Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Negativt med trim ved videresalg?

Pop

Anbefalte innlegg

Kjører i dag en 2008 Audi A4. Har omprogrammert drivstoffstyringen via boksen til Autopower (https://autopower.no/) som gir en fin økning i respons og en liten forbedring på forbruket. Bilen er klart mer morsom å kjøre, men alle deler ikke min glede over enkel trimming.

Hvordan bør jeg da gå frem når jeg skal videreselge bilen/bytte inn? Tilby trimmingsutstyret eller sette til originalt program og ikke si noe om det? Det er vel mulig at noen vil unngå slike biler grunnet trimmingen som har vært? Noen personlige erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkel softwaretrimming av biler kan føre til økt belastning på drivdeler som overgår beregnet belastning. Noe som kan føre til økt slitasje, kortere levetid og kanskje også fremprovosere eller forårsake feil.

At en bil har vært trimmet av deg, vil eg dermed påstå at du har opplysningsplikt om når du selger bilen. Dvs i forhold til kjøpsloven.

Om du skal la endringen være der eller ta bort ved salg bør du avtale med ny kjøper, mener eg. Men for å sikre deg best mulig bør du opplyse om at modifikasjonen krever et annet kjøremønster og at fører er bevisst på problemene med økt slitasje og fare for feil med feil kjøring. Så slipper du å få en telefon etter ei uke for at girkassen har tatt kvelden pga for hard kjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...