Gå til innhold

Montere ASUS P8H61-M PRO

magneman

Anbefalte innlegg

Hei. Har gått til innkjøp av et nytt billig hovedkort, ASUS P8H61-M PRO som skal erstatte mitt nåværende ASUS P5Q Deluxe, fordi jeg skal ha i5-2500-prsoessor og DDR3-RAM.

Jeg er ingen ekspert på PC-er, og jeg har aldri skiftet hovedkort og prosessor før, og jeg er derfor litt spent på hvordan dette kommer til å gå ettersom hovedkortet er det vanskeligste å skifte ut.

Jeg har sett på en del videoer og lest litt om utskifting, og det ser helt greit ut så lenge jeg kobler tilbake alle ledningene på rett plass og slikt. Det jeg derimot ikke har funnet ut noe om, er software.

Hva må jeg gjøre før og etter jeg begynner å fikle med selve hardware-en i PC-en, bortsett fra å ta backup av det jeg trenger? Hadde satt pris på om noen hadde forklart grundig om dette, eller linket en guide som tar for seg alt om software og gjerne også om hvordan man skifter ut hovedkortet.

Specs står i signatur. Kjører Vista Home Premium 32-bit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal skifte hk og prosessor vil jeg anbefale deg og bare ta en kopi av det du trenger å ta være på. Så ville jeg formatert å installert Windows på nytt for der etter å installere de riktige og nye driverne til ditt hardware.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Hvis du skal skifte hk og prosessor vil jeg anbefale deg og bare ta en kopi av det du trenger å ta være på. Så ville jeg formatert å installert Windows på nytt for der etter å installere de riktige og nye driverne til ditt hardware.

Hei og takk for svar.

Skal jeg reformatere ved å slette all data først, så skifte ut hardware, så installere Vista på nytt etter at alt er skiftet ut, eller bare reformatere og installere Vista på nytt for DERETTER å skifte hardware?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Jeg ville gjort følgende:

> Ta kopi av alt du trenger å plasser det på et trygt sted. For eksempel en ekstern HD.

> Så ville jeg byttet maskinvare å koblet opp datamaskinen.

> Etter det så er det jo bare å starte opp med en Windows CD i diskstasjon. Da får du spørsmål om å installere Windows. Trykk en tast for å godta dette, etter litt lasting kommer du inn i selve installasjonen. Her kan du se alle dine partisjoner, slett alt på system partisjonen din og der hvor du har planer om å legge Windows. Altså formater den/de. Så er det bare å installere, starte opp. Legg inn nye drivere og det du trenger når du så er inne i Windows igjen.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Høres greit nok ut, får vel gjøre det.

Når det gjelder å skifte ut ting, går jeg ut ifra at alt står i en manual som kommer med hovedkortet.

Må jeg tukle med BIOS og slikt, eller er alt bare "ready to go" om jeg har koblet opp alt samment rett? Hvordan merker jeg eventuelt om noe er galt?

Lenke til kommentar

Høres greit nok ut, får vel gjøre det.

Når det gjelder å skifte ut ting, går jeg ut ifra at alt står i en manual som kommer med hovedkortet.

Må jeg tukle med BIOS og slikt, eller er alt bare "ready to go" om jeg har koblet opp alt samment rett? Hvordan merker jeg eventuelt om noe er galt?

Ja, les manualen til produktene dine å sett deg litt inn i det så går det helt fint. Du burde ikke møte noen store problemer. 1155 og i5 er ikke noen vanskelig montering. De fleste hovedkort har en lampe som lyser grønt når det startes, men hvis det er noe feil er denne rød og du hører gjerne en form for pipelyd hvis "speaker" er koblet til HK. På noen ASUS kort har du en tall kode som vises på kortet, da kan du slå opp i boka å finne feilmeldingen å se hva det er, men jeg vet ikke om ditt HK har denne funksjonen. Uansett så tviler jeg på at du får noen problemer hvis du leser manualen å gjøre det riktig. Hvis du må sette på kjølepasta selv så holder det med et lite "ris korn" midt på prosessoren, men har du standard Intel kjøer tror jeg ikke du trenger dette.

Med mindre du skal overklokke eller bruke SSD er det ikke noe du trenger å gjøre i BIOS.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Står ikke mye om selve monteringen av hovedkortet i manualen, heller ikke om hvor diverse kabler skal gå. Det står derimot mye om hvordan man plasserer CPU og RAM rett.

