Gå til innhold

Lakking av cd rom

Anbefalte innlegg

å lakke den hvite fronten på cd rommen min er en nødvendighet.

det eneste jeg lurte på er det med lys, volum knapp og lyd ut, blir disse skadet hvis det kommer lakk inn i dem?

Hva kan jeg eventuellt gjøre for å forhindre dette?

Noen som har gjort dette før og har dårligegode erfaringer med dette?

P.S. Det er ikke aktuellt å kjøpe lian li fronter, det mener jeg personligt er en dårlig måte å bruke penger på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[våkneopp]

Du har vel ikke tenkt å lakke fronten påmontert selve CDROMEN??? I såfall er det slurv. Hva med volumkontrollen da? Den blir lakket på 1/4 mens 3/4 er hvit feks... Og lampa - skal du maskere rundt den?

Ta av fronten. Ikke finn på å lakke med fronten påmontert..

[/våkne opp]

Lenke til kommentar

Du gjør følgende:

1. Vipp av frondekselet (normalt 2 klips på hver side)

2. Ta forsiktig av knappene (disse er vanligvis smeltet fast, men kan løsnes med en skarp kniv).

3. Ta av evt diffusor for led's (samme fremgangsmåte som punkt 2)

4. Legg fronten og knappene på et underlag of lakker med sprayboks. Bruk flere tynne lag. La tørke i minimum 30min mellom hvert strøk.

5. Spray litt lakk i en kopp og bruk dette til å male potmeter (for lyd) med en tynn pensel. Pass på å dreie på potmetert litt mellom hvert strøk slik at du får lakkert hele.

6. Når det hele er tørt kan knapper og diffusor settes på plass igjen. Den beste metoden er å legge de løst på plass der de satt. Så tar du en spiss stjernetrekker og varmer opp tuppen av denne med en lighter (til den er rødglødende). Hvis du nå presser denne varme spissen ned i punktene hvor knappene opprinnelig var festet, vil det dannes en konisk form som låser/smelter/fester knappene på plass igjen. Pass på at du ikke presser for hardt slik at du går igjennom fronten. (Lim kan alternativt brukes, men blir ikke like holdbart)

Husk også på å lakkere fronten på selve skuffen. Denne er vanligvis festet med et par klips på undersiden av skuffen, og kan normalt enkelt vippes av. (varierer litt fra modell til modell).

Selv har jeg brukt denne fremgangsmåten på alle mine 4 cd-roms og floppydrive. Hvis man bare passer på å lakkere i tynne nok strøk så vil resultatet bli så bra at det ser originalt ut. 8)

Lykke til!

Lenke til kommentar

...bare et sånt lite tips til; Kan være lurt å rubbe ned plasten med noe fint sandpapir (1000+) før du begynner å lakke. Da sikrer du at lakken ikke begynner å flasse av.

Jeg avsluttet lakkinga med et strøk to-komponent klarlakk. Hadde en boks liggende, så jeg måtte bare :) Dette er vel egentlig ikke nødvendig, men sjangsen for riper/skader blir mindre da.

(NB! Sørg bare for at klarlakken er av samme type som farvelakken. Ikke bruk oljelakk oppå akryl-lakk f.eks. Da vil farve-lakken krølle seg og sprekke opp, med det resultat at du må pusse ned og begynne på nytt igjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...