Gå til innhold

Blits for dummies - SB-26 med D7000..

Anbefalte innlegg

Jeg har et D7000, og så fikk jeg nylig min fars gamle SB-26, som jeg har googlet meg frem til kan benyttes med dette kameraet, dog ikke i iTTL. Så, hvis man ser bort fra den funksjonen - hvordan bruker jeg denne blitsen`? Har aldri hatt en ekstern blits tidligere :blush:

Den har for eksempel tre innstillinger foran - S, D og OFF. Når bruker jeg hvilke?

Rear og Normal er valg på baksiden - hva gjør de to forskjellig?

Og så er det en velger for A, M, tre blitser og TTL. Regner med det er Auto, Manuell, flere eksterne blitser samtidig og denne TTL som jeg aldri kommer til å bli kjent med?

Om jeg bruker den på Auto - hva velger den selv da?

Om jeg har den på manuell - er det da bare om å gjøre å holde innstillingene like som på kameraet?

Om jeg kjører kameraet på M, kan jeg ha blitsen på auto?

Jeg skal i helgen ta bilder av raske hundespann på snø - om det er sterkt sollys regner jeg med å bruke blitsen - vil det være noen vits?

TUSEN takk for hjelp - jeg har søkt rundt på nett i timesvis og ble bare ørlite klokere så jeg håper på en "snabbguide" her :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag:

Gi den blitsen videre til noen som har et eldre kamera. Du kan sikkert kløne og fikse til noe, men det blir nok mye kløning...

Hvis din far og du selv spytter inn ca. en tusenlapp hver så kan du få deg en Nikon SB-700, en ganske så perfekt blits i kombinasjon med Nikon D7000. (Har det selv...)

:whistle:

Lenke til kommentar

Jeg ville kjørt både kamera og blits på M.

Sett f.eks blits på 1/4 styrke, sett en lukkertid på kamera i forhold til hva du skal ta bilde av, lukkertiden bestemmer mengden av eksisterende lys som slippes inn, mens blenderåpningen bestemmer hvor mye av blitsen som fanges opp, jo større blenderåpning (lavere tall) jo mer effekt får du ut av blitsen.

Det er tross alt et digital kamera så det koster ingenting å prøve seg frem, jeg kjører ofte på 1/4 på blits, lukkertid ca 1/160-1/250 og en blender på 5,6-8, men det vil jo variere med eksisterende belysning og motiv.

Lenke til kommentar

Som du har funnet ut er SB-26 er såpass gammel at den ikke gir TTL-lysmåling, men du kan få en form for automatikk uansett. Men først, angående de knappene du snakker om:

S, D, OFF -- Jeg er helt sikker på denne, min SB-25 har det ikke, men jeg antar at dette har å gjøre med en fotocelle som kan få blitsen til å utløses som slave, atlså at den popper når den registrerer at en annen blits gjør det. I så fall tipper jeg at S er vanlig slave hvor den reagerer umiddelbart, mens D står for delay og gjør at den venter så den ikke lures av serien med lysblink som kommer når TTL-blitser måler lyset. Som sagt, ikke helt sikker på dette. Eksperimenter med disse innstillingene og den innebygde blitsen på kameraet, så finner du ut av det.

Rear, Normal -- Rear betyr at blitsen fyres av på bakre lukkergardin, altså på slutten av eksponeringen heller enn på starten. Dette er fint når man skal bruke lengre lukkertider og fryse bevegelser; hvis en bil kjører fra venstre til høyre og man bruker en lang eksponeringstid med rear, fyres blitsen av når bilen har kommet seg til høyre, så man får et tydelig bilde av den der, mens den har en uskarp "hale" bak seg. I normal modus vil bilen bli fryst på venstre side mens "halen" går mot høyre, så det ser ut som den egentlig kjører baklengs. Jeg tror ikke at dette fungerer når blitsen er på et kamera den ikke kan kommunisere ordentlig; du kan teste det ut, men det greieste er å la den bli på normal for sikkerhets skyld.

A, M, RPT, TTL -- Veldig kort foklart: A er fotocelle-styrt automatikk (kommer tilbake til den etterpå), M er full manuell kontroll, de tre blitsene betyr stroboskopmodus, aka RPT eller repeating flash, hvor du kan velge antall blink og frekvens i Hz (blink pr.sekund). Gøyal å leke med. TTL er auto-modusen som bare funker på gamle kameraer.

Det som er mest aktuelt for deg er å bruke A-modusen. Her må du fortelle blitsen hva slags blenderåpning og ASA-verdi du er på, og så vil den bruke en innebygget lysmåler til å prøve å beregne riktig lysmengde. Det kan være ganske så treffsikkert hvis man bruker det riktig, men det kan av og til være litt vanskelig. Anbefaler å sette blitsen i A og kameraet i M, og finne en passende blenderåpning og ASA, og justere lukkertiden for å slippe inn riktig mengde dagslys. Bare husk å justere blitsen hvis du endrer blenderåpning eller ASA.

:)

EDIT med PS: selv om du i framtiden kanskje skaffer en nyere blits, behold for all del 26-en. Den er veldig fin å bruke som slaveblits, og du trenger ikke noe ekstrautstyr siden den har den innebygde sensoren. :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...