Jeg aner ikke hvor de fleste kablene skal gå.Jeg prøvde å lete etter noe så lett som kontakten til PSU-en, men jeg finner den ikke, vet ikke hvordan den ser ut. På det forrige hovedkortet var kabelen koblet til en kontakt med 8 hull, det er noe som ligner på det nye hovedkortet, men der er det bare 4.

Hvordan finner jeg ut hvor hver enkelt kabel skal gå? Så langt har jeg bare klart å feste CPU-viften på rett plass.

Lenke til kommentar

Det skal finnes en eller flere sider i manualen som forklarer hva de forskjellige tingene på hovedkortet er. Der skal det også stå hva de forskjellige kontaktpunktene heter.

Jeg tror du burde se på litt bygge pc 101. Dette er en guide fra hardware.no om data montering osv.

Husk på at ting varierer, all maskinvaren din er ikke nødvendigvis helt lik det som blir brukt her.

Her kan du sammenligne med dine tilkoblingsmuligheter.

hovedkort_oversikt.jpg

OBS! Dette er kun ment som et eksempel og dette er ikke samme type moderkort som det du har. Bildet er hentet fra artikkelen på hw.no som jeg linker til, og som jeg mener du burde lese å se videoen til.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Takk for svar.

På forrige hovedkort var kabelen til PSU-en koblet inn i en 8-pinskontakt, men den på det nye hovedkortet har bare 4 pins. Hva gjør jeg? :hmm:

Se om du har en 4-pins kontakt på strømforsyningen din eller om du kan splitte 8-pins kontakten, det kan godt hende din PSU støtter flere typer HK. Altså kan det hende du må bruke en annen kontakt enn du gjorde før, men det kan også hende at din strømforsyning er så gammel at den ikke støtter ditt nye hovedkort. Hvilken PSU har du?

Lenke til kommentar

Hehe, jeg høres kanskje litt håpløs ut (noe jeg er), men hvordan deler jeg den? Er første gangen jeg gjør noe så omfattende med en PC, og veien hittil har vært en ganske "WTF"-opplevelse. :p

Edit: *Splitte

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Hehe, jeg høres kanskje litt håpløs ut (noe jeg er), men hvordan deler jeg den? Er første gangen jeg gjør noe så omfattende med en PC, og veien hittil har vært en ganske "WTF"-opplevelse. :p

Edit: *Splitte

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men som regel er det bare 2 4-pins som sitter festet i hverandre på midten. Du må nesten se på kontakten din å bruke litt sunn fornuft så finner du sikkert ut av det. Dette burde ikke være noe problem.

psuguide-atx12v-big.jpg

Bildet er hentet fra denne artikkelen om strømforsyninger.

Endret av venture
Lenke til kommentar

Fikk det til etter en stund med bruk av tang.

Det er så mange kabler jeg ikke har peiling på hvor de skal puttes.

Har sett på linken din og bildet du postet, samt bilder fra brukerguiden som fulgte med, men er fortsatt forvirret, fordi det ikke står det samme på hovedkortet som det gjør på kablene.

Har sett at det f.eks. er CHA_FAN1 og CHA_FAN2 men ingen av kablene har disse navnene. På en liten kabel med 9 hull i står det VCC, D-, D+, GND og GND, på en annen står det bare 1394 (også 9 hull) som har mange småkabler som stikker ut hver har én pin, som det står TPB-, GROUND, VG, VP TPA+ og TPA- på.

Lenke til kommentar

Det er interne USB og FireWire kontakter, ment på porter i kabinettet for eksempel.

MEN dobbel og trippelsjekk at du plugger USB i USB og Firewire i Firewire om du har slike kabler fra kabinettet, kobler du feil så sier det poff og du har ødelagt utstyr!

Har du ikke slike ting så kan du skippe de helt og holdent.

Bare minimum som trengs for å starte opp en maskin er:

1x SATA plugg fra harddisk til HK

1x ATX 24 pin (Store brede)

1x Skjermkort plugget inn med sin tilhørende strøm om det kreves.

1x,2x,4x,6x,8x RAM brikker, antar du har 2 her.

8 pinners strøm til CPU eller 4 pin, stortsett alle hovedkort har idag 8 pinners tilkoblingshull, noen har ett lokk over den ene siden, men dette er bare å prelle av, kun for å vise hvilket plugghull du skal bruke om du kun har 4 pin.

1x CPU kjøler koblet til CPU_fan (Ofte eneste 4 pinners vifteplugg, men 3 pins funker også her.)

