Gå til innhold

Overclokking sertifisering på prosessorer


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, siden intel/amd har kommet med flere prosessorer retter mot overklokking.

 

Hvorfor finnes det ikke 3 kategorier der?

 

F.eks ved å garantere minst 1-2 år levetid uten degraderinger. Med garanti hvis ikke volten blir satt feil.

 

Gull : Best til overklokking kan overklokkes 50% eller mere

Sølv : Middels god til overklokking ca 30%

Bronse : Nest dårligst må regne med levetiden blir svekket 20-25%

Pluss: Dårlig ikke anbefalt til overklokking (Maks 200 hz).

 

Er det fordi produsentene har null kunnskaper om hva slags kvalitet hver enkelt prosessor har, at det er ren tilfeldighet man får en god eller dårlig?

 

Riktignok kan det være vanskelig å finne det ut, men noe kunne vel levrandørene gjøre det enklere for forbrukere å velge.

 

Ser vi får en del spørsmål om hva som er best til overklokking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det nesten ingen prosessorer som faktisk opplever degradering. Dette er i så fall 99% placebo.

Det finnes haugevis av eksempler der man har kjørt prosessorer på spenninger og klokkefrekvenser som er langt over hva overklokkere har anbefalt uten at det har faktisk kommet noen tegn til degradering, mest sannsynlig ser man heller på plutselig død (Sudden Northwood Death Syndrome) framfor degradering om dette faktisk skjer.

 

En annen grunn er at ditt forslag går imot grunnen til at de fleste overklokker: mer ytelse for penga.

 

Dessuten er en prosessor sertifisert for å kjøre på en viss hastighet, det du foreslår er at man i tillegg skal sertifisere for en annen hastighet. Det gir ikke mening, da er det de gjør nå mye bedre: lansere dyrere prosessorer med høyere klokkefrekvens som 2700k eller 3960X

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Degraderingen han tenker på er det at en CPU plutselig ikke klarer samme overklokk på en gitt spenning etter noen måneder / år.

Men dette med overklokking er for det første en "Black art." men i tillegg vet ingen om CPUen er råtten eller god.

Alt som testes er at den er stabil ved en gitt hastighet og godkjennes for denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Forstår jo det en en grunn for overklokkere går kun for prisen. Men problemer blir jo, for de hardbarka ytelse entuaistene som kun det beste er bra nok.

 

Som jeg ser meg f.eks nå så har jeg 2 valg ved oppgradering: (Hvis dette kan forventet å holde i 3 år på ytelse, og muligens 2 års levetid.)

Core i7 2700k @ 5.2 Ghz

Eller 3930k @ 4.4 Ghz

 

Nå har jeg ikke lest tester i disse frekvensene, men vil anta i de fleste tilfeller, vil disse prosessene være mere en gode nok til spill, videoredigering, og pakking av zip/rar filer en del år fremover, så sant hvis prosessoren er stabil. 6 kjerner er vel mere for multitasking, mens 4 kjerne er mest for overklokking. Men her er nok heller ram/SSD disk i så fall som er flaskehalsen i de fleste tilfeller tror jeg.

 

Da har jeg en prosessor som kan holde 3 år før den blir for dårlig sammenlignet med nye modeller. Hovedkort/ram ser jeg bort i fra med mindre man har spesielle behov.

 

Finne det noen for de? Eller for meg, som har en ok PC som vil ha noe "High end"?

 

At det vil finnes om noen år, vil det sikkert, men er jo ikke alle som vil vente heller.

 

Jeg har ikke noe problem ved å overklokke, mest fordi jeg har råd hvis noe ryker.

For meg kunne jeg godt tenke meg å kjøpe en pc som er like god om 3-4 år.

Eller kjøpe noe som heller er billig til overklokking som klarer det meste om 3-4 år til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Core i7 2700k @ 5.2 Ghz

Vanvittig overdrevet. Min 2600k er litt over gjennomsnittlig god og vannkjølt i custom-loop, selv jeg kjører ikke mer enn 5.0 på to kjerner og 4.8 på fire kjerner. Det gir loadtemps rundt 60C i Prime95, så jeg kan sikkert gå litt høyere, men jeg når en skikkelig spenningsvegg ved 51x og da er det så varmt at jeg ikke tørte mer enn CPU-Z og reboot. Varme kan drepe alle prosessorer raskt.

 

Eller 3930k @ 4.4 Ghz

Vanvittig konservativt. På tilsvarende kjøling som en 2700k vil du kanskje nå 100MHz lavere med alle seks kjerner aktive, for hvert multiplier-steg stiger effektbruken enormt når du nærmer deg grensa for din brikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags vannkjøler har du eller hva tilsvarer den som?

 

Skulle tro Noctua NH-D14 eller

Corsair H100 Hydro Series CPU Kjøler gir litt lavere tempraturer, men har ikke prøvd.

 

Så du mener at kun varmen er det som gjør prosessoren ustabil og gir fare for degraderinger?

 

Kan du legge ved hvordan prosessoren 2600k @ 4.8 er i ytelse? Er det slik at du klarer f.eks å spille battlefield 3 eller crysis 2 og kun bruke en 10% prosessorkraft?

 

Nesten så bra, at du klarer å spille crysis 2, battlefield 3, og pakke en zip fil samtidig uten at du merker tegn til etterslep i noen tilfellene?

 

Kan jo være sokkel 1155 i noen tilfeller blir en flaskehals, selv om jeg ikke tror det vil merkes stort.

Lenke til kommentar

Custom loop er bedre enn h100 hvis det er lagt litt penger i det. Og det finnes ingen prossessor som er bra i forhold til de nye om 3 år. Utviklingen stanster ikke, og skal du ha det beste må du belage deg på og oppgradere før.

 

Hvis spørsmålstegnet er om du TRENGER den ekstra kraften, så er det antageligvis nei. Kjøp en 15 2500k eller i7 2600k og overklokk dem, så varer de i 3 år.

 

Det er GPU som er flaskehals i spill, med mindre du spiller skyrim, hvor det ikke finnes en prosessor som er rask nok pga ræva koding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det finnes ingen prossessor som er bra i forhold til de nye om 3 år. Utviklingen stanster ikke, og skal du ha det beste må du belage deg på og oppgradere før.

 

Hvorfor ikke? Hvis det er grunn man ønsker å tjene penger, så burde man heller vurdere å selge noe sikkelig snadder 8 kjerne, med en gang en at folk må forhåndsbestille en 8 kjernes 2011 sokkel prosessor, og vente i flere måneder på nye deler.

 

Jeg tror ikke folk gidder å bytte pc deler hver 5 måned kun fordi de har penger og lyst å ha det beste. Per dags dato er det ingen prosessorer som er bra til alt, finnes kun videoredigering/enkoding prosessorer basert på sokkel 2011 og spill prosessorer på 1155.

 

Men de personene som vil ha både god spill/videoredigerings maskin for overklokking må ha 2 pcer i prinsippet for å få best kjøp i begge deler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...