Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pære i instumentpanel går i ett


xibriz

Anbefalte innlegg

Jeg har ett irriterende problem (vertfall nå når det er mørkt).

 

Instrumentpanelet i bilen min lyses opp av to vanlige stikkpærer.

 

For ett år siden røyk den ene pæra. Da byttet jeg med en pære kjøpt på Biltema.

 

Det gikk ikke lang tid før samme pæra røyk på nytt. Men det var sommer og ikke noe stress (lyst hele tiden i Nordnorge :D)

 

Så for litt siden byttet jeg til en LED-pære.. hehe.. de varer jo evig...

Ikke f***.. den gikk også etter kort tid.

 

Den siste gangen brøyt jeg sund sokkelen til pæra, og måtte kjøpe en ny sokkel.

 

Det er jævli mye stress å bytte den pæra! Noen tips til hvorfor den ene pæra ryker i ett sett? Burde jeg ta ut instrumentpanelet å rengjøre etc.?

 

EDIT: Kan nevnes at rett før den første pæra røyk hadde jeg problemer med spenningsregulatoren (og kan ha vært årsaken til at den røyk), men den ble byttet før pæra ble skiftet.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes bare tre grunner til at pæra kan ryke:

- Den er beregnet for feil spenning

- Den får for høy spenning

- Det er noe feil med den

 

Førstnevnte kan du se helt bort fra, fordi den vil smelle av med en gang hvis den er beregnet på 6V... Nummer 2 kan du enkelt finne ut av ved å måle spenningen på batteriet når motoren går (gjerne med litt turtall). Det er ganske enkelt ellers ikke noen måte pæra bare kan ryke på. Bytt den en gang til med ei pære kjøpt på en bensinstasjon (de selger somoftest Osram) og se hva som skjer. Hvis ikke det fungerer må det være for høy spenning på det elektriske anlegget (og da burde det også ryke andre pærer).

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...