Gå til innhold

[Løst] Hjelp til Kjøling

sinnafisk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har Coolermaster V8 CPU-kjøler, montert i HAF-X case.

Jeg lurte på om det er noen mulighet for å montere ekstra vifter på siden av kjøleren, evt om noen som har gjort det selv?

Eller om noen har tips til måte å gjøre det på.

Har i5-2500k OC til 4,5ghz.

Idle temp: 33 - 34c - likt på alle cores.

Prime95: 69 - 70c.

CPU-Kjøler: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430950

------

Kjører også 2x Asus 560ti "DirectCU II TOP" - 900mhz - SLI - Der har jeg så mye som 27 grader forskjell på kortene med Furmark test.

Gpu 1: 93c

Gpu 2: 66c

-Rom temp 22c under begge tester.

Skadelig med så høy temp. på Gpu 1?

Endret av sinnafisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Ang ekstra vifte på CPU-kjøler tror jeg du kan få til med litt "modding"

Ang skjermkorta. Dette skjer pga veldig lite mellomrom mellom skjermkorta, er vel ca 2mm der..

SKjermkortet tar ikke skade av dette å det har også innebygget sikkerhet som gjør at maskinen slår seg av når det blir for varmt, viss jeg husker rett er dette rundt om en 110-120*C

Men kan jo anbefale å stripse fast en vifte forran skjermkorta slik at dem får ekstra luft :)

Viss det er plass til vifte i sidedøra så kjøper du vifte til den. Dette hjelper ganske så mye.

Det du kan gjøre da vis du vil er å selge korta å kjøpe AMD HD7970 som kommer ut på mandag ;) SLI og Crossfire byr uansett på ekstra varme og støy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar sveibuen.

Men; jeg har ekstra vifte som blåser på skjermkort, og vifte i sidedøra som trekker ut.

Det er også rimelig god plass mellom skjermkorta, har "Asus P8Z68 Deluxe". Dvs; SLI broa er akkurat lang nok.

Det er derfor jeg stusser så på den høye tempraturen på det ene skjermkortet, men ja vet at SLI fører til at det ene kortet får all varmen fra det andre.

Jeg skulle gjerne solgt begge korta og kjøpt 7970, men nå som kortene er i overkant av 2mnder gamle så er det vel omtrent ingen penger å hente eller hva?

Lenke til kommentar

Ok, her er hele vifte oppsettet i kabinettet:

Foran : 1 x 230 mm - In og : 1 x 120 mm - In

Topp : 2 x 200 mm - Ut

Side : 1 x 200 mm - Ut

Bak : 1 x 140 mm - Ut

Skjermkort : 1 x 120 cm - Blåser mellom skjermkort.

----

Burde jeg endre på dette oppsettet ?

Endret av sinnafisk
Lenke til kommentar

Du burde endre Sidedøra til å blåse inn hvertfall.

Du bør alltid ha et positivt trykk inne i kabinettet eller at det er likt.

en annenting.

Viftene som blåser luft mellom skjermkorta, får den luft fra viften i front ?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Du burde endre Sidedøra til å blåse inn hvertfall.

Du bør alltid ha et positivt trykk inne i kabinettet eller at det er likt.

en annenting.

Viftene som blåser luft mellom skjermkorta, får den luft fra viften i front ?

Ja, 230mm i front blåser bort på 120mm på skjermkortene, det eneste som er imellom er 1 hardisk og 1 ssd, så nesten fri flyt bort.

Har snudd vifta i sidedøra, slik at den blåser inn, dette førte til bedre tempraturer.

-Stress test:

Gpu 1

Før 93c

88c

Gpu 2:

Før 66c

61c

--

Jeg er fortsatt litt urolig over tempraturen på Gpu 1, er det noe annet jeg kan gjøre for å få bedre tempraturer ?

Vil det f.eks hjelpe å innstalere lukket vannkjøling som leder Cpu varme ut av kabinettet ?

Endret av sinnafisk
Lenke til kommentar

Hjalp det :)

Er nok ikke så mye mer du kan gjøre.

Skjermkorta tåler dette, tar ingen skade av det. Men det jeg tror det lager litt støy når du kjører ksjermkorta på maks :)

Skjermkorta kjører aldri høyere enn 70% på viftene, selv med Furmark når de blir presset 98%.

Jeg må selv sette opp viftene med msi afterburn om jeg vil kjøre 100%, men veldig lite reduksjon av tempraturer og ufattelig mye ekstra støy.

Tusen takk for gode svar sveibuen.

Lenke til kommentar

Det øverste skjermkorte kommer alltid til å være varmere en det andre pga det er så lite mellomrom mellom korta.

Viss du har 3 pci express porter på hovedkortet ditt anbefales det å kjøre i slott 1 og 3 slik at du får 2-3 cm mellom dem. Men du mister da som regel en 5% ytelse da det er en x4 spor, men det er som regel verdt det med tanke på støy fra viftene.

Men går utfra at viss TS gjør dette så krasjer det nederste skjermkortet med PSUen.

Tenker på at du kjører i blå og svart pci express port.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...