slettdennekontoenpls2 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hei! Nå går jeg mitt andre år på videregående, allmenn. Under det første terminet har jeg hatt 41 timer fravær totalt. Dette skyldes grunner som ikke nødvendigis trengs å oppgis her. Jeg har stor interesse for fly, og tenkte jeg ville utdanne meg som flygeleder. Vil det fraværet jeg har nå det første terminet ha en veldig stor vekt på når jeg søker? La oss si at jeg får ingen fravær fram til jeg går ut av skolen, 3 året. Ville det være noe sjangs? Jeg vet at karakterene spiller også en del av søkingen, men lurer rett og slett bare på om jeg er allerede fortapt med det fraværet her Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Det går nok helt fint. Men hvis du har mulighet for og skaffe dokumentasjon for fraværet ditt, så er jo dette et pluss når du etter hvert skal søke videre. Slik at det ikke ser ut som du bare har skulket skolen for at du ikke orket. Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Det er ingen offentlige utdanningsinstitusjoner i Norge som ser på fraværet ditt. Opptakskrav: Du må ha fylt 19, men ikke 30 år pr 1. januar i opptaksåret. For interne søkere, og andre søkere med særskilt relevant bakgrunn, vil det etter individuell vurdering kunne gjøres unntak fra øvre aldersgrense Generell studiekompetanse med gjennomsnittskarakter 4,0 eller bedre fra videregående Flytende muntlig og skriftlig norsk, alternativt dansk eller svensk, og meget gode engelskkunnskaper Meget gode engelskkunnskaper. Krav til å bestå TOEFL (Test of English as a Foreign Language). Du må imidlertid IKKE ha tatt TOEFL-testen før du søker. Plettfri vandel God helse med normalt fargesyn og synskorreksjon ikke mer enn +5/- 6 dioptri, god hørsel og klar tale Oppfylle kravene til visum til USA (studentvisum). Opptakskravene er absolutte. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Nå kan jeg ingenting om flygeleder-utdanning, men om det er privat eller går igjennom en annen ordning enn samordna opptak så ja, da kan det hende at det har noe å si. Høyere utdanning som høgskoler og universitet bruker samordna opptak, og da har ikke fravær noe å si. Har du dokumentasjon og/eller du klarer deg fint i år og neste år så går det nok bra også om det er privat. Endret 5. januar 2012 av Occi Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Fråværet vil ikkje ha ein direkte påvirkning på vidare utdanning (med mindre fråværet er så høgt at du ikkje får bestått i eit fag). Men dersom du har høgt fråvær så er det greit å sammle inn dokumentasjon på kva det gjaldt. Den vidaregåande skule er den siste utdanningsinstitusjonen som fører fråvær, det kan derfor være enkelte arbeidsgivere som vil sjå vitnemålet frå vgs for å danne seg eit bilete av kor mykje fråvær du har hatt og indirekte kor pliktoppfyllande du er å møter opp når du skal. Dersom du har arbeidserfaring og ein god attest frå ein anna arbeidsgiver så slepp du ofte dett. Lenke til kommentar
slettdennekontoenpls2 Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Tusen takk dere for fine svar! Jeg setter pris på veiledningen Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 FRAVÆRE HAR INGENTING Å SI NÅR DU SØKER PÅ SAMORDNAOPPTAK. Dog, hvis du skal søke sommerjobb/deltidsjobb eller skal bli lærling er lite fravær veldig viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå