Gå til innhold

Valg av USB nettverksadapter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har satt opp ny stasjonær pc og ser etter et USB nettverksadapter til å komme meg på nett, trådløst. Noen som har noen gode forslag/erfaringer?

 

Det er hastighet og spesielt rekkevidde som er viktig, da ruter står på loftet og pc i kjeller (vurderer en repeter eller liknende). Pris er ikke så veldig viktig, sålenge det er et godt produkt!

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder nettverkskort via USB, så har jeg testet en del av D-Link sine nye, samt et par fra Linksys.

 

D-Link sine har jeg gått fullstendig bort fra, da det er dårlig rekkevidde og lav hastighet. Har noe bedre erfaring med Linksys sine.

 

Vil absolutt anbefale deg å heller intergrere Wi-Fi via PCI-kort, da disse har noe bedre mottak, samt at USBene kan sette noe hastighetsbegrensning ved høye hastigheter, grunnet 2.0-grensesnittet.

Lenke til kommentar

Er det bærbar eller stasjonær?

 

For stasjonære PCer så er det lite som kan slå en retningsspesifikk antenne. Selv et billig USB adapter med tilkoblingsmulighet for ekstern antenne + en liten rimelig retningsspesifikk antenne som du kan få on-the-cheap på ebay eller dealextreme vil da fort slå et dyrt internt kort som bare har antenner som stikker opp på baksiden av maskinen.

 

USB2 adapter kan jeg ikke se skal kunne begrense wifi hastighet forøvrig. De normale dobbelsender 802.11 kortene/adapterene har en maks teoretisk hastighet på 300Mbit/sek. USB støtter 480Mbit/sek, så det bør være plenty å gå på - spesiellt med tanke på at du meget skeldent oppnår noe i nærheten av teoretisk maks på wifi under praktiske forhold.

 

Selvfølgleig finnes det bedre kort - men signalet er ofte den mest avgjørende faktoren - og i så måte kommer du faktisk ganske langt (avstandmessig ihvertfall) med et så enkelt og billig sett som dette:

http://www.ebay.com/itm/300Mbps-Wireless-USB-Adapter-Wifi-802-11n-g-b-LAN-Card-/180647592844?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0f6f838c

http://www.ebay.com/itm/2-4-GHz-8dBi-directional-high-gain-Antenna-WIFI-NEW-/130612580190?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e691dcf5e

 

Utvalget er så stort blandt mulige adaptere og hardwaren som bruke i dem at jeg tør egentig ikke å foreslå noe konkret kort/adapter i dyrere prisklasse som noe trygt og garantert bra valg. Selv gode kort vil yte dårlig under dårlige signalforhold.

 

Selvfølgelig, om det er en bærbar er en retningsspesifikk antenne ikke praktisk da den må siktes inn. Merk også at alle antenneløsninger vil lide av dårlig siktforhold - dvs. når vi snakker om internt i hus bruk så er det lite ideelt om signalet må sendes gjennom tykke stenvegger eller metall. Det hjelper lite om både sender og mottaker er gode dersom signalet deflectes eller attenueres kraftig av tykk stein/mur eller metall. Trevegger er dog som regel ikke så veldig stort problem og der kan du normalt kompensere med en god antenneløsning.

 

Husk også at du vil alltid være begrenset av ruteren din. Om denne ikke støtter 802.11n så vil du falle tilbake på 802.11g (54Mbit/sek teoretisk maks).

 

EDIT:

Du kan kanskje også vurdere powerline om det er veldig langt mellom ruter og PC. Disse leverer nett via strømkontakt og er raske i forhold til de fleste trådløse løsninger, og det er som regel langt mindre potensiellt trøbbel med en slik løsning pga. du slipper å tenke så mye på signalforhold og blokkader osv. Om prisen ikke er så viktig men hastighet og stabilitet er så ville jeg tittet på noe sånt. Eksempel:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=769409

 

Dette er fort ikke stort dyrere enn om du skal kjøpe et litt dyrere prisklasse nettverkskort anyway - og vil sansynigvis være langt raskere og være mindre mottakelige for mange typer signalproblemer som oppstår når du skal sende et signal tvers gjennom et helt hus.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for rask respons!

 

Ja, har vurdert det, men også når det gjelder den PCI-kort har jeg lite med kunnskap/erfaring. Tenkte på USB ettersom det var enklere, men dersom en oppnår bedre resultat med et integrert kort vil jeg selvfølgelig skaffe meg dette istedet.

 

Noe som har gjort det vanskeligere er at jeg har en "mindre pc" enn det som er standard, og vet ikke helt hvilken type kort som passer. PCen det gjelder er en DELL OPTIPLEX 780 (se bilde, er den minste av de 3).

 

Du skulle ikke ha noen forslag til gode kort som passer en slik maskin?

 

EDIT:

 

Til Stigma;

 

Pcen er stasjonær som det står i første innlegg. Takk for mye info, løsningen med USB adapter og antenne så jo veldig enkel ut og også billig! Å bruke strømnettet har jeg testet ut, men dette går ikke da hovedsikring er 3fas.

post-207020-0-28755900-1325711184_thumb.jpg

Endret av Henrik-92
Lenke til kommentar

Ops, leste visst feil i første innlegg der ja.

 

Synd at powerline ikke er en mulighet. Det tror jeg nok ville vært beste løsning om det var mulig.

 

I uansett tilfelle (om du går for et dyrere og/eller integrert kort) så vil jeg ihvertfall annebfale en retningsspesifikk antenne. Det vil hjelp på uansett, og for de prisene (inkl. frakt, dog med 2-3uker levering) du kan få rimelige retningsspesifikke antenner så er det lite å tape på det i uansett tilfelle. Velg i uansett tilfelle et kort som du kan sette på ekstern antenne på. Det er alltid nyttig. De fleste high-end kort har denne muligheten - og som du ser om du leter litt så finner du det også på billige adaptere.

 

Jeg vil legge med et lite ekstra tips:

Hvis ruteren din kan ta ekstern antenne også - og du ikke skal bruke den til å levere nett til andre maskiner i bygget - så er det en stor fordel med retningspesifikk antenne på denne også.

 

Om du ikke har mulighet med ekstern antenne på ruter dog (som desverre er tilfellet på mange rutere ved mindre du vil gjøre litt lett modding) så kan det være lurt å legge antennen flat ihvertfall. Signalet fra vanlige omnidireksjonelle antenner (de vanlige sylindriske) sendes ut omtrent som en doghnut tredd over antennen. Med andre ord sendes det mest ut horisontalt om den står rett opp - hvilket ofte er et problem om du skal sende signalet mer eller mindre rett ned. Ved å legge antennen flat vil du sansynigvis kunne få bedre signalet. Verdt å vite :) Du kan måle slike ting i praksis med inSSIDer (gratis software - google det) så du kan se hvilken posisjon som gir best utfall.

 

Håper dette satt det på rett vei hvertfall :) Det er vanskelig å si stort mer spesifikt uten å faktisk se layouten av hvor du bor ;) Om det ikke haster fryktelig og du kan vente de 2-3 ukene slike ebay varer tar så er gjerne beste løsning å kjøpe dette - se om det er godt nok, og hvis ikke evt. investere i noe heftighere kort. 7USD i "tap" er jo ikke noen krise. Jeg eier samme modell som jeg linket til forresten og regner det som "helt ok" kvalitetsmessig. Mye det samme som du får i 2-300kr klassen her hjemme i norske butikker ihvertfall.

 

Du kan også legge noe mer inn i antennen evt. Dette er et billig design - mye ytelse for pengene jeg har hørt fungerer veldig bra for prisen:

http://www.ebay.com/itm/Gain-14dbi-Directional-Panel-Antenna-kit-WiFi-Router-14db-Stand-holder-Cable-/250931696039?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a6cb1d1a7

Gratis frakt og under 200kr grensen hjelper jo også godt på :)

 

Slike fungerer fort flere hundre meter i klar sikt - men som sagt er det alt helt avhengig av hva som er mellom siktelinjen mellom deg og ruter - så det er umulig å garantere noe uten å vite mye mer spesifikk layout. Det man vel kan si er at om ikke en slik en gir deg kontakt (når den er siktet inn) så har du i så fall forhold der ingen wifi løsning sansynligvis vil kunne fungere bra (eksempelvis i at singalet deflekteres alt for mye).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

dlinks flaggskip er søppel, DWA-160. mens dlinks bitte lille DWA-121 er jeg veldig fornøyd med den klarer ca 35/10 linje hos meg og er syyykt liten :) litt over 100 på ebay.

 

http://www.pixmania.com/no/no/9914913/art/d-link/usb-nokkel-wifi-n-150-mbp.html?&Partenaire=Prisjakt&CodePromo=oui&srcid=4037

 

 

jeg skal prøve den der som Stigma linker til på ebay med den mini antennen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...