Gå til innhold

[Løst] Spørsmål om tallsortering i Excel

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med to lister i Excel som begge består av ID-nummer. I teorien skal disse være identiske, da den ene listen er over monterte produkter, og den andre er over aktive. Men vi vet at det blir gjort feil når disse listene føres, så jeg prøver nå å sette disse listene opp mot hverandre så vi ser hvilke ID-nummer som mangler i lista over aktive produkter. Har sortert begge listene så jeg ser hvor mange ID-nummer som mangler, men trenger en måte å finne ut hvilke numre det er som mangler. Er det noen som har en kjapp og god løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kjappeste indikatoren får du med en ANTALL.HVIS-formel som teller forekomster av en celleverdi i "den andre listen".

HTH. Beste hilsen Harald

Takk for svar, men vet ikke om det er helt det jeg er ute etter. Den "første" listen består av over 400 forskjellige tall, og problemet er å finne ut hvilke av disse tallene som har en "match" i den "andre" listen. Kanskje litt vanskelig forklart.

Lenke til kommentar

Når du sier 400 forskjellige tall, mener du da 400 unike tall? I så fall er tipset til Harald Staff helt ypperlig.

Hvis kolonne A består av

11

12

13

og C består av

11

13

så bruker du formelen =ANTALL.HVIS(C:C;A:A) i kolonne B. Du vil se at det blir 0 foran 12, så da mangler denne i kolonne C.

Hvis du ikke har unike tall, altså at det samme tallet kan eksistere flere plasser i listen, da kan du for så vidt bruke denne formelen. =ANTALL.HVIS(C:C;A:A)-ANTALL.HVIS(A:A;A:A). Da får du 0 i resultat dersom tallet fremkommer like mange ganger i begge listene, og et negativt tall dersom det mangler i den andre listen (kol C).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...