Gå til innhold

[Løst] Hvorfor har jorden ett ujevnt terreng?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett spørsmål til forumbrukere her!

Jorden har en ujevn overflate med nedoverbakker daler fjell oppoverbakker og andre ujevnheter på overflaten. Jordens over flate er ikke hel rett og systematisk men ujevn og krokete. Hvorfor er jorden ujevn og hvordan har de store ujevnhetene dannet?

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du går hvilket som helst sted i dag så ser du bratte bakker nedoverbakker fjell og høye jordhauger. En av grunnene til dette er jo moderne teknologi og maskiner som har gjort en landskaps forvandling men uansett hvor du går og enten det er Afrika eller amerika så ser du noe man kan kalle ujevnt terreng.

Hva er det som har gjort det sånn?

Lenke til kommentar

Hvis du går hvilket som helst sted i dag så ser du bratte bakker nedoverbakker fjell og høye jordhauger. En av grunnene til dette er jo moderne teknologi og maskiner som har gjort en landskaps forvandling men uansett hvor du går og enten det er Afrika eller amerika så ser du noe man kan kalle ujevnt terreng.

gud selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mente i tillegg.

Jeg tror at prosessen må ha vært kort uten noen grunn liksom.

Jeg mente at plateforskyvninger i seg selv ikke er svaret på de ujevne terrengene.

Hva mener du da?

Plateforskyvninger er ikke aleine om å forme terrenget, men en stor del av det. Vann er også en viktig faktor for eksempel; både i flytende og fast form.

Ja vann er en viktig ting og da må det ha vært en stor flom som har dannet det ujevne terrenget mener jeg.

Lenke til kommentar

Det er det jeg mente i tillegg.

Jeg tror at prosessen må ha vært kort uten noen grunn liksom.

Ja vann er en viktig ting og da må det ha vært en stor flom som har dannet det ujevne terrenget mener jeg.

Det er dessverre ikke noen kort prosess å forme landskapet.

Det er dessverre heller ingen spor etter en stor flom på globalt plan. Store flommer kan lokalt skape landskap. Bare se her f.eks.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

gud selvfølgelig.

http://www.fjordnorge.dk/norsk/geologilandskap.htm

Der kan du lese litt om nettopp Norges landskap.

Har du fått svar på det du lurte på, eller var dette en tråd der du skulle diskutere religion vs vitenskap?

Og siden TS er Birgercac så har dere nok helt rett i det da han er en kristenfundamentalist som mener at gud står bak alt. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

gud selvfølgelig.

http://www.fjordnorge.dk/norsk/geologilandskap.htm

Der kan du lese litt om nettopp Norges landskap.

Har du fått svar på det du lurte på, eller var dette en tråd der du skulle diskutere religion vs vitenskap?

Og siden TS er Birgercac så har dere nok helt rett i det da han er en kristenfundamentalist som mener at gud står bak alt. :D

Mener du noe annet feil kanskje

Lenke til kommentar

Vi mener alle som en plateforskyvinger og erosjon. Du har svaret. Alle som har gått grunnskolen har svaret. Med mindre de har hatt en totalt inkompetent lærer, sov i timen eller bare ikke har evne til å ta til seg informasjonen. Helt ærlig. Dette er ikke avansert. Les litt!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...