Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes dette ser usedvanlig lovende ut! Hadde jeg fått frie tøyler til å lage et kamera, hadde jeg siktet veldig nær dette - man hadde nok også gått for ISO-hjul, og størrelsen og sexydesignen til X100 (metall her og der gjør seg mye bedre enn å ha alt i svart). Er det noen fysiske grunner (sensorstørrelse, optiske krav e.l.) som gjør at størrelsen ikke vil kunne presses enda mer ned i kommende modeller?

 

Men det er detaljer, jeg elsker at Fuji ser ut til å legge konsekvent opp til eksterne, manuelle kontroller for blender og eksponering. Og sensoren ser virkelig ut til å gjøre jobben, utfra testbildene å dømme!

 

Så hvis dette innfrir når det kommer i salg, var det kanskje allikevel en kosmisk mening med at speilreflekskameraet mitt ble reiseødelagt ifjor?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spådom:

1) Det kommer til å være utsolgt i flere måneder

2) Det blir en masse dSLR-utstyr på bruktmarkedet pga. "bytte til nytt system"

3) Optikken kommer til å være helt OK

4) De som kjøpte kameraet kommer til å eksperimentere med M-adapter og billigste sort av Leicaoptikk (type Voigtländer)

5) De fleste vil innse at det ikke er "The second coming"

6) Bruktmarkedet overflommes av brukte X-Pro 1, alle med fire ekstra batteri, skinnveske og masse annet dill

7) Rinse and repeat

Lenke til kommentar

Spådom:

1) Det kommer til å være utsolgt i flere måneder

2) Det blir en masse dSLR-utstyr på bruktmarkedet pga. "bytte til nytt system"

3) Optikken kommer til å være helt OK

4) De som kjøpte kameraet kommer til å eksperimentere med M-adapter og billigste sort av Leicaoptikk (type Voigtländer)

5) De fleste vil innse at det ikke er "The second coming"

6) Bruktmarkedet overflommes av brukte X-Pro 1, alle med fire ekstra batteri, skinnveske og masse annet dill

7) Rinse and repeat

Da er det jo bare å vente på #6, da :)

 

Tror dog at antall "kjøpe og selge fort etterpå" vil være lavere enn for Fuji X100. Dette pga av muligheten til å bytte objektiver, og et forbedret menysystem.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om Fuji x-pro1 er interessant for de som allerede besitter en X100 og som trives med den. Etter enkelte problemer med X100 og X10, altså de første modellene i sine repsektive serier, kan jeg godt se for meg at brukere som er fornøyd med X100 venter på en eventuell X-pro2 utgivelse.

 

Et annet interessant spørsmål er hvorvidt Fujifilm vil komme med en X200. Etter min meing er X100 for lik X-pro1 til at vi vil se en X200, spesielt så godt som X10 utfyller X-pro1

Lenke til kommentar

Er det noen fysiske grunner (sensorstørrelse, optiske krav e.l.) som gjør at størrelsen ikke vil kunne presses enda mer ned i kommende modeller?

Optiske lover må følges, så til en viss grad finnes det grenser for hvor små objektiver kan lages. Men det gjøres optiske fremskritt også.

 

Når det gjelder størrelsen på huset, så kan det helt sikkert lages mindre. Sammenlign med f.eks. Nex 7N, som har samme sensorstørrelse, og svært lik registeravstand (gjelder strengt tatt hele Nex-serien). I tillegg har den søker (elektronisk). Fuji er svært lik Leica M9 i størrelse, og det hinter litt om hvilken målgruppe de går etter.

Lenke til kommentar

Etter min meing er X100 for lik X-pro1 til at vi vil se en X200, spesielt så godt som X10 utfyller X-pro1

 

I et av intervjuene med Fuji, tror det var på dpreview, muligens imaging resource var det snakk om at det ville komme en rimeliger modell med uskiftbar optikk og det blir muligens "etterfølgeren" til X100.

Lenke til kommentar

Med tanke på Fuji sine tradisjoner, kan X200 bli en skikkelig raring med mellomformatsensor ala Pentax 645D og Leica S2 og sånn... Med fast optikk og sentrallukker også! Dersom noen husker forvokste "Texas-leicaer" for både 6X7 og 6X9 format på 120-film (GW670 og GW/GSW690), vet man jo at Fuji kan finne på hva som helst!

Brukerforumet til dpreview antyder da slike spekulasjoner også...

 

Bare vi nå er tydelig på at dette er SPEKULASJONER, delvis fri fantasi!

Lenke til kommentar

Bare vi nå er tydelig på at dette er SPEKULASJONER, delvis fri fantasi!

 

Alt som ikke er lansert er selvsagt mer eller mindre spekulasjoner og av og til blir jo til og med produkter som har har vært så offisielle at de har stått på en roadmap kansellert. Det jeg skrev i forrige innlegg om rimligere versjon av X-Pro 1 kommer imidlertid rett fra Fuji og er såpass offiselt at det var en av nyhetene på dpreview i går.

