Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse av jobb

Luigi85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man går til en ny jobb, har man som regel oppsigelsestid og må jobbe den tida før man slutter, det er normalt 3 måneder.

Det er da ikke normalt å bare ringe og si "hey sjef, jeg slutter oki?"

Skriv en oppsigelse, dra til din nåværende arbeidsgiver og lever den personlig.

Dèt er normalt.

Lenke til kommentar

Husk å ikke si opp uten å ha et skriftlig tilbud på bordet fra ny arbeidsgiver da :)

Om du ikke får deg ny jobb så har du karantenetid hos NAV på dagpenger(siden du sa opp selv). Samtidig må du huske på forskjell på lønningsdager mellom arbeidsgivere, og at du som regel har oppsigelsestid på minst en måned, ofte tre.

Lenke til kommentar

Når man går til en ny jobb, har man som regel oppsigelsestid og må jobbe den tida før man slutter, det er normalt 3 måneder.

3 mnd? Det var da lenge. Bedriften min opperer med 1-3 mnd. Første 3 årene du er ansatt er det 1 mnd, 3-5 år 2 mnd og 5++ er 3 mnd oppsigelse på. Det er det mest vanlige jeg har hørt om til nå.

Lenke til kommentar

Oppsigelse skal være skriftlig, ref arbeidsmiljøloven § 15-4.

Og siden vi er tidlig i januar: Oppsigelsestiden regnes (igjen i følge arbeidsmiljøloven) fra utgangen av inneværende måned. Sier man opp 6. januar og har en måneds oppsigelsestid skal man i utgangspunktet jobbe ut februar.

Jeg tror forøvrig samtlige steder jeg har jobbet har hatt tariffavtale med 3 måneders oppsigelsestid. Men jeg kan tenke meg at det er en del bransjeforskjeller her - i mange bransjer kan det være krise om arbeidstagere forsvinner for fort, og da har arbeidsgiver også interesse av å avtale lengre oppsigelsestid enn arbeidsmiljølovens minimum.

Lenke til kommentar

jeg arbeider på båt i mitt tilfelle da , så det er sjømannsloven § 5 som er i avtalen så jeg tolker det til å være 1 mnd for min del , har ikke vært der i 3 år enda. :) Takk for mange svar , det er jo kjekt å vite litt om slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...