Freakingawesome Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Visste ikke hva slags forum jeg skulle poste dette under, så om moderatorene ville plassere denne tråden på riktig sted ville det vært fett, Now on topic, Jeg har mottatt trusler, og frykter nå for megselv, personen som truet meg er troende til å gjøre mye rart. Jeg har alerede vært hos politiet, og etter det jeg forsto på dem blir vel saken mest sannynlig henlagt da det kun er påstand mot påstand. Spørsmålet er, er det noen som helst mulighet for meg til å annskaffe meg noe selvforsvars "våpen"? F.eks pepperspray? (ikke den dritten du får i Norge but the real deal) Om jeg kanskje kunne få lisens til få lov til å eie dette? Både meg å han som truet meg bor i samme by å er praktisk talt naboer, han bor ca 150m unna meg. Takker for svar, Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Du får kjøpt pepperspray hos Clas Ohlson...den gir bla en rød farge som sitter i flere dager. Er helt lovlig, ellers så er det jo panikk alarm som piper noe helt sykt. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Vis du kan få opptak av at han/hun truer deg så har du vel flere rettigheter enn bare ord mot ord. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Spørsmålet er, er det noen som helst mulighet for meg til å annskaffe meg noe selvforsvars "våpen"? F.eks pepperspray? (ikke den dritten du får i Norge but the real deal) Om jeg kanskje kunne få lisens til få lov til å eie dette? Både meg å han som truet meg bor i samme by å er praktisk talt naboer, han bor ca 150m unna meg. Takker for svar, Kva får deg til å tru at du lovlig skal få anskaffe deg eit sjølvforsvarsmiddel som politiet meiner er for farlig til at det lovlig kan selgast i norge? Men når det er sakt så er det ei åpning for at du kan søke om dette med sjølvforsvar som bruksområde etter våpenforskriften: § 19. Erverv av skytevåpen til beskyttelse Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om. Men etter som eg har forstått så skal det ligge konkrete trussler til grunn for å få lov til å bære skytevåpen til sjølvforsvar. Husk at ein ikkje har lov til å bruke dødelig våpen til sjølvforsvar med mindre angriperen prøver å drepe deg. Dersom du blir slått får du lov til å slå tilbake, men dersom du grip til ein tung gjestand for å slå tilbake mot ein ubevæpna angriper så vil du fort finne deg utanfor det som er definert som lovlig sjølvforsvar. Her vil det derfor være svært aktuellt med nøyaktig kva som er trusselens art, kor reell trusselen er og om personen som kom med trusselen er i stand til å gjere alvor av trusselen. Men dersom trusselen er så overhengande at det er aktuellt å gi deg tillatelse til å bære våpen så vil det nok fort være meir aktuellt å gi deg politibeskyttelse. Det gå uansett ann å søke, det værste som skjer er at du får avslag. Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Spørsmålet er, er det noen som helst mulighet for meg til å annskaffe meg noe selvforsvars "våpen"? F.eks pepperspray? (ikke den dritten du får i Norge but the real deal) Om jeg kanskje kunne få lisens til få lov til å eie dette? Både meg å han som truet meg bor i samme by å er praktisk talt naboer, han bor ca 150m unna meg. Takker for svar, Kva får deg til å tru at du lovlig skal få anskaffe deg eit sjølvforsvarsmiddel som politiet meiner er for farlig til at det lovlig kan selgast i norge? Men når det er sakt så er det ei åpning for at du kan søke om dette med sjølvforsvar som bruksområde etter våpenforskriften: § 19. Erverv av skytevåpen til beskyttelse Tillatelse til erverv av skytevåpen til beskyttelse gis bare hvor det foreligger et påtrengende behov for våpen av den art det søkes om. Men etter som eg har forstått så skal det ligge konkrete trussler til grunn for å få lov til å bære skytevåpen til sjølvforsvar. - og da er det verdt å understreke at det i utgangspunktet er politiet som skal håndtere slike ting. Første trinn er at politiet involverer seg. Det er betydelig mer realistisk å få ilagt motparten et besøksforbud og utdelt en voldsalarm enn å få tillatelse til å kjøpe pistol til selvforsvar. Det er nok fullstendig urealistisk å få tillatelse til å kjøpe pistol på grunnlag av en anmeldelse som politiet har vurdert som så vag at anmeldelsen henlegges. Husk at ein ikkje har lov til å bruke dødelig våpen til sjølvforsvar med mindre angriperen prøver å drepe deg.Dersom du blir slått får du lov til å slå tilbake, men dersom du grip til ein tung gjestand for å slå tilbake mot ein ubevæpna angriper så vil du fort finne deg utanfor det som er definert som lovlig sjølvforsvar. Nja. Det skal være en viss proposjonalitet mellom trussel og forsvar, men det er ikke absolutt nødvendig at angriperen prøver å drepe deg for at du ustraffet skal kunne ty til et dødelig våpen. Det er også noen detaljer her om tilgjengelighet og forberedelse. Jeg må innrømme at jeg ikke har gode kilder å vise til for dette, men jeg har latt meg fortelle at: - Dersom du griper til en tung gjenstand som tilfeldigvis var innen rekkevidde, eller til en kniv som du hadde en annen god grunn enn selvforsvar til å ha i beltet, så ligger du mye bedre ann enn dersom du bruker et våpen du spesifikt har utstyrt deg med. - Dersom du ut fra situasjonen ikke har noen mellomting mellom å la deg slå ned eller bruke et dødelig våpen, så er det mer forsvarlig å bruke våpenet enn dersom du f.eks er kampsportutøver og burde kunnet avverge situasjonen med mindre dødelig vold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå