Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virket lovende veldig lenge. Mye er gjort riktig på dette kameraet og det at de lanserer ett system uten en eneste zoom på lanseringsdagen er så kult at jeg nesten skulle kjøpt det bare for å belønne den tankegangen :D sensor uten AA-filter er også lett opphissende.

Kommer det noen gang zoomoptikk? Har ikke sett noe på roadmappen og ryktene vil ha det til at søkeren ikke lar seg kombinere med det?

Zomopptikk er jeg usikker på, men Fuji vil iallefall lansere et teleobjektiv i løpet av året. Hvorvidt annen zoomopptikk vil fungere med søkeren ved hjelp av adapter har jeg ikke hørt noe om enda. Har Leica noen zoomobjektiver på markedet? :)

EDIT:

From the Fujifilm press conference at CES 2012: The X-Pro1's price will be around $1700, with lenses in the $650 region. The company says it will release 9 lenses for the X-mount over then next three years, including zooms, as well as prime lenses. The widest currently planned lens is a 14mm (21mm equivalent), and there will be mount adapters, with the Leica M-mount being the first to become available.
Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Etter X10 har jeg lært, og påventer heller skikkelige anmeldelser og brukererfaringer før jeg åpner lommeboken :)

Lært hva? Synes X10 høres best ut for min del, og den har virket svært lovende de gangene jeg har tafset på den.

Den har de brennviddene på de lysstyrkene jeg bruker, i en lekker pakke. Har du noen spesielt negative erfaringer?

De testene jeg har sett har vært ganske positive.

Litt teit at hvert program har sin egen ISO-instilling, men jeg bruker stort sett bare A. Så for min del kan det være positivt, så kan jeg bruke P til snapshots med annen ISO.

Lenke til kommentar

Etter X10 har jeg lært, og påventer heller skikkelige anmeldelser og brukererfaringer før jeg åpner lommeboken :)

Lært hva? Synes X10 høres best ut for min del, og den har virket svært lovende de gangene jeg har tafset på den.

Den har de brennviddene på de lysstyrkene jeg bruker, i en lekker pakke. Har du noen spesielt negative erfaringer?

De testene jeg har sett har vært ganske positive.

Litt teit at hvert program har sin egen ISO-instilling, men jeg bruker stort sett bare A. Så for min del kan det være positivt, så kan jeg bruke P til snapshots med annen ISO.

Jeg er svært fornøyd med mitt X10 selv, men blant annet white disc problemet opplever jeg som en flaskehals. Det er såpass alvorlig på mitt eksemplar at jeg knapt kan ta bilder etter solens nedgang.

Det er vel det største problemet jeg opplever, i tillegg til søkeren som ikke leverer optimalt uten informasjon. Det at søkerens utsnitt ikke er det utsnittet det ferdige bildet har, irriterer meg kraftig.

Dette er faktorer som nok ville fått meg til å tenke over kjøpet en ekstra gang, om ikke ventet noen måneder til prisen falt. Når det er sagt er jeg svært fornøyd med kameraet, og det er en positiv opplevelse å ta det frem fram kameravesken :)

DPreview er nå ute med sin preview: http://www.dpreview.com/news/2012/01/09/FujifilmXPro1_Preview

Som alltid er fuji guys tidlig ute! Se her for en omvisnig:

Interessant bilde mtp størrelsen

x-family-001.jpg

The FUJIFILM X-Pro1 will be available in February 2012, and the price will be announced in late January 2012.
Endret av Krølle
Lenke til kommentar

1700 dollar for huset (ifølge dpreview) var mer enn jeg håpte for, det blir vel 12-13k i norge? Kan jo håpe de har feil.

Det stemmer godt overens med det andre nettsider fikk med seg fra pressekonferansen:

From the Fujifilm press conference at CES 2012: The X-Pro1's price will be around $1700, with lenses in the $650 region. The company says it will release 9 lenses for the X-mount over then next three years, including zooms, as well as prime lenses. The widest currently planned lens is a 14mm (21mm equivalent), and there will be mount adapters, with the Leica M-mount being the first to become available.

Skal si at 650$ ikke er en ille pris for fastopptikk med såpass god lysstyrke. Fint å se at de også kommer med zoomobjektiver da det garantert er en brukermasse som foretrekker det

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

$650 for 35mm 1.4 er litt i overkant. Ettersom det er designet for en redusert sensorstørrelse (dekker neppe fullformatsirkelen?) er det relevant å sammenligne med 50mm 1.4 for fullformat, og både Canon, Nikon, Sony og Pentax har sånne i prisområdet rundt $400 (Canon sin er nærmere $300). Men det er sikkert ett flott objektiv, det tviler jeg ikke på :)

Lenke til kommentar

Det var faktisk større enn eg trudde. Og prisen er kanskje litt i overkant av det eg hadde venta. Det ser ikkje akkurat ut til at speillaust skal vera eit rimelegare alternativ til speilrefleks. :(

Men designet er jo nydeleg! :love:

Redigert: Og det har blendarinnstilling på objektivet! :love: :love: :love:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Jeg er svært fornøyd med mitt X10 selv, men blant annet white disc problemet opplever jeg som en flaskehals. Det er såpass alvorlig på mitt eksemplar at jeg knapt kan ta bilder etter solens nedgang.

Det er vel det største problemet jeg opplever, i tillegg til søkeren som ikke leverer optimalt uten informasjon. Det at søkerens utsnitt ikke er det utsnittet det ferdige bildet har, irriterer meg kraftig.

Tusen takk for svar!!

White disc problemet jobber de offisielt med, og blir forhåpentlig fikset i firmware om ikke for lenge.

Ingen info i søkeren nei, synd man ikke kan se fokuspunkt i det minste. Men da får man konsentrere om motivet...

Det med utsnitt er forhåpentlig en vanesak, du får med litt mere som kan beskjæres. Hadde vært bedre å se litt for mye! Men den var mye bedre enn Nikon P7100 og Canon G12!

Du må vel ta av solblenderen for å lukke vesken?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!!

White disc problemet jobber de offisielt med, og blir forhåpentlig fikset i firmware om ikke for lenge.

Ingen info i søkeren nei, synd man ikke kan se fokuspunkt i det minste. Men da får man konsentrere om motivet...

Det med utsnitt er forhåpentlig en vanesak, du får med litt mere som kan beskjæres. Hadde vært bedre å se litt for mye! Men den var mye bedre enn Nikon P7100 og Canon G12!

Du må vel ta av solblenderen for å lukke vesken?

White disc problemet jobber de offisielt med, så jeg forventer at det kommer en løsning i en firmware. Utifra hva representanter for Fujifilm Norge og USA har fortalt meg er det kun snakk om et tidsspørmål. Mangel på fokuspunkt er kanskje det mest irriterende. Man har naturligvis fokusbekreftelse i form av en lyd, men det er litt rart at et kamera som er designet for gatefotografering i det skjulte krever at man har på lyd for å bekrefte. Da går jo modusen "silent mode" mot sin mening. I begynnelsen var det en vanesak med søkeren og utsnittet, men det har nå vokst til en irritasjon. Som nevnt er jo dette kameraet bygd for å fange opp de raske hendelsene på gaten, og det er da kjedelig å måtte komponere i søkeren, og så se det endelige bildet på skjermen. Dette tar ikke minst tid, og mest trolig er motivet borte før man bildet er tatt. Jeg er også nødt til å ta av den offisielle solblenderen for å lukke den offisielle lærvesken. Også dette er litt irriterende selv om det er småpirk. Løsningen ble et nikon objektivdekselsom får plass i solblenderen. Den offisielle lærvesken blir brukt som half-case, og kun brukt montert til reising. Løsningen blir da seendes ut slik:

6651384001_3b86abdd36.jpg

Alternativt kan man kjøpe en uoffisiell solblender

Når det gjelder Pro-x1 ligger det nå testbilder tatt med nevnte kamera ute på fujifilms nettside. Lover godt foreløpig, og flere av resultatene er svært gode.

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_pro1/sample_images/

Lenke til kommentar

noen som vet om man kan forhånd bestille kamera nå i Norge?

dette skal kjøpes..

Mitt beste tips er å følge med i denne tråden her, og følge med på f.eks japanphotos facebookside om du er bruker der. Det var slik jeg oppdaget at man kunne forhåndsbestille Fuji X10. Brukere på f.eks DPreview er også ofte raskt ute med å notere seg informasjon som forhåndsbestilling, og man kan nok forvente at kameraet blir tilgjengelig for forhåndsbestilling omtrent likt hos norske forhandlere som utelandske.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du går inn gjennom denne linken og trykker på "Norway" (eller en av de andre sidene) tror jeg du får se prisen en gang, etter det får du bare se "Pris ikke fastsatt", hjelper ikke å slette cookies eller bruke en annen nettleser, ser ut som de registrerer at IP-adressen din allerede har vært inne... Jeg prøvde å gå inn på den danske siden, da fikk jeg se det du ser i vedlegget, andre gang jeg gikk inn sto det "pris ikke fastsatt" der også. Suspekte greier...

post-78758-0-15914200-1326268090_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kan du spesifisere litt nærmere hvilket tant og fjas som er fjernet? For meg ser det ganske fullspekket ut, mens f.eks. Nikon 1 ser heller ribbet og minimalistisk ut, med forbehold om at jeg ikke har prøvd noen av dem.

Ved å bruke et hjul med lukkertidene trykket på, og en fysisk blenderring, så er det lett å velge mellom P,A,S og M uten å ha en egen velger. Det er også lett å se hva kamera er stilt inn på uten å ha en skjerm som må være påslått. Savner dog en tisvarende ISO bryter.

Det er separate hjul for lukkertid, blender og +/- EV; det er det mange som mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...