IntelAmdAti Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 jeg er 16 år, ivrig og tålmodig og vil lære meg noe programmering, jeg så det var en del å velge mellom når jeg gikk innpå denne delen av forumet og jeg vet ikke hva jeg skal begynne med. en kort forklaring om de forskjellige språkene ville vært fint. jeg kan ingenting om programmering fra før og må begynne fra børjan av. mitt kortsiktige mål er noe å bruke pcen til, langsikte mål er å kunne lage egen nyttig software og kanskje tjene penger på dette om jeg blir flink eller tar utdanning innen programmering. kjempefint om dere kan anbefale noen ikke så altfor dyre bøker eller gratis tutorials, det gjør ingenting om de er lange. er det noe software jeg bør bruke? jeg har winxp på maskinen så det har litt å si at den er winxp kompatibel. takker for all hjelp! jeg trenger det Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 vel det er allerede noen beskrivelser av forskjellige språk her i forumet. hovedsakelig kan du si følgende om språkene: php: serverside web applikasjoner (for dynamiske websider) perl: diverse (mest brukt til linux console og CGI) visual basic: enkle windows programmer (lett å lære) C#: windows programmer Java: clientside web applets, og programmer til windows og linux C: stort sett alt mulig C++: C bare med noen forandringer (OOP) Delphi: windows programmer (også linux med kylix) asp: serverside web applikasjoner for IIS assembly: stort sett alt, RASKT, SMÅ FILER, men vanskelig Hvis du lurer på hva de fleste større spill er laget i så er svaret C++. Hvis du lurer på hva operativsystemer er laget i så er svaret C/C++ og assembly. Hvis du lurer på hva DETTE forumet er laget i så er svaret PHP. De fleste større windows programmer er nok også laget i C++. Når det gjelder tutorials, bøker, osv... så finnes det massevis av dette, men jeg orker ikke ramse opp disse for hvert eneste språk da det antagligvis finnes tusenvis. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 takker for grundig svar invictus, ganske informativt :smile: , blir C++ jeg prøver å sette meg inn i nå. du heter vel ikke det samme på irc? meg som er polla der isåfall. "C++: How To Program", Fourth Edition, Deitel/Deitel, Prentice Hall, 2002. ISBN 0-1303-8474-7. ble anbefalt denne boken på irc så jeg stikker og kjøper denne så fort jeg får stipend. stikker og leser litt i forumet nå før jeg stenger kisten og får meg en godnattsøvn. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 takker for grundig svar invictus, ganske informativt :smile: , blir C++ jeg prøver å sette meg inn i nå.du heter vel ikke det samme på irc? meg som er polla der isåfall. er klar over dette C++ tar tid å lære, men hvis du faktisk jobber med det bør du nok ikke ha så veldig store problemer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 haha tøft, moderator og greier . du skulle laget ett airsoft program, sikkert veldig vanskelig men det kunne blitt tøft.. progget kunne vært i 2d perspektiv med en 100meter lang testbane, rutenett bør være med. våpenet er på venstre side på skjermen og skyter imot høyre siden, gjøres dette bra kan det være ganske bra til å sammenligne ting med. det må gå ann og justere kulevekt og fps på våpenet og systemet bør være kompatibelt med så mange softguns som mulig, springere, hagler og snipere hvis det er mulig. for å gjøre hele greien mere komplisert kunne effekter som hop-up, regnvær og vind legges til, samt slow motion og replay, mulighet for å skyte en serie med skudd og se hvordan kulene oppfører seg. ett slikt program ville vært genialt for å sammenligne softguns og hjelpe nybegynnere med å lettere forstå forskjeller mellom ting, dette vile blitt uhyre komplisert og det er sikkert for mye arbeid til at det skal være vits i å gjøre det gratis men blir det gjort bra så kanskje det blir internasjonalt anerkjent. trenger ikke være noe avansert grafikk, holder med 2d ms-paint, 3d grafikk er muligens nødvendig hvis vind skal brukes. " border=0 alt="user posted image" > Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 å lage selve grafikken er ikke noe problem. Man bruker bare win32 API og GDI. Problemet derimot er å lage matematiske formler for å få til riktig bevegelse på bb'ene. Spesielt med tanke på at hopup'en er adjustable på mange våpen. Da det gjelder 2d vs 3d kan man både se fra siden, og ovenifra i to forskjellige vinduer. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 okei, skjønner det blir ganske vanskelig siden det er haugevis med faktorer med i bildet, og i tillegg så skal den jo bli realistisk. jeg skal prøve å lage en airsoft simulator (ASS) en eller annen gang, spiller ingen rolle om det tar noen år. det kunne kanskje vært en ide å få tillatelse av en som har laget ett bullet trajectory prog til å endre litt på koden, det skulle gjøre det litt enklere å lage en veldig basic ASS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå