hmn Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Noen som har erfaringer med disse programmene? Jeg har tidligere brukt Photoshop CS, men siden jeg har fått ny maskin og programvaren er så gammel (8 år) så kan jeg ikke instalere det på den nye maskinen. Noen som vet hva man mister i Elements i forold til CS? På grunn av prisen er ikke CS aktuell, og har derfor sett etter billigere allternativer. Har brukt Photoshop mest til å redigere bilder, jobbet i lag og klippet ut elementer som ikke er ønskelig i bildet. Lenke til kommentar
Fredtrix Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Så vidt jeg har fått med meg er det bare en del funksjoner og verktøy for viderekommende som er med i CS utgaven. Pluss at jeg synes det virker som om PS blir mer og mer dummet ned for hver utgave de gir ut. Personlig bruker jeg fremdeles PS7 og det er mer enn godt nokk, men det støtter riktig nokk ikke alle "plugins" som dagens utgaver gjør. Jeg finner det rart at du ikke får installert et programvare som du har kjøpt og betalt, uansett hvor gammelt det er. Jeg kan fint installere min Photoshop 7 enda, å bruker det uten problemer i Windows 7 x64 på min datamaskin. EDIT: vet ikke hva Pxelmator er. Endret 5. januar 2012 av venture Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Morsomt å høre at flere bruker PS7...den har fulgt med meg på flere nye maskiner, og jeg har den på tre maskiner nå. Den gjør absolutt alt jeg trenger og mer til....Jeg vil ikke begynne med noe annet, har flere gode bøker på den...jeg var spent på om den fungerte med W7 (Ultimate) og det gjorde den heldigvis. (I tillegg har jeg Elements5 og bruker Organizer der, pluss programvarene som kommer med Canon, DPP og annet) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Som venture skrev er det ikke noe i veien for å installere PS CS på nyere maskiner, mulig unntak er Mac hvis du har en versjon for PowerPC-prosessor, men jeg trodde Apple hadde emulering på nyere Intel-Macer. Det er en stund siden jeg brukte Elements så jeg kan dessverre ikke si så mye om forskjellene, men siste Elements bruker så vidt jeg vet samme RAW-konverter som CS5. Elements har imidertid gjerne en del færre justeringsmuligheter. Tidligere var det også begrensinger på 16 bits muligheter og valg av fargerom. I tillegg er det selvsagt færre verktøy og et mye mer brukervennlig grensesnitt. Curves manglet også tidligere, man fantes som ekstra plugin, ikke sikekr på hvordan det er i siste versjon. Det du kan gjøre er å laste ned trial-versjoner av begge program og sammenligne. Da får du se om det er noe spesielt du savner i Elements. Pixelmator kjenner jeg dessverre ikke. Lenke til kommentar
hmn Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Takk for svar. Når jeg prøver å kopiere Photoshop CS fra den gamle dataen til den nye kommer følgende feilmelding opp: Du kan ikke åpne programmet Adobe Photoshop CS fordi PowerPC-programmer ikke støttes lengre. Kjipt Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Du kan ikke åpne programmet Adobe Photoshop CS fordi PowerPC-programmer ikke støttes lengre. Jeg vet ikke om det finnes noen rimelig måte å komme videre på til en versjon som funker på Intel-basert Mac, men du kan jo prøve å søke litt. På Mac kan du også sjekke ut Aperture som er relativt rimelig i forhold til det du får hvis du kjøper det fra Apple Store. Jeg har hverken Mac eller Aperture så jeg kan ikke si om det vil erstatte Photoshop for deg, men Aperture er mer en Lightroom-konkurrent og kan nok ikke konkurrere med PS på layers og ren pikselmanipulsjon. Forøvrig er Lightoom også et alternativ som er mye rimeligere enn fullversjon av PS, men det har heller ikke layers og avansert pikseleditering. Det får imidlertid (som Aperture) stadig ny funksjonalitet for hver versjon som kommer. Endret 8. januar 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå