negnirty Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Hei! Usikker på om dette er postet i riktig forum, men jeg prøver, så får den heller flyttes om det trengs. Skal forsøke å forklare meg på en rimelig grei måte: Det har seg sånn at jeg har vært ansatt i firmaet jeg jobber i siden april i fjor (2011). Nå har jeg levert oppsigelsen, og jobber til og med februar. Nå i januar har jeg fått innvilget ønske om 2 uker ferie. Det jeg da lurer på er: Siden jeg har jobbet meg opp til ca 20 feriedager "med lønn" fra fjoråret, vil jeg da få noe trekk for å ta ut ferien min i denne perioden? Vi får jo vanligvis kun utbetalt feriepenger uten lønn i juni til vanlig, men hvordan blir dette når jeg kun jobber ut februar? Dersom dere trenger noe mer info for å svare, supplerer jeg gjerne! EDIT: Har fast månedslønn+tillegg for turnus ol. (vet selvfølgelig at jeg ikke får noe tillegg i ferieperioden) Endret 5. januar 2012 av negnirty Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Antall feriedager og feriepenger er uavhengig av arbeidsgiver. Så om du bytter arbeidsgiver i februar og tar ut 20 feriedager, så vil du ha 20 mindre feriedager hos neste arbeidsgiver. Og om du tar 20 feriedager nå så får du ikke lønn for disse dagene, da dette er det feriepengene skal dekke. Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 nomore skrev (På 5.1.2012 den 11.52): Antall feriedager og feriepenger er uavhengig av arbeidsgiver. Så om du bytter arbeidsgiver i februar og tar ut 20 feriedager, så vil du ha 20 mindre feriedager hos neste arbeidsgiver. Og om du tar 20 feriedager nå så får du ikke lønn for disse dagene, da dette er det feriepengene skal dekke. Takk for svar! Du sier at det er uavhenging av arbeidsgiver, men hvem er det som holder styr på det? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Feil fomulert. Betalt ferie er betalt pga feriepenger. Tar du ut 20 betalte feriedager på slutten så får du mindre feriepenger i ny jobb. Så da må du enten ta fri uten lønn, avspassering(opparbeidet fri) eller ta ferie uten lønn hos ny arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå