Gå til innhold

Klage på dårlig kjøp?

Anbefalte innlegg

Hei

Moren min kjøpte en PC på elkjøp.

Det er en packard bell easynote TS.

Den scorer 4,2 på windows opplevelsesindeks.

Intel® Core i5-2410M CPU @ 2.30GHZ 230 GHz

4,00 GB (3,85GB kan brukess) (4 GB DDR3)

Windows 7 - 64 BIT

750 GB HDD

15,6" 16-9 HD LED LCD

NVIDIA Geforce GT 540M 2 GB VRAM

Hun ble fortalt at dette skulle være en god PC, er dette en god eller dårlig PC?

(Elkjøp prøver jo å lure folk som ikke har peiling)

Endret av PreN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Avhenger jo av pris, hva kjøper sa, osv. Elkjøp har vel angremulighet på alt. De har lagt inn 64 bit os på en pc med kun 4 gb ram. Ikke mitt valg, men det får man ikke velge selv. Har dere testet med oppdaterte drivere?

"God pc" er et vidt begrep. En billig pc med ok spesifikasjoner er god til den prisen, men ikke god i forhold til en dyrere maskin. Lettere å si noe om du har merke, modell og pris.

Det elkjøp, og for den del andre kjeder, gjør er å prakke på antivirus og office. Tar gjerne en tusenlapp for å legge det inn også. Mange klarer seg helt fint med gratisløsninger. Elkjøp er også aggresive på tabbeforsikringer. Det er man ofte dekket av i innboforsikringen. Supporttjeneste, tja, om du har null kunnskaper og ingen som kan hjelpe er det sikkert greit men de fleste tar backup av det de trenegr og recovery når alt skjærer seg. Ville selv aldri betalt for disse tingene, men selgerne får bonus for å pushe dette så mange blir lurt til å ta det med. Office er veldig bra, men de fleste klarer seg med libreoffice eller lignende.

Lenke til kommentar

Pcforsikring 890,-

Så detter den i bakken, da er man oppe i 1900kr inkl egenandelen.

Lønner seg nesten ikke på pcer som koster 2-3K osv.

Føler at kundene blir lurt hver gang jeg leverer ut pcer med slike tall på kviteringen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt så er jeg ikke glad i å handle pc på kjeder som elkjøp og expert og lignende. De kjøper ofte inn mange for å presse prisene ned og ender etterhvert opp med relativt gamle modeller de forsøker å prakke på spesielt eldre uten peiling. Mange selgere pusher også på norton, office, backupløsninger, serviceavtaler osv slik at pcen blir dobbelt så dyr.

Har gode erfaringer med komplett og dustinhome, og handler mesteparten derfra. Leser også reviewer som stort sett finnes for de fleste pcer.

Lenke til kommentar

Avhenger jo av pris, hva kjøper sa, osv. Elkjøp har vel angremulighet på alt. De har lagt inn 64 bit os på en pc med kun 4 gb ram. Ikke mitt valg, men det får man ikke velge selv. Har dere testet med oppdaterte drivere?

Eehh? Hvorfor skal man ikke bruke 64-bits OS på en PC med 4GB RAM? Her må du nesten forklare. Det er heller motsatt, en PC med 4GB RAM og et 32-bits system vil ikke kunne utnytte ressursene tilstrekkelig, og vil - litt avhengig av øvrig konfigurasjon, ikke utnytte mer enn 3-3.5GB RAM.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

64-bit krever vel mer enn 32-bit, så selv om man ikke får utnyttet hele den siste gb på minnet så vil man vel også kreve mer ytelse på 64-bit slk at sluttresultatet ikke nødvendigvis blir bedre. Før var det ihvertfall sånn at man anbefalte 64-bit først nå man hadde mer enn 4 Gb minne. Ikke noen krise hva man har. Forøvrig kan man putte inn mer minne om man vil, og da må man ha 64-bit. Er vel bare meg som har sett for mange laptoper til 3-4000 med 2gb ram og dårlig prosessor hvor de leverer den med 64-bit os. Har derfor selv brukt 4 Gb og valgt 64-bit over det.

Lenke til kommentar

64-bit krever vel mer enn 32-bit, så selv om man ikke får utnyttet hele den siste gb på minnet så vil man vel også kreve mer ytelse på 64-bit slk at sluttresultatet ikke nødvendigvis blir bedre. Før var det ihvertfall sånn at man anbefalte 64-bit først nå man hadde mer enn 4 Gb minne. Ikke noen krise hva man har. Forøvrig kan man putte inn mer minne om man vil, og da må man ha 64-bit. Er vel bare meg som har sett for mange laptoper til 3-4000 med 2gb ram og dårlig prosessor hvor de leverer den med 64-bit os. Har derfor selv brukt 4 Gb og valgt 64-bit over det.

Her roter du litt. Ram grensen har alltid vært den samme. Det som var dårligere med 64-bits tidligere var driverstøtten, og det faktum at ikke alle hadde 64-bits prosessor. Ytelsen kan være bedre med 64-bits, og i alle fall ikke mye dårligere. Grunnen til at de fleste leverer med 64-bits i dag, er at de støtter 4+ gb ram. Det er ikke noe butikk-kjedene velger, det er et valg produsent/leverandør har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man si det når man snakker om PCns RAM. Derfor sa jeg det, fordi alle forstod at jeg mente "vanlig" RAM, og ikke skjermkortets, hovedkortets, eller lydkortets RAM - eller alle de andre små tingene som har en eller annen form for minne. Legg merke til min "avhengig av øvrig konfigurasjon". Jeg bare gadd ikke å begynne en lang og utbroderende forklaring - for øvrig er ikke din korrekt den heller.

Derfor fikk de aller fleste som for noen år siden hadde kjøpt PC'er med 4GB RAM og 32-bits Vista gjerne opp at de hadde kun 3GB RAM når de sjekket systeminfo i Windows (XP/Vista).

Windows 7 viser så vidt jeg vet installert RAM, og ikke tilgjengelig RAM, så derfor vil det da for 32-bits w7 vises 4GB installert RAM, selv om da bare rundt 3-3.5GB av disse vil kunne utnyttes.

Lenke til kommentar

Intel® Core i5-2410M CPU @ 2.30GHZ 230 GHz

4,00 GB (3,85GB kan brukess) (4 GB DDR3)

Windows 7 - 64 BIT

750 GB HDD

15,6" 16-9 HD LED LCD

NVIDIA Geforce GT 540M 2 GB VRAM

Dette til kr 5000,- høres ut som et veldig godt kjøp, spør du meg.

(Elkjøp prøver jo å lure folk som ikke har peiling)

Synes du bør revurdere den oppfatningen der.

Lenke til kommentar
selv om da bare rundt 3-3.5GB av disse vil kunne utnyttes.

Ja pga skjermkortet ++tar resten. Da er jeg enig med deg.

Ser ikke grunnen til å velge noe annet en 64bit nå, den pcen høres god ut på papiret og til den prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...