Gå til innhold

Sommerjobb i Statoil, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan være så mangt; alt fra knallinteressant til kaffekoking. Holder de som intervjuet deg på med noe du kunne tenke deg å drive med? I så tilfelle er dette gode greier – selv om du skulle bli satt til å kopiere får du noen viktige kontakter. Statoil på CVen er uansett kjekt i Norge. Det eneste jeg ville være litt oppmerksom på er en del av sommerjobbene som egentlig er skriving av en rapport ingen bryr seg om; personlig foretrekker jeg i alle fall å holde på med noe som faktisk fører til en eller annen form for resultat. Å dille med ting som i beste fall ender i en skuff har man 10 måneder i året på som student.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens.

Avdelingen der jeg har fått jobbtilbud (man kunne søke flere: drilling, produksjon, petroleumsteknologi/exploration … ) er egentlig spot-on på det jeg studerer, så det lover jo i utgangspunktet bra. Jeg kunne egentlig velge tre avdelinger da jeg søkte, men jeg ville kun jobbe på akkurat denne (det er den som er meste relevant), så jeg listet kun den.

Det jeg ikke finner så mye om på nettet er hva man gjør som "sommerstudent"–om man havner i grupper med flere andre og skal løse et case, eller om man havner på et kontor/base med en mentor. Jeg vet liksom godt hva avdelingen gjør, men ikke hvor mye av det jeg kan gjøre. Jeg kan jo ringe, men tenkte om noen her inne har erfaring; iom at det er ganske mange som blir tatt inn hvert år (mange søkere også).

Jeg har også hørt at det tar seg bra ut på CV-en, så det er jo et pluss (også mtp. evt. oppgaveskriving senere)

Lenke til kommentar

Da bør du lære deg å gjøre det. Tar maks 1 min å få svar på det og når du skjønner at de har fått den informasjonen de er ute etter kan du bare spørre kort om arbeidsoppgaver.

Siden du ikke fikk gjort det vil jeg anbefale å ringe eller sende en mail slik at du kan spørre konkret om det du lurer på. Da får du et klart svar som er mye bedre enn all den spekuleringen du vil få her.

Gratulerer med en mest sannsynlig bra sommerjobb.

Endret av Payung
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avdelingen der jeg har fått jobbtilbud (man kunne søke flere: drilling, produksjon, petroleumsteknologi/exploration … ) er egentlig spot-on på det jeg studerer

Du studerer et eller annet som stort sett er relatert til olje og har fått jobb i akkurat dette i Statoil? Da vil jeg nesten mene at du skal ta denne jobben, uansett hva du ender opp med å gjøre, uansett hvor langt nede i skuffen rapporten du kanskje må skrive havner, uansett hvor hjernedøde oppgaver du blir satt til, komplett uavhengig av lønn.

Hvis du vil jobbe med feltet i Norge er dette den beste inngangsporten du kan få tak i (bortimot uavhengig av hvilket selskap du vil jobbe for senere; det er på ingen måte gitt at det er ideelt å jobbe for store selskaper), vil du jobbe utenfor Norge er dette det beste du kan lande innenfor landegrensene. Tut og kjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg skal jobbe for Statoil i Stavanger til sommeren. Mulig trådstarter vet dette allerede, men for andre som kanskje lurer: I mitt tilfelle betaler de 146kr/t og stiller med studentbolig.

Kan jeg spørre hvilken utdanning du har og hvor langt du har kommet?

Jeg mener ikke å virke frekk, men det var overraskende lav timebetaling. Regner med du ikke har kommet så langt i studieløpet?

Skal på intervju selv, har fullført fire år med siv.ing-studiet til sommeren. Vet noen hva slags lønn de evt vil tilby?

Mannemann

Endret av Mannemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skal jobbe for Statoil i Stavanger til sommeren. Mulig trådstarter vet dette allerede, men for andre som kanskje lurer: I mitt tilfelle betaler de 146kr/t og stiller med studentbolig.

Jeg mener ikke å virke frekk, men det var overraskende lav timebetaling. Regner med du ikke har kommet så langt i studieløpet?

Skal på intervju selv, har fullført fire år med siv.ing-studiet til sommeren. Vet noen hva slags lønn de evt vil tilby?

Mannemann

Matematikk, andreåret. Jeg tjente mer hos Hafslund i fjor sommer, så kan jo ikke si det er alt for imponerende. Ser også ut som fjerdeårstudenter i Hafslund får mye bedre betalt enn det lolstone får hos Statoil.

Men nå har ti tusen over sommeren så mye å si, det handler vel mer om å bygge erfaring og kjennskaper.

Lenke til kommentar

Mannemann

Jeg hadde tre summer internship i Statoil i på rad under studiene. De betaler ikke best (hadde bedre betalt i oljeselskapet jeg jobbet den første sommeren), men det er en veldig god erfaring. De betaler etter antall år på universitet/høgskole.

Lønnsstigen min var (om jeg husker rett) på ca 147 - 169 - 184 kr/t for hhv. 2, 3 og 4 års universitetsudanning.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tre summer internship i Statoil i på rad under studiene.

*snip*

Interessant. Hva arbeidet du med, og hvordan var progressjonen din i forhold til type arbeidsoppgaver du fikk?

Og mulig at du vet: Hvis Statoil ønsker at du jobber for dem neste sommer også - er det i hovedsak å jobbe på samme kontor/innenfor samme segment - eller er det enkelt å bytte mellom f.eks research og mer ingeniør-rettede internships?

Lenke til kommentar

Jeg hadde tre summer internship i Statoil i på rad under studiene.

*snip*

Interessant. Hva arbeidet du med, og hvordan var progressjonen din i forhold til type arbeidsoppgaver du fikk?

Og mulig at du vet: Hvis Statoil ønsker at du jobber for dem neste sommer også - er det i hovedsak å jobbe på samme kontor/innenfor samme segment - eller er det enkelt å bytte mellom f.eks research og mer ingeniør-rettede internships?

Den første sommeren hadde jeg mest dataadministrative oppgaver (registrering av logger og seismikkdata, etc.), mens jeg den andre sommeren fikk jobbet med reservoar- og produksjonstekniske oppgaver. Den tredje sommeren jobbet jeg med borerelaterte oppgaver og fikk også muligheten til å dra offshore. Offshore sikkerhetskurs og ooffshoretur er en av fordelene med å jobbe i boring.

Jeg ytret at jeg ville jobbe med produksjon det andre året og boring det tredje, i.e., dersom man vet hva man har lyst til å jobbe med og forteller om sine ønsker vil de nok forsøke å oppfylle det så fremst det passer for de også.

Endret av micjj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...