Gå til innhold

Har min macPro USB 3.0? (mac hardware)


Anbefalte innlegg

Jeg er med i en liten kreativ/videoorganisasjon som fikk donert en stasjonær mac for et par år siden. Jeg har generelt lite peiling på mac-hardware, og lurer rett og slett på hvordan jeg kan finne ut om hovedkortet mitt har USB3.0. Dette er fordi jeg har tenkt på å kjøpe en minnekortleser til kameraet mitt, som kjører på 3.0.

 

I tillegg tenkte jeg på å kjøpe en SSD-disk og en ny harddisk til den. Noen hensyn man må ta for å kunne ha dette til mac, eller er det likt som for stasjonære PC-er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre, blir det nok vanskelig, riktignok er usb2 støtter nok også usb3 på lavere hastighet (60 MB/S som er maks teroretisk).

 

Hvis maskinen ikke har thounderbolt, blir det nok hele komplisert.

 

Er det mac mini eller mac Pro du har?

Det burde nok gå med de fleste SSD disker, men snøleopard 10.6.8 støtter vel ikke trim ut av boksen, så du må nok vurdere lion i så fall

 

Fleste mac maskiner burde vel ha AHCI, men det er ikke sikkert Sata 600 er støttet, så er nok responstiden som hjelper deg mest.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvis det er en Mac Pro du har, så har den ikke USB 3.0 porter (det er det forresten ingen Mac'er som har).

 

Installasjon av SSD har jeg gjort på min Mac Pro, men denne SSD'en ligger festet i den ledige plassen under DVD-spilleren. Det er en liten "spesial"-løsning med separat signalkabel direkte til hovedkortet, men det krever litt skruing inne i maskinen.

 

Hvis du ikke vil skru, kan du også bruke en av harddiskrammene i maskinen, men da må du ha en tilleggsramme til SSD'en (denne følger ofte med når du kjøper en SSD), men kan også kjøpes separat.

 

Å sette inn ekstra harddisker er meget enkelt. 4 stk. rammer m/skruer ligger i maskinen.

 

Forøvrig finnes det mengder av info i forumet til Mac1: http://mac1.no/

 

Lykke til! :thumbup:

 

Hilsen Grubasek

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...