Lenke til kommentar

Dere er nok i overkant utålmodige, gutter :tease:

 

Og jeg ser folk lovpriser designet, men hva er egentlig så fantastisk med å kopiere en svart 70-tallsboks?

 

Spør de som liker Harley-Davidson, 60-70s Amerikanske muskelbiler, Porsche 911 osv

 

Det kalles tidløst og nostalgi..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitat fra Zack:

 

The X-Pro1 is a Fuji X camera so I’ve said my fair share of curse words using it but then the effing @#&*!@ camera locks on and O. M. G. In the chaos that is this city I can’t even begin to explain how using this camera makes my life 500% easier because they can just about fit in a pocket and rival my 5d Mk II in image quality. Twelve hours out shooting with my x100 and X-Pro1 and I don’t even feel it at the end of the day. I can play the tourist card with these cameras and get in and get out without even thinking about my gear.

Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

Lenke til kommentar

Men det har jo 5D også ...

 

At X-Pro Matcher den originale 5D i bildekvalitet tror jeg så gjerne, og den er nok tettere opp til 5D MK II enn det de fleste liker. Men noe annet bør ikke overraske - X-Pro 1 er noe av det nyeste nye, slik at sensoren bør matche 3 år gammel FF.

 

Og ingen bør bli overrakset over at 5DMKII flyttter grensene videre til neste punkt.

 

Det er et par ting med X-Pro 1 som gjør at jeg finner det kameraet mer interessant enn 5DMkII og Nikon D800. Kamera og optikk er mer kompakt enn tilsvarenede fra Canikon, og med 1.5x crop, så kan man bruke lyssterk optikk og allikevel få litt mer dybdeskarphet.

 

At kameraet ikke er er utpreget raskt i bruk plager ikke meg, jeg er ikke rask jeg heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tja det kameraet er vel lite hype.

Nå som den store nyheten har lagt seg litt så kommer vel realitetene frem.

At den matcher 5d tror jeg ikke noe på. Dessuten er det en del erfaringer på den som ikke nødvendigvis løfter den opp i skyene. At den er spesiell og at mange vil foretrekke den fremfor M9 er jo fullt forståelig, men hallo, den har sine mangler

 

Men hvorfor sammenlikne det med M9? Jeg synes ikke det yter kameraer noe rettferd, for utifra hva jeg kan bedøme så er det ett kamera som ikke gir spesielt god kvalitet, til en enormt høy pris.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi sammenlikner med M9 fordi Leica har laget gullstandard for fotoapparat med målsøker. Når Fuji lager sin målsøkervariant uten splittbilde, er det likevel i bruk så likt at parallellen er rimelig.

 

En annen ting; Mange som i disse dager skraper sammen kronasjer til Fuji går egentlig med en Leica-drøm. Adapter til M -optikk vil bli innkjøpt i håp om å få tilgang til Leica-optikk en gang.

 

Leica er svindyrt og sært for noen og prisjustert etter kvalitet og etterspørsel for bevisste brukere for andre.

Lenke til kommentar

Vi sammenlikner med M9 fordi Leica har laget gullstandard for fotoapparat med målsøker. Når Fuji lager sin målsøkervariant uten splittbilde, er det likevel i bruk så likt at parallellen er rimelig.

 

En annen ting; Mange som i disse dager skraper sammen kronasjer til Fuji går egentlig med en Leica-drøm. Adapter til M -optikk vil bli innkjøpt i håp om å få tilgang til Leica-optikk en gang.

 

Leica er svindyrt og sært for noen og prisjustert etter kvalitet og etterspørsel for bevisste brukere for andre.

 

Har de lagd en gulstandard? Med forbehold om at jeg ikke er en fotograf, elelr ikke har brukt leicaen, så virker det på det jeg kan lese om saken at det ikke er ett kamerahus som scorer særlig bra på kvalitet, mye støy på høyere iso, dårlig hvitbalanse. Problemer med IR osv, hva med kvaliteten på huset er det som er så bra?

 

AtW

Lenke til kommentar

Har du ikke brukt, Leicaen? Det merkes etter å ha lest hvordan du vurderer det. Huset er usedvanlig solid bygd. Dette er skikkelig dimensjonert metall. Lukkermekanismen er bygd for minst 250.000 eksponeringer mellom hver service! Proffcameraer flest bør være meget godt fornøyd med å klare likt antall eksponringer i deres totale levetid.Problemer med høy ISO? M9 er lagd for fast optikk med høy lysstyrke. Dårlig hvitbalanse? Det er helt vanlig å måle manuelt på fargetemperatur! Dette er for brukere som kan sitt fag!

Problemer med infrarød stikking var det M8 som hadde. Med filter kunne disse problemene løses greitt.

Målsøkere har fremdeles den mest presise fokusering som finnes. Med øvelse blir det raskt og sikkert også. I all viraken rundt Nikon F800 og F800E, står M9 med sin Kodak-brikke og vet at det er nesten teknisk umulig å få moire på CCD. Moirefilteret finnes ikke i det hele tatt.

Leica M9 er forøvrig stillegående og diskre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...