1x CPU (Ellers er vell kjøleren overflodig?)

Og til sist, kablene til kabinettet ditt, da tenker jeg på Reset og av og på knappen, disse kan du stille hvilken vei du synes de ser tøffest ut, så lenge de treffer de rette pinnene på hovedkortet (For å vite det, slå opp i manualen.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke bry deg med hva kablene heter, de eneste kablene som er viktig i forhold til hva de heter er de som skal fra kabinettet og inn i hovedkortet. Ellers så er det bare å feste der hvor de passer (ja, alle kabler er MENT for et visst bruk, men det er bare strøm). For eksempel så passer jo bare en 24/26 pins kabel ett sted. Akkurat som med den 4 pins kabelen din. 1394 er firewire kontakt, det som heter USB sier vel seg selv. Når det kommer til vifter har det ingen ting å si så lenge CPU vifta står på riktig plass. Du kan feste hvilken som helst annen vifte der hvor du får plass på HK i 3/4 pins viftekontakter. Når det kommer til HDD og CD-rom osv. er det som før. Her finnes det bare to alternativer, SATA(de nye tynne flate) eller MOLEX (gammel standard).

Endret av venture
Lenke til kommentar

Kontaktene er laget slik at de passer bare en vei stort sett. Så ikke bruk rå makt for å få ting på plass. Lirk heller litt forsiktig til de smetter på plass.

Pass på avstands "skruene til hovedkortet. Er allerede flere hull i plata bak hovedkortet som er gjenget. Er standard hull på hovedkort men hullene er plasser litt forskjellig alt etter hva slags formfaktor (layout) hovedkortet ditt har. Viktig at disse hylsene (avstandsskruene) passer inn med de på hovedkortet ellers risikerer du kortsluttning.

Også viktig at kontakter sitter godt i samt at RAM brikker sitter godt i (ikke minst riktig vei)

Og selvfølgelig CPU som må monteres med forsiktighet (på nyere hovedkort sitter pinnene på hovedkort mot tidligere på cpuen (gjelder intel cpuer). Må monteres med andakt da det er veldig lett å bøye pinner.

Men har du tålmodighet og er forsiktig skal alt dette gå riktig greitt

Lenke til kommentar

For ordens skyld vil jeg nå legge ut bilder av hva jeg har gjort hittil, slik at dere kan rette opp i det jeg eventuelt har gjort feil og fortelle meg hvor kablene jeg ikke vet hvor skal hen, skal hen. :)

Først:

Jeg har montert CPU og plugget inn kabelen til CPU-viften i CPU_FAN

Så har jeg satt inn en USB 2.0-kabel i en av tre plasser for USB:

1071008.jpeg

Deretter plugget jeg inn to SATA-kabler inn i SATA3G_1 og SATA3G_2 (det er fire SATA3G-plasser og to SATA6G, jeg vet ikke om SATA3G er rett for harddisken Samsung Spinpoint F1 750GB). Spiller det noen rolle hvilken av de to kablene som går inn i SATA3G_1 og SATA3G_2?:

1071018.jpeg

Deretter plasserte jeg den store strømkabelen:

1071020.jpeg

De jeg ikke vet hvor skal gjøres av og hvor de skal settes inn, er:

Nr.1:

1071021.jpeg

Nr.2:

1071023.jpeg

Nr.3:

1071028.jpeg

Nr.4:

1071031.jpeg

Nr.5:

1071032.jpeg

Nr.6:

1071035.jpeg (to av disse, en for hvert skjermkort?)

Til slutt:

Jeg lurer på: Hvilken del av den splittede strømkabelen skal ned i plassen for ATX12V?

Lenke til kommentar

Nr. 1 Dette er firewire, jeg er usikker på hvor den skal kobles.

Nr. 2 er ledninger fra kabinettets frontpanel som skal i hovedkortet. Dette er til start knappen osv. Det kobles inn nederst til høyre på HK, dette skal det være forklart i manualen med bilde og navn.

Nr. 3 Dette tror jeg er en USB kabel som du kan koble inn i en av USB plassene.

Nr. 4 Du skal bruke den som heter HD-Audio og du kobler den inn i Audio-kontakten på HK. De er som regel plassert over skjermkortet til venstre et sted.

Nr. 5 Denne kobles til sammen med kontaktene fra kabinettet, dette er til HK sin pipelyd osv.

Nr. 6 Ja, eller hvis du har ett high-end skjermkort som krever begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...