Gå til innhold

Hvordan capture dere filmen og legger den på timeline

Anbefalte innlegg

Om man har filmet ca 60 min. Hvordan ville dere capturet dette inn på HD'n med premiere 6.5? Bruker dere batch capture å setter inn og utpoint for så å sette igang kamera så det legger over det dere har valgt?

Kjører dere over eks sekvenser på 10 og 10 minutter å redigerer ut etterpå? I så fall hvordan gjør dere dette? Lager dere en storyboard eller hva det heter? Setter dere da her inn og utpoint.

Noen som kjører over hele 60 min.

Håper dere har noen tips til hvordan dere går frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg "orker" ikke å bruke capture funksjonen i Premiere. Bruker heller Vegas da den automatisk detekterer scenene (fra tidskoden) og lagrer alle klippene i egne filer som jeg så kan bruke hvor jeg måtte ønske. Jeg kan da enkelt slette ubrukelige klipp fra hard disken samt er mye friere til å bruke klippene videre i forskjellige programmer.

Tidligere brukte jeg heller Studio 8 til capture og grovklipp, enn Premiere, da Studio 8 også detekterer scenebytte, både fra tidskode og innhold.

Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt Premiere sammen med videokort som Matrox RT2000 og Pinnacle Pro-ONE. Begge disse hadde egne programmer for å spille inn video, hvor en også fikk delt inn som scener.

Matrox'en ble levert med et ganske godt program for innspilling, så med dette kortet brukte jeg nesten aldri Premieres capture-funksjon.

Med Pro-ONE brukte jeg i større grad Premiers capture program. Brukte da 'capture on the fly' ved å spille av kassetten, og gjøre direkte opptak av det jeg så. Satte ikke inn/ut-punkter underveis. Pleide å spille inn i mindre bolker (under 10 minutter, avhengig av materiale) for å redusere filstørrelsen. Spesielle tilfeller som konsertopptak etc. spilte jeg inn i en bolk. Pro-ONE hadde en egen funksjon for å dele opp i scener etter å ha spilt inn, så det gjorde det lettere å jobbe med lange sekvenser.

/Øystein :o

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at de fleste legger alt over på HD med en gang om man skal ha mesteparten. Slik at man får en stor fil på 20-40GB?

Storyboard eller hva det heter det er ikke så viktig lenger?

Hvis dere alle har en stor fil på 40GB. Tar dere da å setter inn og ut point og drar det ned på timelinja. Det er vel ikke mulig å sette mange inn og ut point å så dra de ned samtidig så de lapper hverandre med noen sekunder i video1a og 1b?

Håper noen kan fortelle med litt mer og hva som er mest effektivt.

Lenke til kommentar

Om du har ett langt klipp kan du eventuelt dele dem senere opp i flere 'sub-clip'. På denne måten kan du behandle dem som om de var selvstendige, selv om de egentlig kun er en referanse til en bestemt del av kildefilen.

Men når du først skal gjøre jobben med å dele inn segmenter, kan du kanskje like gjerne gjøre det når den spilles inn og på den måten jobbe med mindre filer. Det kan også være praktisk om du ønsker å frigjøre plass ved å slette filer som ikke er i bruk, dette er verre når du har spilt alt inn i en sveip.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar

Sorry, har ikke gjort det på en stund i Adobe Premiere, så det kan tenkes at jeg roter litt. Mener dog den enkleste måten er å dra klippet til source-vinduet (venstre monitor om du har satt opp grensesnittet slik), gjøre inn og utpunkter og ta tak i videobildet og dra det ned til samme eller en egen bin.

Men rett meg gjerne om jeg tar feil. :shrug:

Et søk på 'sub-clip' i hjelpefunksjonen til Premiere bør også gi resultater.

/Øystein :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Scenalyzer til å foreta capture og print med. Dette er et glimrende program som også har scene detection, basert enten på innhold (f.eks. fra analog tape) eller på timecode (fra dv/firewire). Programmet lager én avi fil pr. klipp så klikker du pause under opptak får du ny avi-fil fra der av.

Filene blir også navngitt med timecode-verdien, f.eks. Test'20030322 15.56.02.avi, tatt opp 22. mars 2003, fire minutter på fire.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...