Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

AMD phenom problem

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker amd phenom ii x4 965 black edition, igår vart den overheata til 90 grader, byttet kjølepasta og slo på maskina igjen. nå er den idle på 60-70 grader, men den bruker berre 1 core har jeg funnet ut. Hvordan slår jeg på den andre coren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun én kjerne? Det er da vitterlig en firekjernes CPU. Hva sier deg at det kun er én kjerne i aksjon og i hvilken sammenheng er dette i?

Ja, står på speccy att der kun er 1 kjerne aktiv. har store fps drops når jeg spiller WoW f.eks

Lenke til kommentar

Last ned Prime95 og kjør Small FFT's samtidig som du tar en titt på tempen. Mulig den deaktiverer kjerner pga. høy temp. Kjør uansett Windows oppgavebehandling samtidig for å se hvordan kjernene oppfører seg.

Du har ikke vært inne i BIOS å "rotet"?

Lenke til kommentar

Hva ligger tempen på?

Prøv å reset BIOS ved å fjerne det lille runde klokkebatteriet du finner på HK en plass i ca. 30sek. Husk å koble fra strømmen først.

Hvis det ikke hjelper har du antageligvis et eller annet alternativ i BIOS der du kan aktivere og deaktivere prosessorkjerner. Dog skal det ikke være nødvendig å fikle med dette da jeg regner med 4 kjerner er aktivert som standard. Mao. tipper jeg det vil gjøre susen med en BIOS-reset.

Lenke til kommentar

Stemmer, du skrev jo det i førstepost. Det er uansett alt for høyt. Maks anbefalte på disse prosessorene er i overkant av 60C.

Hvis det er AMDs standardkjøler du bruker er ikke den stort å skryte av, men den burde fungere bedre enn dette. Sikker på at den er riktig montert?

HK=Hovedkort

Lenke til kommentar

Har nå rensket heatsinken, nå er cpu tempen på 40 idle, MEN det står fortsatt på Speccy, CPU-Z og msconfig att jeg bruker kun 1 kjerne, har prøvd å restart hovudkortet og rotet litt inn i BIOS.

Merker også att maskinen er raskere, men er litt bekymret over det med kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...