AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jeg skal til fastlegen min i slutten av uken, da jeg selv mener at jeg lider av depresjon. Har vært spesielt ille det siste året. Vet dog ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Er en lukket person og åpner meg ikke for mange. Derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne snakke med en vilt fremmed om problemene mine. Har nettopp byttet lege, så har aldri sett han før. Noen tips? Postet av anonym: ba0b0168cfc81cbd19be852683a66b80 Lenke til kommentar
diskus123 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Norge er et surt land hvor ting tar tid. Det beste du kan gjøre hvis du vil snakke med fast psykolog for å prøve å løse noen av problemene og gjøre hverdagen enklere er nok bare å komme seg gjennom den første tunge fasen. Du blir gjerne sendt rundt til forskjellige fagfolk noen måneder, men etter det får du gjerne en fast å snakke med i årene fremover. Du kan alltids ha en god venn som er med deg gjennom prosessen. Blir med deg de første gangene. Ønsker deg hvert fall lykke til! Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Inne hos fastlegen, si at du er deprimert og ønsker henvisning til enten psykiater eller psykolog, så geleider fastlegen deg videre. Stiller deg generelle spørsmål etc han kan slenge med i henvisningen. Ingen vits å legge lokk på noe. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 TS her. Kan nevne at legen min er psykiatiker, henviser han meg likevel til psykolog da? Postet av anonym: ba0b0168cfc81cbd19be852683a66b80 Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Det kommer an på. Forskjellen mellom psykiater og psykolog er vel at psykiater er mer inne på det medisinske. Dvs, psykiske lidelser som følge av fysiske årsaker, feks kjemisk ubalanse i hjernen. En psykolog er en som vil ha deg til å prate litt om følelsene dine, snufse litt, bruke forskjellige teknikker etc og klare opp i de underliggende årsakene til depresjonen din. Er du feks bipolar så er det en psykiater som tar seg av det, med feks medisinering. Er du deprimert fordi du har blitt mobbet er det en psykolog som hjelper deg gjennom det og bygger opp deg selv. Psykiater skriver ut resepter, psykologen prater. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Du kan også skrive et brev og gi det til legen når du kommer inn til time. Bare si at du synes det er vanskelig å snakke, og at du derfor har skrevet ned det som plager deg. 1 Lenke til kommentar
AfrikanskGentleman Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Hei. Husk at du kan fortelle alt til legen din! Legen har taushetsplikt. Be om å bli henvist til BUP (Barne og ungdomspsykiatri). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Hvordan gikk det med trådstarter? Har selv vært i samme situasjon. Har bare klart å få ut litt en av gangene jeg har vært hos legen, men fikk bare til svar skulle ta med sammen og tenke positivt så ble alt bra... Postet av anonym: 63936b5bd618ad4df000db32403945fb Lenke til kommentar
Mr.Swearegen Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Hvis du har problemer med å uttrykke deg, ol, så vil jeg anbefale å ta med en venn, eller veninne som har S i muntelig. En annen løsning, kan være at du skriver ned på et ark hva du mener / føler, og så leverer du bare dette til legen. Det kan jo være greit å nevne i dokumentet at du er sjenert, og ikke stum, hehe:) Lykke til!!! Lenke til kommentar
ingrid87 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Det kan også hjelpe å ringe 116 123. Mental helses hjelpetelefon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå