ikke har surra:P men er jo rart om C-disken som du ser på skjermdumpen kun er på 250GB når jeg slettet alle partisjonene som var før jeg installerte OSet, og PCen har 500GB harddiskplass? Har jo alltis kunnet dele den i 250/250, så hvorfor ble ikke C: nå på 500gb da isåfall?

Dette har som sagt ingenting med partisjoner å gjøre. En upartisjonert disk (eller uansett hvordan den er partisjonert) skal fremdeles vise i disk manager. Det kan du slå fra deg at du har gjort noe galt med, for her må nødvendigvis problemet være mer grunnleggende :)

Når du vet at det er to fysiske disker så er problemet rett og slett at windows ikke kan se disk#2.

Da må problemet være enten drivere (lite sansynlig i win7 da alle slike disk drivere er inkludert og installeres automatisk) eller feil instillinger i BIOS, en kabel som ikke sitter godt nok - eller disken kan rett go slett være død.

Sjekk BIOS. Om begge diskene sees ser så er det BIOS instillinger (eller det lite sansynlige driverproblemet evt.). Hvis begge diskene derimot ikke sees via BIOS så er det kabelproblem eller død disk.

Rapporter tilbake når du kan så får vi se :)

-Stigma

Lenke til kommentar

Den er vel rundt 3år nå. Er det ikke bare sånn garanti på 2år? Klarer meg jo forsåvidt med den ene, men om jeg kan få en ny gratis sier jeg ikke nei takk til det:P

1. Sjekk først at det ikke er kabelproblemer. Det stemmer at om BIOS ikke ser disken så må det være noye fysisk galt - men det kan like gjerne være en dårlig kabel (eller midnre sansynlig en dårlig S-ATA port på hovedkortet). Men ja, det kan også indikere at disken er død. Ville testet den på en annen maskin om du har den muligheten, eller i det minste med en annen kabel på ennen S-ATA port før du kan si deg rimelig sikker på at den er død.

2. Ikke band garanti og reklamasjon. Garantiperiode varierer. Ofte 2-3år. Dette er bare noe ekstra som produsenten tilbyr dog. Uansett hva de gir eller ikke gir så har du lovestet rett på rekalamsjon, og for harddisker er dette 5 år i Norge (gitt at varen faktisk er kjøpt i Norge). Reklamasjonskrav skal du rette til selger - ikke dirkte til produsenten. Så lenge du ikke har misbrukt disken (som å miste den i gulvet eller kortsluttet den) så har du da rett på en ny disk av samme eller tilsvarende størrelse og funksjon (du er ikke garantert identisk vare om den ikke er lett å oppdrive - men da skal du ha "like god eller bedre" tilbake.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...