Gå til innhold

[Løst] Trenger nytt objektiv til Nikon D40

Anbefalte innlegg

Hei, sveis.

Tenker at tiden nå er inne for å investere i et skikkelig objektiv. Har kun brukt kitobjektivet til nå, og trenger noe bedre. Jeg har 3000 kroner til rådighet, men det er ikke sikkert at jeg trenger å bruke så mye. Kameraet blir ikke brukt så utrolig mye lenger, men tenker et nytt objektiv kan friste meg litt. Håper også å ta med kameraet med på en liten backpackingtur i sommer.

Jeg tar alle slags bilder når jeg tar bilder. Portrett, bevegelse, landskap.

Brukt eller ikke brukt, men hvis det er et knallobjektiv hos fotovideo jeg burde kikke på, si ifra, for jeg får muligens god rabatt der gjennom en venn.

Tidligere har jeg blitt anbefalt

sigma 24mm f.2,8

Nikon Nikon AF-S 35mm f/1.8

Jeg har også hørt at det er spesielle hensyn en må ta når det gjelder kameraer som D40. Lite format eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til valg av objektiv så kommer det veldig an på hva du skal bruke det til og hva du selv liker. Noen klarer seg med ett fastobjektiv, mens andre igjen liker best å være dekket fra 10 - 400 mm i form av zoomer.

Selv var jeg dekket på de fleste brennvidder, men fant ut etter en stund at det var helt unødvendig og solge derfor unna mye av optikken min. Nå bruker jeg tre fastobjektiv inkludert et makroobjektiv, og tar ikke noe dårligere bilder enn før. Det eneste jeg savner er en vidvinkelzoom, og det vil bli kjøpt inn så snart jeg har solgt siste resten av objektivene jeg ikke bruker.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Jeg er veldig vant til å kunne zoome, så det kan bli en stor overgang for meg. Ser at jeg kan få Nikon linsa på Amazon.com for 1000 kr. Fant den også på fotovideo på 1500...akkurat når kompisen min slutta. D'oh. Hvordan er bruktmarkedet, og hvordan er det å bestille brukte objektiver på amazon.com og lignende sider?

Lenke til kommentar

Jeg har både solgt og kjøpt flere objektiv brukt, og aldri hatt noen problemer med det. Du kan jo se på bruktmarkedet til foto.no. Det kan også være verdt å ta en titt på finn.no, men der er det ofte mye merkelig (les høy) prising.

Amazon har jeg ingen erfaring med.

Du kan jo også vurdere om det er bedre for deg med en zoom, men da får du ikke større blenderåpning enn f/2,8.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan kjøpe objektiv med zoom i ettertid, skulle jeg føle det nødvendig. Nå har jeg kitobjektivet (hvis jeg får limt på plastikkdelene som knakk av), samt at jeg kommer til å investere i nevnte nikonobjektiv. Hvis jeg kjøper et brukt i utlandet koster det kanskje godt under 1000 kroner.

Da har jeg "mer til overs!" (sagt i irriterende Europris stemme). Får se hva jeg bruker de resterende 2000 kronene på.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...